۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 11677945

این سیل اگر چه کم سابقه، مهیب و غافلگیر کننده بود و با برخی بی توجهی ها به زیر ساخت ها و احداث بناها در مسیل ها ویرانگری آن چند برابر شد اما اکنون زمان برای «اما و اگر» نیست و در این راستا شاهدیم که همه مسئولان و مردم پای کارند و شبانه روز در حال تلاش برای رفع مشکلات و ساماندهی اوضاع و جبران خسارت ها هستند. 

به گزارش سلام نو، با ایجاد فضای انسجام و همبستگی در بیشتر مناطق کشور که در اواخر سال گذشته و روزهای آغازین سال جدید شکل گرفت، دنیا شاهد بود که ملت ایران تهدید سیل ویرانگر در شمال، غرب و جنوب کشور را به فرصتی برای افزایش همدلی، وفاق اجتماعی و انسجام ملی تبدیل کرد.

این سیل اگر چه کم سابقه، مهیب و غافلگیر کننده بود و با برخی بی توجهی ها به زیر ساخت ها و احداث بناها در مسیل ها ویرانگری آن چند برابر شد اما اکنون زمان برای «اما و اگر» نیست و در این راستا شاهدیم که همه مسئولان و مردم پای کارند و شبانه روز در حال تلاش برای رفع مشکلات و ساماندهی اوضاع و جبران خسارت ها هستند.

در پی حادثه سیل ویرانگر در برخی استانهای کشور و نیاز مبرم سیل‌زدگان به کمکهای نیروهای مسلح، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند امکانات بیشتری برای امداد به این مناطق گسیل شود.

همچنین رئیس جمهوری پس از اخذ گزارش وزیر کشور و تماس تلفنی با استانداران استان‌های غرب و جنوب کشور بر اختصاص تمام امکانات و تجهیزات دولتی و عمومی برای مدیریت نهایی سیلاب‌ها و تا اطمینان کامل از سلامت مردم در نقاط مختلف کشور تاکید کرد.

گزارش ها همچنین حاکی است که کمک های مردمی از مناطق مختلف کشور به سوی مناطق سیل زده ادامه دارد.

با کمک های سازمانهای تخصصی بیشتر جاده های مسدود شده، بازگشایی و شماری از پل های تخریب شده نیز بازسازی و رفت و امدها برقرار شده است.

* سازماندهی 800 جهادگر برای کمک به سیل زدگان

بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در پی بروز وضعیت بحرانی در مناطق سیل‌زده ایلام، لرستان و خوزستان، 6 پایگاه امدادرسانی در مناطق سیل‌زده راه‌اندازی کرد.

امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد اجتماعی احسان گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با پشتیبانی این قرارگاه‌های مردمی فقط در 24 ساعت گذشته بیش از 150 هزار کنسرو، 100 هزار بطری آب معدنی، پنج هزار تخته پتو، سه هزار کیلو خرما، چادر، انواع چکمه و بادگیر و انواع لوازم بهداشتی به مناطق سیل زده خوزستان، ایلام و لرستان ارسال کرده است.

مدنی افزود: از امروز علاوه بر درمانگاه فعال در گمیشان استان گلستان، دو درمانگاه سیار سلامت احسان در استان خوزستان و دو درمانگاه سیار دیگر در استان لرستان به بیماران این مناطق سیل‌زده با حضور پزشکان جهادی خدمات دارویی و درمانی برای بیش از 50 هزار بیمار ارائه می‌دهند.

بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم‌اکنون بیش از 50 گروه فعال جهادی در مناطق سیل‌زده خوزستان، لرستان، ایلام و گلستان را با حضور بیش از 800 جهادگر سازماندهی کرده و مشغول خدمت‌رسانی به مردم است.

وی گفت: سازماندهی و پشتیبانی گروه‌های جهادی از روز 28 اسفند علاوه بر استان‌های مذکور در خراسان شمالی، مازندران، فارس و خراسان جنوبی نیز با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال به مناطق سیل زده خدمت‌رسانی کرده است و این خدمت‌رسانی تا عبور از شرایط بحرانی در استانهای سیل‌زده ادامه خواهد داشت.

** ارتش ترمیم سیل بندهای خوزستان را آغاز کرد

امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان، روز سه شنبه درباره اهمیت سیل بندها، اظهار داشت: ترمیم سیل بندها می تواند از آبگرفتگی جلوگیری کند و ارتش نیز ترمیم سیل بندها را آغاز کرده است.

وی افزود: ارتش برابر توصیه ستاد بحران برای تخلیه مردمی که در کنار رودخانه ها هستند و رسیدگی و کمک به آنها برای جا به جایی اقدام کرده است.

فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان، گفت: با توصیه هایی که مسئولان برای کنترل سیلاب دارند، ترمیم سیل‌بندها و توجه، هماهنگی و همدلی مردم بدون هیچ آسیبی می توان این بحران را پشت سر گذاشت.

* لایروب فوق سنگین ارتش در آق قلا مستقر شد

امیر سرتیپ دوم شاهین تقی خانی، سخنگوی ارتش در گفت وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا، اظهار داشت: لایروب فوق سنگین ارتش در آق قلا مستقر شد. این لایروب در استان گلستان و شهر آق قلا مستقر می شود تا با لایروبی از گرگان رود و دیگر رودهای منتهی به آق قلا کار انتقال آب از این شهر را تسریع بخشد‌.

وی ادامه داد: این لایروب توانایی پمپاژ هزار متر مکعب مایعات را در هرساعت داراست که از دو دستگاه موتور دیزل باقدرت 100 اسب بخار و همچنین دارای دو دستگاه پمپ به توانایی هرکدام 500متر مکعب مایعات در هر ساعت است.

سخنگوی ارتش افزود: این دستگاه با وزن 22تن دارای 3 عدد پانتوم به وزن 6تن است که قادر است در هر ساعت 50 مترمکعب لایروبی انجام دهد.

امیر تقی خانی تصریح کرد: نیروی های ارتش جمهوری اسلامی ایران از تمام امکانات و تجهیزات خود به منطور امدادرسانی به سیل زدگان شمال کشور استفاده خواهد کرد.

* توجه به خطرات سیل در خوزستان، معطوف به پیشگیری باشد

وزیر کشور نیز گفت: با فروکش کردن بارندگی ها باید توجه ها معطوف به پیشگیری در استان خوزستان باشد. هنگام بحران و اضطرار هر لحظه فرصت طلایی برای نجات است و مردم مناطق درگیر بحران مطمئن باشند توصیه و درخواست مسئولان برای تخلیه فوری منازل اهمیت بسیاری در حفظ جانشان دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی امروز (سه شنبه) با اشاره به برقراری ارتباط امدادگران به سیل زدگان منطقه پلدختر در استان لرستان افزود: از روز گذشته به طور لحظه ای پیگیر امدادرسانی به این منطقه بودم و خوشبختانه با برقراری اولین ارتباط از سوی هوطنانمان در نیمه های شب مشخص شد تاکنون به جز مشکلاتی که به دلیل خرابی های ناشی از سیل و تخلیه برخی از منازل مسکونی به دلیل آبگرفتگی برای برخی از هوطنانمان در پلدختر ایجاد شده بود، آسیب های جدی و خاص انسانی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود آب آشامیدنی و غذا و سایر ملزومات امدادی در استان لرستان کار امدادرسانی و انتقال نیازهای اولیه امدادی مردم از لحظات اولیه صبح با هدایت مستقیم استاندار و نظارت ستاد مدیریت بحران در حال انجام است.

وزیر کشور اولویت امدادرسانی را حفظ جان هموطنان ذکر کرد و افزود: با وجود پیش بینی و اطلاع رسانی و اختصاص و تجهیز برخی اماکن امن اما برخی هوطنانمان از ترس سیلاب ترجیح دادند در منازل خود بمانند یا به ارتفاعات اطراف پناه ببرند که به همین دلیل کار امدادرسانی با مشکلاتی مواجه شد و در تلاش هستیم با همه تجهیزات امدادرسانی زمینی و هوایی این دسته از مردم هموطن نجات و در محل امن اسکان داده شوند.

* بکارگیری پهپادهای سپاه برای رصد مناطق سیل زده

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز گفت: برای اولین بار پهپادهای نیروی هوافضای سپاه برای رصد، جمع آوری و برداشت اطلاعات از وضعیت مناطق سیل‌زده به کار گرفته شدند.

او درباره آخرین اقدامات سپاه در امدادرسانی به مناطق سیل زده کشور گفت: در منطقه گلستان حدود 13-14 روز است که مشغول کمک رسانی به مردم هستیم.

وی از ارسال ست کامل بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه از طریق حمل هوایی به پلدختر و معمولان خبر داد.

شریف افزود: در جریان کمک رسانی به سیل زدگان استان‌های لرستان، خوزستان و کرمانشاه خصوصا لرستان که روز گذشته دچار وضعیت بحرانی شد، همه امکانات سپاه در استان‌های همجوار برای کمک رسانی بسیج شده است.

سخنگوی سپاه ادامه داد: فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز با تدبیر فرمانده کل سپاه در استان لرستان مستقر شده اند و همه امکانات مهندسی، پروازی و یگان های کمک رسانی بسیج و سپاه برای کمک به مردم در روستاها و شهرها به ویژه در پلدختر و معمولان اعزام شده اند.

سردار شریف یادآور شد: امروز تعدادی بالگرد هم به منطقه اعزام شده و علاوه بر امکانات مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) که در منطقه حضور داشتند،یگان مهندسی 43 امام علی (ع) نیروی زمینی سپاه از ملایر در منطقه حضور دارند؛ همچنین از استان های اصفهان، مرکزی و کرمانشاه هم واحدهایی به کمک سپاه لرستان برای امداد رسانی اعزام شده اند.

* اعزام بالگردها و امکانات نیروی زمینی سپاه به مناطق سیل زده لرستان

فرمانده نیروی زمینی سپاه از اعزام و استقرار بالگردها، یگان مهندسی 43 امام علی(ع) و یک ست کامل بیمارستان صحرایی این نیرو به استان لرستان خبر داد.

سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور روز سه شنبه از اعزام و استقرار بالگردها، یگان مهندسی 43 امام علی(ع) و یک ست کامل بیمارستان صحرایی این نیرو به استان لرستان برای ارتقاء ظرفیت ها و مشارکت و کمک در امر امداد و خدمت رسانی به مردم این استان خبر داد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه برای حضور میدانی در مناطق سیل زده و هدایت عملیات امداد و خدمت رسانی به مردم، بامداد امروز راهی استان لرستان شد.

* یگان‌های پروازی به مناطق سیل زده غرب کشور اعزام شدند

فرمانده هوادریایی نیروی دریایی ارتش نیز با اشاره به وقوع سیل در چند استان کشور از اعزام پرنده های هوا دریای نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: همزمان با وقوع سیل در استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان بالگردها و فرندشیپ های هوادریایی نداجا برای کمک و امداد رسانی به مردم گرفتار شده در سیل به این مناطق اعزام شدند.

امیر دریادار دوم سید منصور روح الامینی، فرمانده هوادریای نداجا با تاکید بر دستور امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش مبنی بر اعزام تمام امکانات و ظرفیت های این نیرو برای کمک و امدادرسانی به مناطق سیل زده کشور گفت: بالگردها، هواپیماهای گشت، شناسایی و ترابری این نیرو به همراه یک گروهان تکاور دریایی تیپ عملیات ویژه و 16 فروند قایق مخصوص عملیات، تجسس و نجات جهت کمک و امداد رسانی صبح امروز به مناطق سیل‌زده غرب و جنوب غرب کشور اعزام شدند.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش هم اکنون با اعزام یگان‌های سطحی و پروازی و اقلام غذایی، بهداشتی و تجهیزات ترابری و همچنین چند تیپ تکاوران دریایی از ناوگان شمال نداجا مستقر در انزلی به استان‌های مازندران و گلستان در حال امدادرسانی به این مردم هستند.

* پسماندها با حداکثر توان در مناطق سیل زده جمع آوری شود

حسین رجب صلاحی، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ابلاغیه این سازمان به استانداری ها مبنی بر ضرورت جمع آوری و دفع پسماندهای ناشی از فرونشست اولیه سیل در شهرها و روستاها خبر داد.

وی افزود: با توجه به بازدیدهای میدانی صورت گرفته از مناطق سیل زده، مشاهده شده که با فرونشست اولیه سیل، حجم انبوهی از پسماند، مشکلات مضاعفی را در این مناطق ایجاد کرده است. لذا با توجه به ضرورت پیشگیری از بروز هرگونه بیماری و به منظور ارتقاء بهداشت محیط، طی ابلاغیه ای از استانداری ها خواسته شده که دستور انجام اقدامات لازم با حداکثر توان توسط شهرداری ها و دهیاری ها در مناطق سیل زده در خصوص جمع آوری، حمل و دفع پسماندهای حاصله را صادر کنند.

* 300 مسافر قطار تهران - اهواز در اراک اسکان اضطراری داده شدند

محمد محمدی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: 300 مسافر قطار مسیر تهران - اهواز بامداد سه شنبه در اراک اسکان اضطراری داده شدند زیرا قطار مسیر تهران - اهواز با توجه به ریزش کوه در مسیر ریلی ازنا، متوقف شده بود.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال احمر برای خدمت رسانی به هموطنان در محل حاضر شدند و نسبت به اسکان اضطرای آنان اقدام کردند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: مسافران این قطار با همراهی نیروهای امدادی هلال احمر در مصلی بیت المقدس اراک اسکان داده شدند.

محمدی تصریح کرد: 400 تخته پتو و 500 قرص نان و برخی از اقلام مورد نیاز بین مسافران توزیع شد.

وی از ارسال 1500 چادر برای سیل زدگان لرستان خبر داد و افزود: دو تیم تخصصی سیلاب نیز با تجهیزات کامل به لرستان اعزام شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: پیشتر نیز هزار بسته غذایی 72 ساعته برای سیل زدگان لرستانی ارسال شده بود. کمک های غیر نقدی مردم استان مرکزی نیز در قالب 300 بسته مواد غذایی و بهداشتی برای سیل زدگان پلدختر ارسال شده بود.

*خط راه آهن زیرآب به تهران مسدود شد

یوسف گران پاشا، مدیر کل راه آهن شمال گفت که به دلیل شدت بارندگی و جاری شدن سیلاب در شهر زیراب از شهرستان سوادکوه، تردد قطار در مسیر زیراب به تهران به خاطر مسدود شدن ریل متوقف شده است.

وی افزود: به دلیل رانش شدید راه آهن و آبگرفتگی، ریل راه اهن از ساعت هفت صبح امروز مسدود شده است. مسیر ریل راه آهن با ریزش زیادی مواجه است و این ریزش ها و آبگرفتگی ها همچنان ادامه دارد.

مدیر کل راه آهن شمال افزود: هم اکنون نیروهای راه آهن در محل حادثه حضور دارند تا با تلاش های صورت گرفته بتوانیم هر چه سریعتر نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کنی .

گران پاشا در خصوص مسیر زیرآب به گرگان گفت که مسیر زیرآب به گرگان با هیچ گونه مشکلی مواجه نیست و تردد در حال انجام است .

حوزه استحفاظی راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار آغاز می شود و در مسیر 382 کیلومتری تا پایان در ایستگاه گرگان دارای 27 ایستگاه بزرگ و کوچک است.

این مسیر ریلی به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود و در عین حال در داخل استان مازندران دارای یک خط انشعابی 21 کیلومتری در بندر امیرآباد است که خود شامل 91 کیلومتر خطوط فرعی است.

بلندترین نقطه راه آهن شمال با 2 هزار و 112 متر ارتفاع از دریا در گردنه گدوک واقع است که با شیب 18 درصدی یکی از شاهکارهای مهندسی قرن محسوب می شود.

‌این خط از گرگان تا شیرگاه به طول 187 کیلومتر از کنار جلگه های سرسبز عبور می کند و سپس به طول 113 کیلومتر با عبور از مناطق جنگلی و کوهستانی، وارد گردنه گدوک و فیروزکوه می شود و در نهایت با طی مسیر 81 کیلومتری از جلگه جنوبی فیروزکوه وارد شهرستان گرمسار در استان سمنان می شود.

* سیلاب 4 واحد مسکونی در شهر زیراب را تخریب کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران نیز گفت: در پی بارندگی روز گذشته که منجر به سیلاب در شهر زیراب از شهرستان سوادکوه شد، چهار واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد.

مهدی رازجویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت وقوع سیل در برخی از مناطق شهر زیراب از شهرستان سوادکوه افزود : این واحدها شامل 2 باب واحد مسکونی 2 طبقه، یک باب واحد مسکونی سه طبقه و یک باب واحد بلوکی بود که تخریب شد.

وی با اعلام اینکه شدت سیلاب در شهر زیراب به یک واحد دامداری هم خسارت عمده ای وارد کرده است، گفت که جاری شدن سیل باعث شد تا عمده دام این دامداری از بین برود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران ادامه دا : حجم بارش ها و سیلاب در شهر زیراب به 2 دهنه پل خسارتهایی وارد کرده است.

رازجویان با اعلام اینکه به دلیل حجم بالای آب خسارت های زیادی به شهر زیراب وارد کرده است، افزود : طغیان رودخانه تلار در بالادست در حال فروکش است اما هم اکنون حجم بالای آب به سمت پایین دست شهرستان سیمرغ رسیده است .

* نجات جان چهار نفر در شهرستان سوادکوه شمالی

وی در خصوص چهار فرد روستای کتی لته که برای جمع آوری چوب نزدیک رودخانه تلار شده بودن ، گفت : علی رغم هشدارهای مدیریت بحران این چهار فرد برای جمع آوری چوب به داخل رودخانه تلار رفته بودند که با حجمی از طغیان آب مواجه شدند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندرای مازندران با بیان اینکه با کمک هلال احمر و اهالی آن منطقه 2 نفر شب گذشته به بیرون رودخانه کشیده شدند، افزود : 2 نفر دیگر به دلیل طغیان رودخانه گرفتار آب شده بودند که بامداد امروز با تلاش های نجات غریق، هلال احمر و اهالی روستای کتی لته به بیرون از آب هدایت شدند.

شب گذشته (دوشنبه) در پی بارندگی شدید و طغیان رودخانه در بالادست سیلابی به شهر زیراب از شهرستان سوادکوه سرازیر شد.

سیل به خیابان های 17 شهریور، خیابان آیینه و خیابان خدمات سرازیر شد و به دلیل آبگرفتگی منازل شهروندان از خانه هایشان به جای امن مراجعه کرده اند تا از خطر سیل در امان باشند.

* نخستین محموله امدادی از آذربایجان غربی به ایلام ارسال شد

نخستین محموله کمک های فوری آذربایجان غربی روز سه شنبه برای سیل زدگان استان ایلام ارسال شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی، حدود ساعت چهار بامداد امروز اولین محموله کمک های امدادی استان توسط سه دستگاه کامیون شامل چادر، پتو، چند تانکر آب و بسته های غذایی یک ماهه بارگیری و به ایلام ارسال شد.

استاندار آذربایجان غربی در ساعات پایانی دوشنبه شب در تماسی تلفنی با «قاسم سلیمانی دشتکی» استاندار ایلام درباره آخرین وضعیت این استان و میزان خسارت سیل گفتگو کرد.

محمدمهدی شهریاری در این گفت و گو با اظهار تاسف از وضعیت به وجود آمده و سیل اتفاق افتاده در ایلام، از آمادگی استانداری، نهادهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان برای آغاز کمک رسانی به مردم ایلام خبر داد.

وی افزود: بدون شک مردم نوع دوست و مهربان آذربایجان غربی که در همه حال در کنار مردم نقاط مختلف ایران عزیز بوده اند، این بار نیز به ‌مانند سیل گلستان آماده هر نوع کمک برای کاهش دردهای آسیب‌دیدگان سیل ایلام هستند.

*چهار فروند بالگرد از اصفهان به لرستان اعزام شد

فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان از اعزام چهار فروند بالگرد شینوک از این پایگاه به استان لرستان به منظور امدادرسانی به هموطنان سیل زده خبر داد.

امیر سرتیپ علی عفیف در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: 2 فروند از این بالگردها صبح امروز به مقصد لرستان پرواز کردند و 2 فروند دیگر ظهر امروز به استان سیل زده لرستان اعزام می شوند.

وی بیان کرد: هوانیروز در کنار هموطنان سیل زده خواهد بود و از هیچ کوششی برای کمک رسانی به این عزیزان دریغ نخواهد کرد و در این راستا توان و امکانات خود را به کار گرفته است.

به گزارش ایرنا، وقوع سه مرحله سیل در سال گذشته بیش از 500 میلیارد تومان خسارت در لرستان برجا گذاشت و مردم بسیاری از شهرهای لرستان به نحوی با تبعات این خسارت ها به استقبال سال 98 رفتند.

اما آغازین روزهای امسال نیز شدت بارش ها و وقوع سیل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان این استان درگیر و دار این حادثه هستند.

اوج فعالیت این سامانه از شب گذشته آغاز شد و به صورت متناوب ادامه دارد، بارش های سیل آسایی که چندین رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و روستاهای استان کرده است.

هم اکنون سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان کرده، سد مروک دورود سرریز کرده و برخی سدها همچون هاله و کزنار در آستانه سرریز هستند و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شده منزل خود را ترک کنند.

برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسی ندارند و تاکنون نیز شرایط جوی اجازه پرواز های امدادی به این مناطق را نداده است.

* سیلاب نیمی از سد خاکی فریم ساری را پرآب کرد

بخشدار دودانگه ساری گفت که بارش برف و بارندگی سبب شد تا نیمی از ظرفیت سه میلیون مترمکعبی سد خاکی فریم صحرا پس از 18 سال برای نخستین بار پر شود.

سد خاکی فریم صحرا که به آن سد « مجی» هم می گویند در 60 کیلومتری جنوب ساری در بخش دودانگه بر روی رودخانه عروس و داماد ساخته شد.

این سد در سال 79 به اتمام رسید ، ولی به دلیل وجود گسل در بستر آن به بهره برداری نرسید. کارشناسان پس از ساخت سد اعلام کردند که به خاطر گسل و آب گریزی از بستر ، امکان شکل گیری دریاچه در پشت سد وجود ندارد.

محمد زلیکانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بالا آمدن آب پشت سد فریم سبب خوشحالی روستائیان بویژه کشاورزان پائین دست این سد شده است.

وی با بیان اینکه مکان احداث و مسایل فنی سد خاکی مجی فریم همواره مورد سئوال بوده است، بیان داشت: تاکنون آب این سد از طریق پمپاژ با فشار بالا از رودخانه اشک کشیده می شد که به دلایل فنی ماندگاری آب نیز وجود نداشت .

بخشدار دو دانگه با بیان این که به دلیل نبود آب در پشت سد شبکه های پائین دست این سد مورد بی توجهی قرار گرفته است، گفت: اکنون با رها سازی آب احتمال تخریب زمین های کشاورزی پائین دست وجود دارد.

زلیکانی گفت: کارشناسان شرکت آب منطقه ای برای بازگشایی سد هشدارهای لازم را به کشاورزان پائین دست دادند.

سد خاکی فریم با هسته رسی به طول 397 متر در قسمت تاج و ارتفاع 54 متر با حجم مخزن 3 میلیون متر مکعب برای زیر کشت بردن هزار و 270 هکتار اراضی کشاورزی در سال 1379 ساخت شده است.

مازندران دارای هشت سد بزرگ و کوچک با ظرفیت حدود 370میلیون متر مکعب است که بر اساس اعلام آب منطقه ای تا کنون به جزء سد شهید رجایی ساری که اکنون تا 80 درصد پر شده مابقی سد ها در اثر بارندگی ها اخیر سرریز شده است.

*بارش بی وقفه باران موجب ریزش کوه در آذربایجان شرقی شد

مسئول هماهنگی برف روبی راه های آذربایجان شرقی گفت: بارش بی وقفه باران در شبانه روز گذشته موجب ریزش کوه در محورهای کوهستانی این استان شد.

غلامرضا رسول زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اثر این بارش ها ریزش در محورهای بستان آباد - میانه، میانه - سرچم و مسیر نوار مرزی جلفا - نوردوز و مراغه به اشان، صومعه، هریس و یای شهری روی داد.

وی با بیان اینکه ریزش در سایر محورهای کوهستانی استان نیز وجود داشت، یادآوری کرد: این ریزش ها خسارت جانی و مالی برای رانندگان و ساکنان منطقه ایجاد نکرده است.

مسئول هماهنگی برف روبی راه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه راهداران در اسرع وقت اقدام به پاکسازی محورها کردند، از رانندگان خواست در روز انس با طبیعت با احتیاط در محورهای کوهستانی رفت و آمد کرده و گردشگران در مکان هایی که احتمال ریزش وجود دارد و نیز در حاشیه رودخانه ها، توقف و اتراق نکنند.

رسول زاده یادآوری کرد: جاری شدن سیل روز گذشته موجب بسته شدن راه ارتباطی 4 روستای ینگجه، آغجه رود، بیگ کندی و بایقره رود شهرستان هشترود و تخریب سه دستگاه پل 2 متری واقع در مسیر این روستاها کرده بود که با تلاش راهداران این راه ها و پل ها در حال ترمیم است.

وی گفت: هم اکنون تمامی راه های اصلی و فرعی استان و آزاد راه تبریز - زنجان باز است، ولی به علت بارش باران لغزنده بوده و رفت و آمد در آن ها باید با احتیاط و سرعت مطمئن انجام شود.

رسول زاده افزود: در زمان کنونی از شهرهای مختلف استان گزارشی از بروز سیل یا ریزش کوه ارسال نشده است و مورد خاصی در محورهای ارتباطی وجود ندارد.

آذربایجان شرقی دارای 235 کیلومتر آزاد راه، 453 کیلومتر بزرگراه، 922 کیلومتر راه اصلی، 2 هزار و 75 کیلومتر راه فرعی و 10 هزار و 441 کیلومتر راه روستایی است.

*جاده اهواز - آبادان بازگشایی شد

رییس پلیس راه استان خوزستان با اشاره به بازگشایی جاده اهواز - آبادان گفت: این جاده به دلیل آبگرفتگی مسدود شده بود اما با خاکریزی صورت گرفته از صبح سه شنبه امکان تردد وجود دارد.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت و گو با ایرنا درخصوص آخرین وضعیت راه های خوزستان بیان کرد: جاده اندیمشک به خرم آباد همچنان به دلیل ریزش کوه مسدود است که این امر سبب بروز اختلال در رفت و آمد مسافران شده است.

وی ادامه داد: مسئولان راهداری لرستان از تلاش برای بازگشایی این مسیر خبر داده اند؛ در سایر جاده های خوزستان مشکل جدی وجود ندارد.

دولتشاهی گفت: از مردم درخواست می شود روز طبیعت را در پارک ها و بوستان های سطح شهر بگذرانند، و در صورت تمایل به مسافرت خارج شهر در کنار رودخانه ها و مسیل ها ساکن نشوند.

وی ادامه داد: همچنین از مردم درخواست می شود بازگشت به محل زندگی خود را به ساعات پایانی شب موکول نکنند.

جاده اهواز به آبادان دوشنبه شب به دلیل آبگرفتگی مسدود شده بود.

بنا به اعلام مدیریت بحران خوزستان، از 71 روستای درمعرض خطر سیلاب در استان 35 روستای در معرض خطر جدی به صورت جزیی و یا کامل تخلیه شده اند.

سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.

* آزادراه اندیمشک - پل زال بازگشایی شد

فرماندار اندیمشک گفت: آزادراه اندیمشک - پل زال که از روز دوشنبه به دلیل رانش زمین و ریزش کوه مسدود شده بود ساعتی پیش بازگشایی شد.

پیمان جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رانش زمین و ریزش کوه در برخی نقاط منتهی به آزاد راه اندیمشک - پل زال از سمت استان لرستان دیروز موجب مسدود شدن این مسیر شده بود.

وی بیان کرد: با تلاش ماموران راهداری این مسیر از ساعتی پیش به روی رانندگان و مسافران بازگشایی شد.

فرماندار اندیمشک با بیان اینکه بارندگی به برخی راه های روستایی شهرستان اندیمشک خسارت وارد کرده افزود: ریزش کوه در جاده قدیم اندیمشک خرم آباد با تلاش ماموران راهداری ، کار ریزش برداری انجام شد.

جهانگیری افزود: راه ارتباطی بیش از 50 روستا در اندیمشک نیز که در اثر بارندگی دچار مشکل شده بود به سرعت بازگشایی و رفع مشکل شد.

* حجم خرابی های سیل پلدختر بسیار بالا است

استاندار لرستان گفت: حجم خرابی های سیلاب پلدختر بسیار بالا است و به دلیل نبود راه های دسترسی و امکان ارتباط کامل مخابراتی تاکنون اطلاعات دقیقی از وضعیت روستاهای سیل زده وجود ندارد.

سید موسی خادمی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ساعت سه بامداد امروز یک مسیر زمینی جدید به پلدختر ایجاد شده و تعدادی ازنیروهای امدادی وارد منطقه شدند.

وی اظهار داشت: از اوایل وقت امروز از طریق بالگرد منطقه را بازدید کردیم که سیل کاملا فروکش کرده اما حجم خرابی ها بسیار بالا است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جاده خرم آباد - پلدختر به طور کل از بین رفته، امکان دسترسی زمینی به صورت گسترده وجود ندارد و نمی توان به همه روستاهای سیل زده وارد شد.

استاندار لرستان بیان کرد: تمامی روستاهای نزدیک رودخانه کشکان به طور کامل زیر آب رفته اند که به نظر می رسد قبل از وقوع سیلاب تخلیه شده اند اما باید به طور دقیق رسیدگی شود شاید علیرغم هشدارهای تخلیه در محل مانده باشند.

خادمی اضافه کرد: مردم این روستاها در ارتفاعات اطراف مستقر بودند و ارائه خدماتی همچون غذا و چادر به آنان توسط بالگرد آغاز شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالگردهای ارتش سپاه پاسداران در حال انجام عملیات در روستاهای پلدختر هستند، گفت: مقرر شد تعداد دیگری بالگرد وارد استان شود که امیدواریم این مهم هرچه سریع انجام گیرد.

وی اظهار داشت: تعداد و پراکندگی نقاط نیازمند امدادرسانی بسیار زیاد است و ارتباط مخابراتی و تلفنی منطقه کامل برقرار نیست.

استاندار لرستان افزود: متاسفانه بخش غربی پلدختر زیر آب رفته و به هیچ وجه قابل سکونت نیست و شرق این شهر تقریبا مشکلی ندارد.

خادمی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در منطقه بیان کرد: تلاش برای ایجاد راه دسترسی مناسب به شهرستان پلدختر از طرف آزاد راه خرم آباد - پل زال همچنان ادامه دارد.

به گفته وی هلال احمر نسبت به تامین اقلام اساسی برای سیل زدگان قول مساعد داده اما به دلیل شرایط نامساعد دسترسی، توزیع اقلام به سختی انجام می شود.

* سیل به 75 واحد مسکونی و تجاری کنگاور خسارت زد

خیراله خزایی، فرماندار کنگاور نیز اعلام کرد: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل، 75 واحد مسکونی و تجاری این شهرستان آسیب دیده اند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طی 2 روز گذشته کنگاور بیشترین بارش را در سطح کشور داشته است، اظهار داشت: میزان بارش کنگاور 158 میلی متر بوده است.

او با بیان اینکه در صورتی که مدیریت بحران کنگاور تدابیر لازم و پیشگیری های قبلی را انجام نداده بود، الان به طور قطع دچار خسارت های جبران ناپذیری می شدیم، افزود: با وجود بارش های سنگین در این شهرستان کمترین خسارت را داشته ایم و این موضوع مورد تائید مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز است.

خزایی با اشاره به اینکه به 10 پل ارتباطی خساراتی بین 10 تا 30 درصد وارد شده است، اظهار داشت: زیرساخت های جاده ای روستایی و شبکه فاضلاب برخی از روستاها هم دچار آسیب شده است.

وی با بیان اینکه اولویت کنونی ستاد مدیریت بحران شهرستان کنگاور هدایت و مدیریت بالا آمدن آب رودخانه خرم رود در روستای کوچه است، اظهار داشت: برای جلوگیری از ورود آب به این روستا و جلوگیری از تخریب پل تاریخی «کوچه» دیواره ای به طول 100 متر در حاشیه رود تعبیه شده که از ورود آب جلوگیری شود.

فرماندار کنگاور در ادامه با اشاره به اینکه 70 واحد مسکونی و دامی روستایی دچار خسارت شده اند، افزود: بارش سنگین برف و سیلابی شدن مسیل ها به پنج واحد مسکونی شهری نیز خسارت وارد کرده و 2 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان نیز دچار آبگرفتگی شده اند.

خزایی در پایان با بیان اینکه به شبکه برق شهرستان مشکل جدی وارد شده است، ادامه داد: هم اکنون در بعضی از نقاط شهر و روستاها دچار قطعی برق و آب هستیم که امیدواریم با تلاش هایی که با تمام توان و جدیت در حال انجام است تا عصر امروز مشکل قطعی حل شود.

* آب در پلدختر فروکش کرد

محمود رضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: هیچ آماری از تلفات احتمالی در پلدختر در دسترس نیست اما براساس آخرین آمار آب فروکش کرده و کسی بر بام منازل مسکونی دیده نمی شود.

وی در جمع خبرنگاران در فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: نیروهای امدادی برای اسکان اضطراری و تغذیه به حادثه دیدگان از استان های دیگر به سمت لرستان هدایت شده اند.

وی افزود: همچنین روستای چم مهر شناسایی شده و بالگرد ها در حال ارسال امکانات و مواد غذایی به این منطقه هستند و بالگردهایی دیگر برای کمک رسانی اعزام می شوند.

وی ادامه داد: از هفته قبل نسبت به باران شدید در لرستان هشدارهایی داده شده بود و اعلام کرده بودند که باید این مناطق تخلیه شود که برخی ها توجه نکردند.

پیروی تاکید کرد: مردمی که برای امدادرسانی به منطقه اعزام شده اند و در آنجا حضور دارند اجازه بدهند تا نیروهای جمعیت هلال احمر با برنامه ریزی های انجام شده اقلام را به دست نیازمندان برسانند.

وی با بیان اینکه مردم باید در این راستا همکاری کنند، گفت: اولویت ما امدادرسانی به 6 روستا و شهرستان پلدختر و شهر معمولان است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به تلفات احتمالی در این منطقه بیان کرد: هیچ آماری در دسترس نیست اما طبق آخرین آمار آب فروکش کرده و کسی بر روی پشت بام ها که برای نجات خود رفته بودند دیده نمی شود.

وی افزود: مردم می توانند کمک های خود که شامل اغذیه، کمک نقدی و پتو می شود را به هلال احمر تحویل دهند.

پیروی گفت: پیش بینی می شود امدادرسانی ها تا حداقل یک هفته طول بکشد.

از اولین لحظات صبح امروز سه شنبه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمامی تجهیزات و امکانات خود برای امدادرسانی به مردم سیل زده منطقه وارد شهرستان پلدختر و روستاهای این شهرستان و شهر معمولان شده اند.

بارش شدید باران از روز یکشنبه در لرستان آغاز شد و موجب بروز سیل و طغیان رودخانه ها در چهار شهرستان این استان شد./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید