اگرچه این روزها نام پارسا خائف بسیار شنیده شده اما بد نیست درباره دوستان پارسا خائف که امکان حضور در رو به روی قاب های تلویزیون به دلیل ممنوعیت نمایش ساز در صداوسیما ندارند هم بیشتر بدانیم. استعدادهایی که از حضور در معدود برنامه پربیننده صدا و سیما محروم هستند. بیراه نیست اگر بگوییم بی بهره بودن برنامه عصر جدید از موسیقی مطابق آنچه انتظار می رود از کیفیت این برنامه کاسته است.

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: پارسا خائف، خواننده سیزده ساله ارکستر نوجوانان رودکی چند ماه پیش در اولین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر خوش درخشید به صورتی که بسیاری از مخاطبان جشنواره تحت تاثیر این اجرا قرار گرفتند. با این وجود برنامه تلویزیونی عصر جدید باعث شد تا پارسا خائف شناخته شود.

به گزارش سلام نو، برنامه احسان علیخانی باعث شد تا این خواننده نوجوان مطرح شود و حالا با نزدیک به صد و پنجاه هزار دنبال کننده در اینستاگرام مورد توجه بسیاری از مردم قرار بگیرد. خائف پس از آنکه توانست داوران برنامه عصر جدید را با خود همراه کند با با چهار میلیون و ۵۶۴ هزار و ۵۷۰ رای به فینال عصر جدید راه یافته است.

اگرچه این روزها نام پارسا خائف بسیار شنیده شده اما بد نیست درباره دوستان پارسا خائف که امکان حضور در رو به روی قاب های تلویزیون به دلیل ممنوعیت نمایش ساز در صداوسیما ندارند هم بیشتر بدانیم. استعدادهایی که از حضور در معدود برنامه پربیننده صدا و سیما محروم هستند. بیراه نیست اگر بگوییم بی بهره بودن برنامه عصر جدید از موسیقی مطابق آنچه انتظار می رود از کیفیت این برنامه کاسته است. بدون تردید اگر فضای کوچکی برای دیده شدن بی مفسده این سازها در تلویزیون فراهم شود مطمئنا بستری برای دیده شدن هرچه بیشتر امثال پارسا خائف ایجاد می شود.

گروه موسیقی ارکستر نوجوانان رودکی تبریز در رده سنی ۷ الی ۱۷سال فعالیت دارد که پارسا خائف در بخش آواز ایرانی این گروه فعال است. سجاد شاکی باهر، عرشیا محمدی، ساینا یوسف‌زاده، آتنا شیخی  به عنوان نوازندگان این گروه، حسین خاوری نوازنده تار و تارباس ، سینا شجری نوازنده تار آذری ، غزل شکوری و مهدی رضوی‌لر نوازنده سه تار، سما شجری نوازنده کمانچه، باربد اکبرنژاد، نیلا جبرئیلی، طاهر قبه زرین، عرشیا محبوبی به عنوان نوازنده ویلن، نسترن روشنی نوازنده ویلنسل ، فرزاد یاری نوازنده عود، ثمین حامد جودت، برفین جعفرزاده، ادیب ایزد خواه به عنوان نوازنده سنتور، پوریا زالی نوازنده پیانو ، هادی ارجمند نوازنده تمبک ، هوراد شایان نوازنده دایره و دف اعضای این گروه موسیقی هستند. اعضایی که به خاطر مجاز نبودن پخش ساز امکان حضور در قاب تلویزیون را ندارند.

تا به حال چندین بار در تلویزیون این امیدواری ایجاد شده که امکان پخش ساز در صداوسیما محقق شود. از برنامه نوروزی سال 97 وقتی علیرضا عصار با پیانوی خود در تلویزیون ظاهر شد تا پیانو زدن سامان احتشامی در برنامه دورهمی هرکدام این تصور را در مخاطبین به وجود آورد که گویی پایان سانسور ساز در تلویزیون نزدیک است.

با این حال تناقض در سیاست های صداوسیما آن قدر زیاد است که هنوز مشخص نیست وضعیت نشان دادن ساز در تلویزیون چگونه است. تا همین چند سال پیش در شبکه های ایرانی خارج از کشور هرازگاهی ساز در تلویزیون نشان داده می شد اما هیچ وقت به طور رسمی قوانینی در این باره ابلاغ نشده است یا اگر هم ابلاغ شده هیچگاه رسانه ای نشده است.

هنوز کسی نمی داند دقیقا چه کسی بانی این ممنوعیت است. در پاسخ به چرایی این ممنوعیت برخی حکم مراجع را به عنوان ادله کافی عامل اصلی نشان ندادن ساز می دانند. با این حال در نگاه امام سازها و ادوات موسیقی فی نفسه مشمول حکم حرمت قرار ندارند. نوع استفاده و موارد مصرف و شرایط جانبی است که تعیین کننده نوع حکم می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید