روز قدس پس از چهل سال هم‌چنان مهم است هرچند به علت دولتی شدن از رمقی که باید افتاده و آن شور و طراوت جوان‌سرانه‌ای که باید را ندارد، اما هم‌چنان رویدادی است که ارزشمند و ابتکاری که به علت کج سلیقه‌گی‌ها در این چهل سال بی جان شده است.

سلام نو – سرویس سیاسی: حالا چهل سال از اولین روز قدس که یک سال پس از پیروزی انقلاب برگزار شد می‌گذرد و از امام جمعه آن روز قدس مشهور یعنی سید محمود طالقانی جز خاطره چیزی باقی نمانده است.

روز قدس به پیشنهاد ابراهیم یزدی، وزیر وقت امور خارجه به امام خمینی برگزار شد و از آن پس هر سال در آخرین جمعه رمضان برگزار می‌شود.

ابراهیم یزدی ماجرای نام گذاری روز قدس را این گونه تعریف می‌کند:

پس از پیروزی انقلاب در وزارت امور خارجه با دوستانی از جمله آقایان کمال خرازی و علی صادقی تهرانی معاونان سیاسی و بین‌الملل اینجانب، بحث و تبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهادی به بنیانگذار انقلاب ارائه کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد. وی تصریح کرد: علت این که جمعه آخر ماه رمضان را مطرح کردیم به این دلیل بود که دهه آخر ماه رمضان یعنی از ۱۹ تا ۲۷ این ماه در خصوص شب قدر اختلاف‌هایی وجود دارد به همین دلیل جمعه آخر ماه رمضان پیشنهاد شد.

به لیست سخنرانان اولین روز قدس که نگاه می‌کنیم به تفاوت از زمین تا آسمان روزهای قدس امسال و آن سال‌های پی می‌بریم. سخنرانی اول مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت بود. سخنران دوم خدام وزیر خارجه سوریه بود که پیش بینی سقوط دولت وقت مصر را کرد. سخنران سوم حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب مشهور و توانمند آن روزها و رییس جمهور و رهبر آینده ایران بود و سخنران چهارم هم محمد مجتهد شبستری بود که سخنران ثابت پیش از خطبه ها به حساب می آمد و از مسلمانان خواست بستگی به زبان و خاک و مرز را رها کنند و همه مانند انسان های هم سان در کنار هم قرار گیرند.

در همان راهپیمایی بود که چهره‌های روشنفکری چون داریوش آشوری، داریوش شایگان، غلامحسین ساعدی، سیمین دانشور، داریوش مهرجویی و احمد شاملو هم برای حمایت از روز قدس بیانیه صادر کردند، اتفاقی که دیگر هیچ وقت تکرار نشد.

روز قدس؛ هنوز مهم اما...

روز قدس پس از چهل سال هم‌چنان مهم است هرچند به علت دولتی شدن از رمقی که باید افتاده و آن شور و طراوت جوان‌سرانه‌ای که باید را ندارد، اما هم‌چنان رویدادی است که ارزشمند و ابتکاری که به علت کج سلیقه‌گی‌ها در این چهل سال بی جان شده است.

لیست سخنرانان رو که با سخنران این سال‌ها مقایسه کنید شاید به یکی از اولین دلایل این مسئله ببرید. آیت‌الله خامنه‌ای و مجتهد شبستری خطیب و بازرگان خوش فکر کجا و سخنرانان دولتی بی‌سخن این چندین سال گذشته کجا؟ طالقانی با آن جذبه و فراست و سخنوری کجا و ائمه جمعه سیاست زده فعلی کجا!

روز قدس صرفا روز دفاع از قدس به عنوان یک مکان نیست، قدس نمادی از اشغال و شغالگری گروهی است که ترور را حلال می‌دانند، کودک می‌کشند و به آپارتاید و تبعیض نژادی به شکل جدی قائل هستند و مبارزه با آن بر هر انسانی که آزاده باشد واجب اخلاقی است.

شاید بد نباشد در آخر تعبیر امام موسی صدر، رهبر مفقود شده شیعیان لبنان و از بنیانگذاران مقاومت علیه اسرائیل را درباره این ماشین کشتار بخوانیم:

ما اسرائیل را شرّ مطلق می دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل با شیطان در گیر شود، در کنار شیطان خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با چپ درگیر شود، در کنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست درگیر شود، در کنار راست خواهیم ایستاد. شعار «اسرائیل شرّ مطلق است» ،به این معناست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید