سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات ایران تاکید کرد که گام سوم ایران پس از مهلت معین برداشته خواهد شد و این گام قاطعانه‌تر از قبل خواهد بود.

به گزارش سلام نو،  سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه قبل از آن که به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد مقدمه ای را بیان کرد و گفت که پیگیری های جمهوری اسلامی ایران در روابط دو جانبه و عرصه های بین المللی ادامه خواهد داشت. برخی تماس های دیپلماتیک ما در تمامی زمینه های اقتصادی و سیاسی ادامه خواهد داشت. قصد داریم در نشست کشورهای عضو عدم تعهد شرکت کنیم. همچنین قرار است مشاور رئیس جمهوری فرانسه به زودی به ایران سفر کند.

وی درباره اعتماد ایران به روسیه و چین در قضیه برجام گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری امید نبسته است، چه روسیه و چین و چه کشورهای اروپایی. آن چه برای ما اهمیت دارد عمل به تعهدات است که کشورها موظف به انجام تعهدات آن هستند. حتی نامه جناب رئیس جمهوری درباره کاهش تعهدات ایران در برجام خطاب به همه کشورها از جمله چین و روسیه بوده است. بنابراین ما به کسی امید نبسته ایم.»

موسوی درباره پیگیری موضوع توقیف نفتکش ایرانی در عربستان و جبل الطارق گفت: «نفتکشی که در عربستان هست مشکل فنی پیدا کرده که به وقتش از عربستان کمک خواسته شده و برای همین به بندری در این کشور اعزام شده بود. این یک مساله فنی و حقوقی دارد که بعد از مشکل حل آن به کشور بازمی گردد. درباره نفتکش توقیف شده در جبل الطارق نیز باید بگویم تلاش های ما ادامه دارد. تا حالا دو بار سفیر انگلیس را خواسته ایم. با برخی دیپلمات های اروپایی هم درباره این موضوع گفت وگو کرده ایم. اسناد لازم برای افرادی که کارهای حقوقی آن را انجام می دهند ارائه شده و پیگیری های حقوقی آن ادامه دارد. این که گفته می شود مقصد این کشی بندری در سوریه بوده صحت ندارد، این نفتکش یک سوپر نفتکش است که بندرهای سوریه امکان استقبال از آن را ندارند. ما این اقدام انگلیس را رایزنی دریایی می دانیم و از آن می خواهیم هر چه سریعتر آن را آزاد کند.»

وی درباره گفت وگوهای مکرون با روحانی نیز گفت: «مذاکرات ما در چارچوب برجام و در قالب 1+4 خواهد بود و بیشتر برای انجام تعهدات طرفین است. بنابراین چیز جدیدی نیست که بخواهیم درباره برجام صحبت کنیم. همان طور که آقای عراقچی روز گذشته گفتند برجام پرونده ای بسته شده است و نه یک کلام به آن اضافه یا کم خواهد شد. از این که کشورها تلاش می کنند تعهدات  برجام اجرا شود استقبال می کنیم اما این اقدامات دیر در حال انجام است، آنها باید زودتر وارد عمل می شدند. البته پنجره دیپلماسی باز است و منتظر می مانیم ببینیم نتیجه تلاش های دیپلماتیک به کجا خواهد انجامید. درباره امریکایی ها نیز باید بگویم اگر خواهان اجرای برجام هستند باید حتما و فورا دست از فشار اقتصادی و تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی علیه ایران بردارند و به انجام تعهدات خود بازگردند. ما برای امریکایی ها فرش قرمز پهن نمی کنیم ولی اگر به تعهدات خود در برجام عمل کنند شاید بتوانند در مذاکرات حضور داشته باشند. همه چیز به رفتار خود امریکایی ها باز می گردد و این بستگی به آنها دارد که آیا می خواهند به تعهدات عمل کنند یا خیر.»

موسوی تاکید کرد، خبری درباره سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران ندارد.

وی درباره حضور 60 هیئت دیپلماتیک در روزهای اخیر از سوی یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این اظهارنظر را رد کرد و گفت در روزهای اخیر حضور هیئت های دیپلماتیک در ایران به اندازه انگشت های دست هم نبوده است.

موسوی همچنین گفت: «ما گام سوم را بعد از مهلت 60 روزه در نظر گرفته ایم. البته درباره چگونگی اقدامات مربوط به آن در حال بررسی هستیم. اما اگر جمهوری اسلامی ایران ببیند که کشورهای اروپایی عمل جدی نمی کنند و صرفا به گفتار درمانی بسنده می کنند گام سوم جمهوری اسلامی ایران محکمتر و قاطعتر خواهد بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این که آیا گام سوم فراتر از چارچوب برجام باشد، گفت: «گام بعدی هم در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام خواهد بود. همه اقدامات در چارچوب برجام خواهد بود. اما اگر ببینیم کشورهای دیگر عضو برجام اقدامات عجیب و غریب و خارج از برجام انجام می دهند، آنگاه گام ما نیز بسیار بلند و قاطع تر خواهد بود. البته ما اقداماتی که طراحی کرده ایم همگی متناسب با اقدامات طرف های مقابل تنظیم شده است.»

وی درباره احتمال این که ایران بخواهد نسبت به اقدام توقیف نفتکشش توسط انگلیس تقضای غرامت کند، گفت: ایران هر جه در چارچوب منافعش باشد ایجاب کند انجام خواهد داد.

دیپلماسی ایرانی/

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید