۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
کد خبر: 16173053

امروزه بسیاری از افراد به دلیل رژیم غذایی نامناسب و یا عدم تحرک لازم به کبد چرب مبتلا شده اند که این خود می تواند زنگ خطری جدی برای سلامت افراد باشد.

گفتنی است متخصصان بر این باور هستند که مصرف گوجه فرنگی نقش  تعیین کننده ای در درمان کبد چرب دارد همچنین می تواند مانعی در ابتلا به سرطان کبد نیز باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت که تغذیه می تواند در سلامت فرد بسیار موثر باشد چرا که یکی از دلایل اصلی ابتلا به کبد چرب داشتن رژیم غذایی نامناسب می باشد.

آنچه مسلم است رنگدانه طبیعی لیکوپن که به وفور در گوجه‌فرنگی و میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ دیده می‌شود، خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی به ویژه روی کبد دارد از این رو بروز سرطان و کبد چرب را به میزان قابل توجهی نیز کاهش می‌دهد بنابراین مصرف روزانه دو تا سه عدد گوجه‌فرنگی در روز بسیار توصیه می شود که این مهم می تواند در قالب سس، رب، پودر و تمام مشتقات گوجه‌فرنگی باشد چرا که تمام این موارد نیز حاوی لیکوپن است.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی تنوعمیکروبیوتیک مفید را افزایش داده و مانع از رشد باکتری‌های مرتبط با التهاب می‌شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر گوجه‌فرنگی، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ فروت و فلفل قرمز نیز دارای لیکوپن هستند از این رو محققان استفاده از این مواد غذایی را برای پیشگیری از کبد چرب و سرطان کبد ضروری می‌دانند.

بدیهی است وجود چربی در کبد، طبیعی می باشد اما زمانی که این میزان افزایش یابد و به بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد برسد، عارضه‌ کبد چرب به وجود می‌آید.

همان گونه که می دانیم دو نوع کبد چرب غیر الکلی و کبد چرب الکلی وجود دارد که نوع اول به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد.

متاسفانه تا به امروزعلت اصلی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نشده است هر چند محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا می تواند در زمره  مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به این عارضه باشند.

باید در نظر داشت که استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی،کاهش سریع وزن و سوء تغذیه علل دیگر عارضه کبد چرب غیر الکلی هستند، البته برخی مطالعات نشان می‌دهد تجمع باکتری‌ها در روده کوچک نیز می‌تواند احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد.

کبد چرب مرتبط با بارداری

شایان ذکر است که کبد چرب مرتبط با بارداری، به طور تقریبی عارضه نادری می باشد امااین در حالی است که در صورت ابتلا می‌تواند برای جنین و مادربسیار خطرناک باشد و به نارسایی کلیه و کبد مادر نیزمنجر شود.

عفونت و خونریزی، از عوارض کبد چرب مرتبط با بارداری است. هنوز دلیل قطعی کبد چرب مرتبط با بارداری مشخص نیست اما محققان احتمال می‌دهند عوامل هورمونی در این موضوع نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

بر اساس آمار موجود سرطان کبد (HCC) سومین علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان به شمار می‌آید و این بیماری معمولا در افراد بالای 50 سال و به خصوص در مردان دیده می‌شود.

در پایان باید خاطر نشان کرد که ابتلا به سیروز یا زخم شدن کبد،هپاتیت  C,B، عفونت ویروسی، التهاب مزمن کبد،هموکروماتوز (تجمع آهن در بدن) و مصرف الکل می تواند در ابتلا به سرطان کبد موثر باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید