متاسفانه برخی از افراد بنا به دلایل مختلفی مانند پیروی از رژیم غذایی نامناسب ،سبک زندگی اشتباه و موارد دیگر به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شود که این عارضه خود می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی افراد برجای بگذارد.

گفتنی است که کیسه صفرا اندامی کوچک زیر کبد می باشد که وظیفه اصلی آن ترشح صفرا برای کاهش و تجزیه چربی است و ضایعات روده را از بین می برد اما در برخی از اوقات  دچار مشکل و سنگ سازی شود که با علایمی همراه است.

به طور کلی باید در نظر داشت و پیروی از رژیم غذایی مناسب خود می تواند تاثیر بسزایی در درمان و کاهش علائم سنگ کیسه صفرا داشته باشد از این رو کارشناسان تغذیه بر این باور هستند که افراد مبتلا به این بیماری باید از سبزیجات پخته استفاده کنند چرا که هضگ این سبزیجات به مراتب راحت تر از سبزیجات خام می باشد.

یکی دیگر از نکات قابل تامل در رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا استفاده از غلات کامل می باشد چرا که غلات کامل به دلیل برخورداری از فیبر بالا می‌تواند روند هضم غذا را تسریع بخشد بنابراین استفاده از آنها می تواند عملکرد دستگاه گوارش را نیز بهبود دهد.

موارد منع مصرف در رژیم غذایی افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا

آنچه مسلم است افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا باید یکسری پرهیزهای غذایی را نیز رعایت کند چراکه در غیر این صورت احتمال افزایش علایم این بیماری در آنها بیشتر خواهد شد.

عدم استفاده از گوشت های چرب. سوسیس، دنده، اردک و گوزن به دلیل برخورداری از مواد نگهدارنده و چربی بیش از اندازه

عدم استفاده از ماهی چرب مانند ساردینف، سالمون و ماهی تن

عدم استفاده از آجیل های چرب مانند بادام، بادام زمینی ، گردو یا شاه بلوط

عدم استفاده از لبنیات چرب مانند شیر کامل، پنیر چرب، ماست یا پنیر کاتیج

عدم استفاده از چربی حیوانی

عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی

عدم استفاده از دسرها. کوکی، کیک، شکلات، شیرینی و غیره

عدم استفاده از سس های  آماده مانند سس کچاپ و یا مایونز

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که مصرف چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون نیز خود می تواند تاثیر بسزایی در کاهش علائم سنگ کیسه صفرا داشته باشد به گونه ای که بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که مصرف به اندازه کافی این روغن خود تاثیر بسزایی در روند بهبودی بیماری سنگ کیسه صفرا دارد.

پر واضح است که انجام فعالیتهای ورزشی مناسب نیز می‌تواند در کاهش علائم سنگ کیسه صفرا موثر واقع شود همچنین باید یادآور شد که مصرف لیستین به دلیل این که می‌تواند کلسترول بد خون را پایین نگه دارد نیز تاثیر بسزایی در کاهش علائم سنگ کیسه صفرا دارد که این مهم در کاکائو،قهوه و مواردی از این دست به وفور یافت می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید