۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 14538075

صندوق بین المللی پول چندی پیش در پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران این رشد را معادل منفی شش درصد دانسته بود. این در حالی است که این پیش بینی با صادرات ماهانه حداقل 950 هزار بشکه نفت انجام شده بود. بدون شک عدم تمدید معافیت های نفتی و تاثیرش بر اقتصاد کشور می تواند این درصد را تغییر دهد.

سلام نو - سرویس اقتصادی: فصل مشترک همه پیش بینی های اقتصادی تحلیلگران این است که سال 98 سال سختی برای اقتصاد ایران خواهد بود. با این حال غالب پیش بینی ها درباره تورم احتمالی در سال جاری عددی بین 20 تا 30 درصد را نشان می دهد. این در حالی است که صندوق بین المللی پول پیش‌بینی تورم 50 درصدی را برای ایران کرده است.

به گزارش سلام نو، اگر این آمار درست باشد بدین معناست که تورم در ایران پس از ونزوئلا و زیمبابوه، بالاترین میزان در جهان خواهد بود یا به تعبیری دیگر تورم ایران با کشور جنگ زده ای همچون سودان برابر خواهد شد. صندوق بین المللی پول چندی پیش در پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران این رشد را معادل منفی شش درصد دانسته بود. این در حالی است که این پیش بینی با صادرات ماهانه حداقل 950 هزار بشکه نفت انجام شده بود. بدون شک عدم تمدید معافیت های نفتی و تاثیرش بر اقتصاد کشور می تواند این درصد را تغییر دهد.

با نگاهی به نرخ تورم در سال 97 متوجه می شویم نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در کشور 38.2 درصد، در مناطق شهری 38.4 درصد و در مناطق روستایی 37.3 درصد بوده است. نرخ تورم «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» هم در قیاس با سال پیش در کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب با افزایش 26 ، 26.1 و 25.5 درصدی همراه بوده است. این نرخ در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» در کشور 22.4 درصد، مناطق شهری 22.5 درصد و مناطق روستایی 21.8 درصد بوده است. این درصدها به نسبت سال گذشته در مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب 15.6، 15.8 و 14.9 واحد درصد افزایش یافته است.

احمد حاتمی یزدی، کارشناس بانکی تیر 97 اظهار کرده بود با توجه به اینکه تورم ماهانه در خرداد به ۴ درصد رسیده است، تا ۱۲ ماه آینده تورم ۵۰ درصدی در کمین اقتصاد کشور است. او گفته بود: علت اینکه در چند سال گذشته تورم به این شکل مشاهده نشده بود، این است که سرمایه سپرده گذاران در بانک ها به صورت راکد وجود داشت و وقتی این پول ها به خاطر کاهش نرخ سود از بانک ها خارج شد و به سمت بازارهای ارز، طلا، مسکن و سهام رفت، گرانی ها آغاز شد.

البته محمدباقر نوبخت عدد 50 درصد تورم را تایید نمی کند و تاکید کرده است: نرخ تورم 50 درصدی صحیح نیست. تمام تلاش ما این است که اولا کلیه کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومان در اختیار مردم قرار گیرد، این نرخ نسبت به ارز 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومان سال گذشته خیلی افزایش ندارد.

در شرایط فعلی کشور قدرت خرید مردم با کاهش جدی همراه بوده و در معیشت جامعه اختلال جدی ایجاد شده است. در این وضعیت اگرچه حقوق کارگران در قیاس با سالهای گذشته با افزایش قابل تاملی (38 درصد) رو به رو بوده با این حال با پیش بینی های جدید در رابطه با تورم به این نکته می رسیم که عدم توازن دستمزدها و نرخ تورم باعث خواهد شد زندگی مردم با سختی بیشتری همراه شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران بجنورد در این باره گفته است: عدم همخوانی رشد ۵۵ درصدی تورم و افزایش ۱۵درصدی دستمزد کارگران، زندگی سختی را برای این قشر زحمتکش کشور رقم زده است. مهدی باغچقی با بیان اینکه تورم و بیکاری امان مردم را بریده اظهار کرده است: دستمزد کارگران باید بر اساس تورم سطح جامعه تعیین شود.

در یک سال گذشته گرانی سبد معیشتی شمار زیادی از خانوارهای ایرانی را تحت تاثیر قرار داده به صورتی که گوشت قرمز بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته است. حالا و در وضعیتی که بدون تردید صادرات نفتی ما کاهش پیدا خواهد کرد باید منتظر واکنش های دولت برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید باشیم. واکنش هایی که عموما در سال های اخیر بی نتیجه بوده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید