۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 16434400

 متاسفانه امروزه بسیاری از افراد به کم خونی مبتلا هستند و به دلیل عوارض بیش از اندازه مصرف قرص های آهن  افراد تمایل چندانی به مصرف آن ندارد.

گفتنی است در طب سنتی روش های درمانی متعددی برای درمان کم خونی مطرح شده از این رو قصد داریم تا در مطلب پیش رو به معرفی روش های درمان کم خونی از دیدگاه طب سنتی بپردازیم.

به طور کلی باید درنظر داشت که تغییر رزیم غذایی خود می تواند نقش تعیین کننده ای در درمان کم خونی داشته باشد از این رو توصیه می شود از روغن  طبیعی، نمک معدنی طبیعی و آب سالم بدون کلر همچنین ظروف  مسی، چدنی و برنجی استفاده کرد  و همچنین  تا حد امکان از مواد کارخانه‌ای و فرآوری‌شده صنعتی نیز مصرف نکرد چرا که مواد نگهدارنده برای سلامت بدن بسیار مضر است.

لازم به ذکر است که می توان از حسوم در پخت غذاهای خورشتی استفاده  کرد به گونه ای که هر بار 15 دقیقه حسوم را در داخل ظرف غذای در حال پخت قرار داد چرا که حسوم در درمان کم خونی بسیار موثر است.

باید در نظر داشت که حسوم کفگیری است که از زمان های دور  به دستور حسوم چیست؟حکما در هنگام پخت خورشتها و غذاهای آبکی درون قابلمه غذا قرار می‌گرفت و طبق سنت دیرینه تا پایان زمان پخت غذا درون قابلمه ها جای داشت. جنس حسوم از چدن است که با قرار گرفتن در غذا  ضمن اینکه باعث بسته نشدن کامل درب ظرف غذا که مورد سفارش طب سنتی می باشد، می گردد، باعث تامین یون آهن غذا می شود و در نتیجه کم خونی ناشی از فقر آهن که امروزه در کشور به طرز چشمگیری شایع است را از میان خواهد برد.

مصرف روزانه یک کاسه فالوده سیب و عرق بیدمشک و گلاب نیزمی تواند در درمان کم خونی بسیار مفید باشد.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که مصرف روزانه یک لیوان شیره انگور نیز در درمان کم خونی بسیار مفید است هر چند در این مجال باید متذکر شد که افراد مبتلا به دیابت و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند نیز باید از شیره توت استفاده کنند چرا که در این صورت احتمال بالا رفتن قند خون در آنها وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از روش های درمان کم خونی مصرف گرده گل احیا است که برای استفاده از این روش باید هر روز عصر یک قاشق  مرباخوری از این گرده را با کمی آب قورت داد که البته توصیه می شود گرم‌مزاجان  یک روز در میان این گرده را میل کنند.

لازم به ذکر است که مصرف غذاهایی مانند فسنجان، سمنو، جوانه گندم، ارده، عسل زنده، آب زردک، میوه زیتون، چهارمغز، سویق جو و گندم‌، روغن زرد، روغن زیتون بکر و تصفیه‌نشده، سبزی خوردن کامل، بادام شیرین، نان سبوسدار بدون افزودنی، آبگوشت با نخود، آش با سبزی‌های کوهی و محلی به خصوص با گزنه فراوان بسیار توصیه می شود.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که گرفتن آفتاب  به صورت روزانه و به‌مدت 5 دقیقه و بین ساعات 9 تا 11 صبح به ساخت ویتامینD در بدن کمک مفید و موثری دارد که این خود می تواند در درمان کم خونی نیز بسیار مفید باشد‌.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید