رییس جمهور فرانسه در صحبت هایش مشخص است از ترامپ و آمریکا گلایه دارد با این حال همچنان خود را متحد آمریکا می خواند. امانوئل مکرون البته بین متحد بودن و دست نشانده بودن آمریکا تمایز قائل شده و گفته فرانسوی ها با توجه به پیشینه‌ تاریخی دو ملت، خواستار آن هستند که دو کشور به راه گذشته خود همچنان ادامه دهند.

سلام نو - سرویس بین الملل: در حالی که در ماه های اخیر رابطه فرانسه و ایالات متحده آمریکا با فراز و نشیب هایی همراه بوده به نظر می رسد معادلات بین این دو کشور ابعاد تازه تری در آینده پیدا کند. در روزهای اخیر دونالد ترامپ با ابزار همیشگی اش توییتر از خجالت همتای فرانسوی اش مکرون در آمده است.

داستان از جایی شروع شد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، خواستار تشکیل «ارتش واقعی اروپا» به منظور دفاع این اتحادیه از خود در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده آمریکا شد. خواسته ای که برای کاخ سفید گران تمام شد. مکرون گفته بود اروپا، قربانی اصلی خروج آمریکا از پیمان نظامی سال ۱۹۸۷ با روسیه، بوده است. به همین دلیل از نظر رییس جمهور فرانسه اروپایی ‌ها نمی توانند از خود حفاظت کنند مگر این ‌که یک ارتش اروپایی واقعی داشته باشند.

ترامپ پاسخ او را در توییتر این چنین داده است: خیلی توهین‌آمیز است، ولی شاید اروپا بهتر باشد اول سهم عادلانه ‌اش را در ناتو که آمریکا خیلی زیاد به آن یارانه داده، بپردازد. رییس جمهور آمریکا همچنین با پیش کشیدن درجه محبوبیت امانوئل مکرون در فرانسه آن را 26 درصد خوانده و گفته نرخ بیکاری در این کشور هم تقریباً ۱۰ درصد است. هرچند این آمار و ارقام ارتباطی به ارتش اروپا ندارد. با این حال رییس جمهور آمریکا تلاش دارد تا مثل همیشه با مغلطه و جنگ روانی حریف خود را به گوشه رینگ ببرد. این در حالی است که خود دونالد ترامپ با کاهش اقبال بی سابقه ای در یکی دو سال اخیر رو به رو بوده است.

این البته اولین اختلاف ترامپ و مکرون نیست.  از زمان روی کارآمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا (ژانویه 2017) روابط واشنگتن و اروپایی ها به ویژه فرانسه به عنوان این متحدان سنتی، بارها دچار تنش شده است. پیش تر هم زمانی که دونالد ترامپ از امضای بیانیۀ مشترک "گروه هفت" صرف نظر کرد، کاخ الیزه نسبت به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که همکاری‌ های بین‌المللی نباید تحت تاثیر عصبانیت ‌ها یا سخنان حاشیه ‌ای باشد. در بخشی از این بیانیه بدون اینکه نامی از ترامپ ذکر شود، آمده بود رفتار رییس جمهور ایالات متحده اروپا متناقض و ناپایدار است و لازم است روسای جمهور در شان ملت خود باشند.

مکرون: دست نشانده آمریکا نیستیم

رییس جمهور فرانسه در صحبت هایش مشخص است از ترامپ و آمریکا گلایه دارد با این حال همچنان خود را متحد آمریکا می خواند. امانوئل مکرون البته بین متحد بودن و دست نشانده بودن آمریکا تمایز قائل شده و گفته فرانسوی ها با توجه به پیشینه‌  تاریخی دو ملت، خواستار آن هستند که دو کشور به راه گذشته خود همچنان ادامه دهند.

رییس جمهور فرانسه معتقد است این جدل بین دو کشور بیهوده است و باید بر سر منافع مشترک با آمریکا گفت و گوها را از سر بگیرند. با این حال آنچه به نظر می رسد  این است که روابط فرانسه و آمریکا استحکام قبلی خود را ندارد.

حمایت آلمان از فرانسه

ایده تشکیل ارتش مشترک اروپایی سالهاست در داخل اتحادیه‌ اروپا مطرح شده است. در حال حاضر فرانسه و آلمان با تشکیل یک تیپ مشترک در این زمینه گام اولیه را برداشته اند. از زمانی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده تلاش برای تشکیل یک ارتش اروپایی برای حفظ امنیت این قاره بیشتر شده است.

مرکل، صدراعظم آلمان هم از ایده‌ رئیس ‌جمهوری فرانسه حمایت کرده و خواستار تشکیل «یک ارتش واقعی اروپایی» شده است.  این سخن مرکل نشان از آن دارد که عزم اروپایی ها برای کم کردن نیاز خود به آمریکا جزم است. مرکل با تاکید بر اینکه چنین ارتشی با ناتو مغایرتی نخواهد داشت، اظهار کرد که اگر اروپا یک ارتش واحد و سیستم‌ تسلیحاتی واحدی داشته باشد می‌تواند با قدرت بیشتری در ناتو حضور یابد. به اعتقاد رئیس دولت آلمان، یک ارتش مشترک اروپایی باعث خواهد شد که جنگ تازه ‌ای در اروپا درنگیرد. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز از این ایده حمایت کرده و گفته است: من حامی دیرینه تشکیل ارتش اروپایی هستم و ما باید قابلیت دفاع مشترک بیشتری داشته باشیم.

تعارض منافع اروپا و آمریکا بعد از برجام و تحریم های ایران در یک موضوع دیگر که آن ایده ارتش مشترک اروپایی است نمود پیدا کرده است. اگرچه اروپایی ها قصد ندارند ایده ارتش مشترک اروپایی را در مقابل ناتو قرار دهند و به تعبیر مرکل قرار است این ارتش مکمل ناتو باشد با این حال ترامپ و یارانش با عملکردی که داشته اند اتحاد سالهای پیش اروپا و آمریکا را تا حد زیادی به هم ریخته اند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید