یکی از اهداف ترامپ در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد فضای شکاف و تقابل در کشور بوده است با این حال واکنش جریانات و گروههای سیاسی در همین یکی دو روزه اخیر نشان داد کهاین سیاست ترامپ نتیجه ای معکوس داشته است.

به گزارش سلام نو، با این حال و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، کاخ سفید در چرخشی از چندجانبه گرایی به یکجانبه گرایی مقابله با نهادهای مرتبط با چندجانبه گرایی بین المللی را آغاز کرده است. با این حال آمریکای ترامپ در راستای اجرای تعهدات خود به لابی های صهیونیستی- سعودی سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده است.در این راستا سال گذشته در همین روزها ترامپ در یک اقدام غیر حقوقی و به صورت یکجانبه از توافق هسته ای موسوم به برجام خارج شد و در دو نوبت در تابستان و پایییز سال گذشته تحریم های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را دوباره اعمال کرد. در این مدت سفارتخانه های این کشور در کشورهای مختلف عملا تبدیل به ستاد اجرای سیاست فشار حداکثری بر جموری اسلامی ایران شده است.

از سوی دیگر و به منظور یکسره کردن قضیه فلسطین ترامپ در یکی دو سال اخیر عملا از جایگاه میانجی فاصله گرفته و برای اجرای معامله موسوم به قرن زمینه سازی می کند. عادی سازی مناسبات رژیم صهیونیستی با اعراب، انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس، شناسایی حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی از جمله این اقدامات بوده است. به اذعان کارشناسان و ناظران مسائل منطقه قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی آمریکا یکی دیگر از حلقه های زمینه سازی ترامپ برای اجرای معامله قرن به شمار می رود.

** هدایایی برای نتانیاهو و بن سلمان

یکی از اهداف ایالات متحده آمریکا از قراردادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی این کشور، حمایت از نتانیاهو در انتخابات بود.نتانیاهو هم از موضوعاتی چون انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان توسط آمریکا و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مبارزات انتخاباتی نهایت استفاده را کرد و این کدها را به مردم سرزمین اشغالی فروخت.

شاید برخی کشورهای منطقه که با پشت کردن به آرمان های عربی- اسلامی در نزدیک شدن به نتانیاهو و ترامپ از هم پیشی می گیرند از اقدامات امروز ترامپ خوشحال شوند و تحقیرهای گاه و بیگاه وی را به جان بخرند با این حال این کشورها خوب است نگاهی به سرنوشت متحدان و دوستان دیروز و امروز خود در منطقه داشته باشند و ببینند که تبعات فاصله گرفتن از ملت های منطقه و آرمان های اسلامی - عربی و نزدیک شدن برای متحدانشان، جز خفت و شکست و خواری چه نتیجه ای داشته است.

**ایران یک پارچه سپاهی شد

یکی از اهداف ترامپ در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد فضای شکاف و تقابل در کشور بوده است با این حال واکنش جریانات و گروههای سیاسی در همین یکی دو روزه اخیر نشان داد کهاین سیاست ترامپ نتیجه ای معکوس داشته است. پس از اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست گروه های تروریستی دولت، ملت، مجلس و همه احزاب و گروه های سیاسی داخلی در دفاع از حیثیت کشور سپاهی شدند.حتی تعداد زیادی از ایرانیان خارج نشین مخالف و منتقد نظام، این اقدام آمریکا را محکوم کردند. واکنش یکپارچه ایرانیان به این تصمیم آمریکا،نشان داد که آمریکا با تنها دولت و یا یک نهاد ایرانی طرف نیست بلکه با 80 میلیون ایرانی مواجه است. روز سه شنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای قاطع 204 موافق از 206 نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز کلیات طرح تقویت و حمایت از سپاه پاسداران را مصوب کردند.

در صورتی که این طرح تبدیل به قانون شود،« نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک اعم از نظامی اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.

نمایندگان همچنین دولت را موظف کردند در چارچوب «مصوبات شورای عالی امنیت ملی» در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع براساس این قانون به عمل آورد.

نعمت احمدی وکیل پایه دادگستری و کارشناس حقوق بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه آمریکا بزرگترین دشمن تروریسم در منطقه را تروریست نامیده است، خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه مطابق اصل 150 قانون اساسی سپاه پاسداران یک سازمان حاکمیتی ایران است و محدودیت پرسنلی و حوزه عملکردی ندارد، گستره انسانی و حوزه عمل سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی نظامی به صورتی است که عملا آمریکا نمی تواند نیات خود را در مورد این نیرو پیاده کند، زیرا ریشه در اجتماع و دفاع ملی دارد و خاستگاه و دلیل تولد این نیرو در دفاع ملی و بسیج عمومی است.

این کارشناس مسائل حقوق بین الملل تاکید کرد: نتانیاهو در اولین واکنش پس از تروریست خواندن سپاه توسط آمریکا، در توییتی ترامپ را دوست عزیز خطاب کرد و نوشت تشکر می کنم که به این خواسته من هم عمل کردی! نتانیاهو از موضوعاتی چون بلندی های جولان، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و تروریست نامیدن سپاه توسط ترامپ بهره برداری سیاسی-انتخاباتی می کند.

احمدی ادامه داد: طراح اقدام و تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران شخص نتانیاهو است، او برای جذب رای 120 نماینده کنیسه یهودیان و آرا طرفداران راست افراطی به چنین تصمیماتی از طرف کاخ سفید و شخص ترامپ نیاز دارد، لذا تروریستی خواندن سپاه پاسداران در راستای نفع سیاسی-انتخاباتی نتانیاهو و رژیم اسراییل است.

*رژیم اسراییل به دنبال سخت کردن مراودات اقتصادی و معادلات سیاسی به زیان ایران است

سید جلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلیس نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزایش تنش بین ایران و آمریکا را از اهداف رژیم غاصب صهیونیستی عنوان کرد و گفت: ایران باید در مقابل هر اقدام و تصمیم خصمانه آمریکا اقدامات هم سنگ و برابری را انجام دهد، از جمله اینکه در مقابل اقدامات امنیتی و اجرایی دستگاه حاکمه آمریکا، قوه مجریه ما از جمله شورای عالی امنیت ملی، پاسخ مناسب را اتخاذ و اعلام کند و نمایندگان از قانون شدن یک تصمیم امنیتی جلوگیری کنند. اگر آمریکا از تصمیم خود عقب نشست ما هم با یک تصمیم اجرایی و غیرتقنینی در مقابل انجام دهیم.

سفیر پیشین ایران در انگلیس عنوان کرد: اگر بخواهیم اهداف و نیاتی که پشت تصمیم آمریکا نهفته است را بررسی کنیم باید گفت که کشورهایی در منطقه و رژیم اسراییل به دنبال سخت کردن مراودات اقتصادی و معادلات سیاسی به زیان ایران در منطقه و جهان هستند. در حدی که این کشورها برای عصبی کردن ایران آماده هزینه دادن هستند.

به گزارش ایرنا؛ با توجه به جمیع دلایل ذکر شده و نظر کارشناسان، تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تنها مبنای حقوقی و قانونی ندارد،دستاوردهای چندانی هم برای ترامپ نخواهد داشت.چنین تصمیمات خلق االساعه ای نمی تواند تاثیری بر سیاست داخلی، منطقه ای و بین المللی ایران داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تاثیر گذار همچنان در معادلات منطقه ای و بین المللی نقش آفرینی خواهد کرد./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید