افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت آجیل را می توان در راستای بار روانی ناشی از افزایش قیمت ها ارزیابی کرد.صاحبان خشکبارهای پایتخت معتقدند امسال در قیاس با سال گذشته شاهد افت شدید خرید آجیل از سوی مردم هستیم. در شرایط فعلی نیازی به کمپین نیست، مردم خودشان آجیل نمی‌خرند!

سلام نو – سرویس اقتصادی: در سالهای گذشته شاهد این بودیم که در آستانه نوروز به خاطر گرانی آجیل کمپین هایی شکل می گرفت که مردم را به نخریدن آن تشویق می کرد. امسال اما نیازی به وجود این کمپین ها نیست چرا که گرانی های شب عید و افزایش قیمت همه کالاها اعم از آجیل و ... باعث شده آجیل از سبد خرید شب عید بسیاری از اقشار حذف شود.

به گزارش سلام نو، پذیرایی از میهمانان در ایام نوروز یکی از سنت های اصیل ایرانی است که به نظر می رسد با توجه به گرانی آجیل روز به روز کمرنگ تر می شود.  پسته کیلویی بیش از 200 هزار تومان باعث شده تقاضا برای خرید آجیل با کاهش جدی رو به رو شود.

با قدم زدن در سطح شهر خواهیم دید که هر کیلو پسته «احمد آقایی» در سطح شهر بین 185 تا 235 هزار تومان، پسته «فندقی» 170 تا 180 هزار تومان، پسته «کله قوچی» بین 220 تا 280 هزار تومان، پسته «اکبری» نیز 230 تا 260 هزار تومان قیمت دارد.

افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت آجیل را می توان در راستای بار روانی ناشی از افزایش قیمت ها ارزیابی کرد. صاحبان خشکبارهای پایتخت معتقدند امسال در قیاس با سال گذشته شاهد افت شدید خرید آجیل از سوی مردم هستیم.

واقعیت این است که افزایش قیمت دلار در همه بخش های زندگی ما اثر داشته است. به طوری که دلیل اصلی افزایش نرخ آجیل نوسان و افزایش نرخ دلار است. البته در این بین عملکرد برخی کشاورزان هم باعث افزایش قیمت آجیل شده است. افزایش نرخ ارز موجب رشد قیمت بادام، بادام هندی و فندق بود اما بقیه محصولات تحت تاثیر خشکسالی و کاهش تولید، گران شد.

مشخصا در رابطه با پسته کاهش دوره سرما در زمستان و گرمای بهاره و تابستان امسال نقش مهمی در کاهش تولید پسته داشت. بسیاری از کارشناسان این کاهش معنادار پسته درکشور را کمترین میزان تولید پسته در نیم قرن اخیر دانسته اند.

این آمار و ارقام که نشان از حال و روز بد پسته یا طلای سبز دارد در حالی است که ایران تا چند سال گذشته رتبه اول صادرات پسته را به خود اختصاص داده بود. امروز دیگر پسته نقش سابق خود در ارزآوری را ایفا نمی کند و معضل بی آبی در مناطقی که پسته کاران به آن دل بسته اند هم بر ناخوشی اوضاع دامن می زند.

این نکته را هم باید در نظر داشت فارغ از افزایش قیمت آجیل و خشکبار قیمت متفاوت آجیل در نقاط مختلف شهر نشان از کم کاری دستگاه‌های نظارتی در بازار دارد. هرچند مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش ها گفته است: گرانفروشی با گرانی متفاوت است. اگر مردم با قیمت‌هایی به غیر از نرخ‌های اعلام شده مواجه شدند، می‌توانند به بازرسان اتحادیه که به صورت ۲۴ ساعته و دائمی در نمایشگاه‌ها حضور دارند، مراجعه کنند و قطعاً با آن‌ها برخورد می‌شود. اما در سطح شهر ممکن است یک قنادی کارهایی انجام دهد و قیمت‌های عجیب و غریبی برای محصولات خود بگذارد که به مردم توصیه می‌کنیم حتماً در وهله نخست به ۱۲۴ زنگ بزنند و پس از آن اتحادیه آجیل و خشکبار را نیز در جریان قرار دهند تا با آن‌ها برخورد کنیم.

به گفته یکی از کسبه های آجیل فروشی کشاورزان در این افزایش قیمت ها، نقشی پررنگ تر داشتند؛ به این صورت که آنها محصولات خود را در انبار جمع می کنند و منتظر فرصت مناسبی هستند تا وارد بازار کنند.

امسال در نزدیکی عید خیابان های تهران شور و حال همیشگی را ندارند. فضای مایوس کننده اقتصاد کشور و پایین آمدن قدرت خرید مردم و  همچنین آسیب جدی که به معیشت مردم وارد شده از عواملی است که باعث افت شدید خرید آجیل شب عید شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید