اگرچه امسال بارش خوبی داشته ایم و نیروگاه های برق آبی توان این را دارند که جور خاموشی احتمالی را بکشند با این حال وزارت نیرو تصمیم گرفته تا پایه و اساس تامین برق تابستان امسال را بر روی نیروگاه‌های حرارتی قرار دهد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در تابستان 97 مشکل بی برقی به یکی از مهم ترین مشکلات کشور بدل شد. استفاده 57 هزار و 97 مگاواتی در پیک مصرف در تابستان سال پیش مشکلاتی را به وجود آورد که باعث شده مسئولان برای سال جدید تمهیدات بیشتری بیندیشند.

به گزارش سلام نو، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی سال گذشته پس از حواشی زیادی که پیرامون خاموشی های مکرر در پایتخت به وجود آمد قول داد تا در تابستان ۹۸ هیچ خاموشی اعمال نشود. به نظر می رسد بخت با همایون حائری یار بوده چرا که به احتمال فراوان امسال به دلیل وضعیت خوب بارندگی مشکل جدی در زمینه بی برقی نداشته باشیم. یکی از مهم ترین دلایل معضل برق در تابستان سال قبل کمبود بارش و کم‌کاری نیروگاه‌های برق‌آبی بود. اگر چه امسال بارش خوبی داشته ایم با این حال وزارت نیرو که عملکردش مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است نمی خواهد تجربه تلخ سال گذشته تکرار شود و به همین دلیل هم سناریوهای بدبینانه ای در خصوص مدیریت برق سال آینده تدوین کرده است.

عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت نیروگاه‌ها و عدم امکان بهره‌برداری از سد‌های آبی یکی از عوامل ریشه ای در وضعیت تولید نا به سامان برق است که نیازمند واکاوی بیشتری است. به اعتقاد  حمیدرضا صالحی، نایب رئیس سابق کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران "نامتوازن بودن قیمت انرژی در ایران و مصرف بالا به دلیل ارزان بودن قیمت برق، دو مساله مهمی هستند که می‌توان ریشه اصلی خاموشی‌های تابستان 97 را به آن‌ها نسبت داد." البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که سال گذشته پشت سدها خالی بود و ما با کمبود 8 هزار مگاواتی رو به رو بودیم.

او همچنین در رابطه با تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور در رویارویی با کنترل خاموشی ها اعلام کرده بود این امر می تواند با مبادله برق وسیله کشور‌های همسایه صورت بگیرد. صالحی اظهار کرده بود: این موضوع علاوه‌ بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی را کاهش می‌دهد، می‌تواند مزایایی نیز به همراه داشته باشد و کسری پیک سال بعد را هم جبران کند. بسیاری از همسایگان شمالی ایران اوج پیک‌شان در زمستان است و این در حالی است که اوج پیک کشور ما در تابستان قرار دارد.

با این حال آنچه مسلم است کاربردی ترین راهکار برای جلوگیری از خاموشی مدیریت مصرف است. برای تامین سالانه ۵ درصد افزایش مصرف برق و ساخت یک نیروگاه سه هزار مگاواتی ۳ میلیارد دلار نیاز دارد. حبیب الله اعلمی، استاد دانشگاه تربیت مدرس در این باره گفته است: ساخت هر نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بالغ بر یک میلیارد دلار هزینه دارد و با توجه به اینکه هر سال به طور متوسط ۳ تا ۵ درصد رشد بار داریم باید سالانه یک نیروگاه با ظرفیت ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مگاوات بسازیم که ۳ میلیارد دلار لازم است.

اگرچه امسال بارش خوبی داشته ایم و نیروگاه های برق آبی توان این را دارند که جور خاموشی احتمالی را بکشند با این حال وزارت نیرو تصمیم گرفته تا پایه و اساس تامین برق تابستان امسال را بر روی نیروگاه‌های حرارتی قرار دهد. محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق در این باره تاکید کرده است: نمی‌توان دید خوش بینانه‌ای نسبت به بهبود وضعیت خاموشی‌ها در پی توسعه نیروگاه‌های برق آبی داشت و به‌همین دلیل تمام برنامه‌های خود را بر پایه خشکسالی قرار داده‌ایم.

توسعه برق‌آبی‌ها یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از خاموشی در کشور است. با این حال برای جبران 8000 مگاوات کمبود تولید برق در سال آینده، لازم است تا وزارت نیرو تمام برنامه‌های خود را عملیاتی کند. دولت قول داده تا پایان مدت فعالیتش 12 هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار وارد کند. این مساله در شرایطی که جمعیت کشور نسبت به ابتدای انقلاب با رشد 2.2 برابری همراه بوده امری لازم به نظر می رسد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید