سلام نو – سرویس اقتصادی: حسن روحانی بر خلاف سال های گذشته که به موقع لایحه پیشنهادی بودجه را به مجلس تقدیم می کرد، این بار با 19 روز تاخیر بودجه را به مجلس تحویل داد تا در هفته های آتی با بررسی های مجلس این بودجه به اصلاحات احتمالی به تصویب برسد.

به گزارش سلام نو، از سال گذشته دولت جزئیاتی از بودجه را رسانه ای کرد که تا پیش از آن کمتر کسی به آن توجه کرده بود. در اختیار قرار گرفتن فایل کامل بودجه در رسانه های گوناگون گامی هر چند کوچک در راستای شفافیت هر چه بیشتر است. همین امر باعث شده که بودجه های قابل تامل برخی نهادها بیشتر جلب توجه کند.

دو بانده نشدن اتوبان کنگاور و اسدآباد بعد از 33 سال

از فواید شفافیت در انتشار اطلاعات تخصیص بودجه هایی است که سال های سال است که برای برخی بخش ها در نظر گرفته می شود اما عملا شاهد هدررفت آن و کارآیی نداشتن این هزینه ها هستیم. یکی از کاربران توییتر در این باره نوشته است: در ردیف 13003016018 بودجه، پروژه دوبانده کردن اتوبان کنگاور و اسدآباد مشاهده می شود که از سال 65 تاکنون در حال اجرا است و هر سال ردیف بودجه دارد. این یعنی 33 سال ناقابل است که این بودجه صرف پروژه ای می شود که عملا پیشرفتی ندارد و معلوم نیست این بودجه چگونه خرج می شود!

کاهش بودجه نهادهای فرهنگی پرحاشیه

سال گذشته بیشترین واکنش ها نسبت به بودجه 97 مربوط به نهادهای فرهنگی خاصی بود که حاشیه های زیادی را به همراه داشت. یکی از آنها جامعه المصطفی بود. موسسه ای که با پذیرش طلبه از حدود ۷۰ کشور دنیا در پی گسترش نفوذ انقلاب اسلامی در کل دنیاست. تعدد نهادهای فرهنگی و بعضا موازی بودن فعالیت بسیاری از آنها باعث شده بود تا بسیاری از آن به عنوان ریخت و پاش در بودجه یاد کنند. با این وجود در لایجه بودجه سال آتی بسیاری از این نهادها با کاهش رو به رو هستند. جامعه المصطفی بودجه سه هزار میلیارد ریالی اش با کاهش سی درصدی مواجه شده است. بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز از 32 میلیارد به 26 میلیارد کاهش یافته است. پژوهشکده امام خمینی نیز با کاهش 2 میلیاردی بودجه در سال 98 حدود 8 میلیارد بودجه برای سال آینده در اختیار دارد. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که زیر نظر آیت الله مصباح یزدی اداره می شود هم بودجه اش در لایحه نصف شده و از 28 میلیارد به 14 میلیارد کاهش یافته است.

معافیت 100 هزار تومانی آستان قدس!

بعد از اینکه در سال های اخیر بحث بر سر چرایی معافیت مالیاتی برخی نهادها بالا گرفت شرکت های وابسته به آُستان قدس مقرر شده است تا مبلغی معادل 100 هزار تومان مالیات پرداخت کنند. با این اوصاف کماکان باید شرکت های منتسب به آستان قدس را معاف از مالیات دانست.

انتخاب هر نماینده مجلس 2 میلیارد آب می‌خورد!

در سال آینده انتخابات مجلس یازدهم برگزار می شود که دولت مبلغ 579 میلیارد تومان برای آن منظور کرده است.به عبارتی با یک ضرب و تقسیم ساده می توان به این نکته رسید که انتخاب هر نماینده تقریبا 2 میلیارد تومان آب می خورد. محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به هزینه ای که قرار است صرف برگزاری انتخابات سال آینده شود در توییتر خود به طعنه پرسیده است: خداوکیلی می ارزد؟؟؟

نصف شدن بودجه دفاعی و حواشی آن

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، بودجه مصوب دفاعی کشور که در سال گذشته، حدود 68 هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم در لایحه بودجه سال ۹۸، به مبلغی حدود 35 هزار میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است. اتقاقی که باعث واکنش های زیادی به ویژه از سوی رسانه های اصولگرا شده است. هر چند در این واکنش ها کمتر به این نکته اشاره شده است که بودجه سازمان بسیج، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا و سپاه پاسداران در سال آینده اضافه شده است.

حذف خرید سربازی

بعد از اینکه مسئولین نظام وظیفه در 4 سال اخیر همواره مخالفت خود را با امکان خرید سربازی برای غایبین اعلام کرده بودند، بالاخره توانستند با رایزنی با دولت از آمدن این امر به بودجه جلوگیری کنند و طبق شواهد و قرائن تعیین و تکلیف غایبین سربازی از مسیری به جز سربازی رفتن فعلا محقق نمی شود.

وام ازدواج همان 15 میلیون !

بعد از التهابات عجیب و غریب بازار ارز در سال گذشته و تورم وحشتناکی که در بخش مسکن به وجود آمد و همچنین گرانی بی سابقه در تمامی کالاهای بازار انتظار می رفت وام ازدواج با افزایش همراه باشد. اما قرار است همان وام ازدواج 15 میلیونی بدون هیچ گونه افزایشی برای کسانی که قصد ازدواج دارند، تعلق گیرد. وامی که شاید تا سال قبل می توانست گره زیادی از مشکلات پیش پای ازدواج را باز کند اما امسال بعید است بتواند چنین نقشی را با وضع فعلی اقتصاد ایفا کند.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید