دشت سوسن یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان به شمار می‌آید که در شمال غربی شهر ایذه واقع شده است.

گفتنی است که دشت سوسن از بخش‌‌های شهرستان ایذه است که در 35 کیلومتری شمال غربی این شهرستان قرار گرفته و از دو دهستان سوسن شرقی (با مرکزیت جنگه) و سوسن غربی (با مرکزیت ترشک) تشکیل شده است. بخش سوسن در منتهی‌ الیه شرقی استان خوزستان و در مجاورت استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

دشت سوسن ایذه یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی خوزستان است. زیبایی دریاچه، تپه ها و گلهای زیبای این دشت توصیف ناپذیر است. دشت سوسن همچون قطعه ای از بهشت است که تنها نقاش جهان می‌تواند این‌گونه نقش‌آفرینی کرده باشد.

یکی از نکات جالب‌ توجه در این منطقه، گورستان ‌های قدیمی آن است. این گورستان ‌ها به نام شیر سنگی معروف شده‌ اند چرا که گذشتگان به رسم احترام شیرهای سنگی را به ‌عنوان نماد شجاعت بر مزار جنگجویان خود نصب می ‌کردند.

راه دژ – پارت که از اصفهان به سمت غرب ایران یعنی ناحیه شوش کشیده شده و تا بین النهرین ادامه می یابد یکی از راه های کهن دشت سوسن است که در هر ۵ فرسخ این مسیر کارونسراهایی به منظور رفاه حال مسافران در قرن های گذشته ساخته شده که آثار مخروبه آن هنوز وجود دارد.

وجود نشانه ها و آثاری از یک جاده سنگفرش قدمی در دو طرف رود کارون باعث شد که لایارد جهانگرد و باستان شناس بریتانیایی در مورد این جاده نظریه ارائه دهد: که احتمالا این جاده که به اتابکی معروف بوده خیلی قبل از زمان اتابکیان ساخته شده و آثار برجا مانده از یک شاهراه بزرگ است که در زمان داریوش هخامنشی ساخته شده و پرسپولیس را به شوش وصل می کرده است.

دیدنی های دشت سوسن

دیدنی های ثریا و ده حوض بی مانند است. در ده شیخ که آخرین نقطه سوسن است پیاده شده با قایقی به آن سوی رود کارون بروید و مسیر روستاهای آن سوی دشت را در پیش بگیرید، اولین روستا ثریاست که روستایی زیبا و پلکانی است. با گذر از ثریا و یک پیاده روی سبک در جاده خاکی به ده حوض می رسید. بالاتر از ده حوض روستای دانیال و ده کهنه نیز در مسیر است.

پوشش گیاهی دشت سوسن

انار، بلوط، انجیر، گلهای شقایق و سایر گیاهان بومی از پوشش گیاهی این منطقه محسوب می‌شوند. برنج سوسن نیز در این منطقه به عمل می آید که بسیار معروف است.

در خاتمه باید یادآور شد که بهترین زمان برای سفر به دشت سوسن از اواخر بهمن تا اوایل خرداد ماه می باشد به گونه ای که در هنگام عید نوروز بسیاری از افراد به این منطقه سفر می کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید