آیپک به‌طور رسمی در جمع‌آوری کمک برای اهداف سیاسی شرکت نمی‌کند؛ این اقدام غیرقانونی است و این لابی صریحاً اعلام کرده که چنین کاری انجام نمی‌دهد. تا آنجا که اطلاع دارم این لابی «مستقیماً» برای حمایت از کاندیداها پول جمع نمی‌کند؛ اما این امر تنها نکته‌ای فنی است، چراکه جمع‌آوری پول برای اهداف سیاسی بخش بزرگی از اقدامات آیپک را تشکیل می‌دهد.

نکته‌ای که باید درباره توییت ایلهان عمر عضو مجلس نمایندگان آمریکا درباره قدرت آیپک (کمیته روابط عمومی امریکا و اسراییل) ذکر کرد این است که واکنش‌های عصبی به آن، موضوع اصلی مورداشاره عمر را اثبات کرد: اعمال قدرت آیپک بر کنگره بسیار زیاد است. آیا کسی به یاد دارد که اعضای کنگره، از هر دو حزب، بیانیه‌هایی در محکومیت نماینده جوانی منتشر کنند که از یک لابی انتقاد کرده است؟

اگر او توییت می‌کرد کنگره از یارانه غلات حمایت می‌کند چراکه اداره کشاورزی آمریکا و لابی‌های غله میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا این ثروت بادآورده همچنان حفظ شود، با چنین واکنشی مواجه نمی‌شد و به نفرت از کشاورزان نیز متهم نمی‌شد.

این سیاست آمریکا است: تنها تفاوت میان لابی‌هایی که برای برنامه‌های خود حمایت جذب می‌کنند این است که آیپک برای دولتی خارجی کار می‌کند و هدف آن، حفظ وضع فعلی است که ضرورتاً مطابق منافع ملی آمریکا نیست.

اما چه چیزی در توییت عمر بود که چنین وحشتناک تلقی شد؟ درواقع دو توییت بود که باعث شد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان بیانیه‌ای مشترک در محکومیت آن منتشر کنند؛ اما جرم عمر: شجاعت اشاره کردن به این امر که کمک‌های هماهنگ شده توسط آیپک نقشی اساسی در جذب حمایت هر دو حزب از هر پیشنهادی دارد که توسط دولت اسراییل یا آیپک (لابی آن) ارائه می‌شود.

البته آیپک به‌طور رسمی در جمع‌آوری کمک برای اهداف سیاسی شرکت نمی‌کند؛ این اقدام غیرقانونی است و این لابی صریحاً اعلام کرده که چنین کاری انجام نمی‌دهد. تا آنجا که اطلاع دارم این لابی «مستقیماً» برای حمایت از کاندیداها پول جمع نمی‌کند؛ اما این امر تنها نکته‌ای فنی است، چراکه جمع‌آوری پول برای اهداف سیاسی بخش بزرگی از اقدامات آیپک را تشکیل می‌دهد.

یکی از سه جایگاه اصلی این لابی، مدیر سیاسی، با حقوق سالانه 450 هزار دلار اقدامات سیاسی حوزه واشنگتن را مدیریت می‌کند و معاونان منطقه‌ای او در کل کشور فعال هستند. در ادامه به اقدامات این معاونین اشاره می‌شود:

1-پیگیری رقابت‌های انتخاباتی سنا و مجلس نمایندگان در آن منطقه و برنامه‌ریزی برای ملاقات‌های نمایندگان

2-کمک به برنامه‌ریزی و اقدامات باشگاه‌های منطقه‌ای کنگره

3-تحقیق و ثبت داده‌های نظرسنجی

4-درخواست و جمع‌آوری کمک مالی برای کمپین سالانه آیپک

5-حضور و کمک به رویدادهای آن منطقه

6-همکاری با دیگران برای افزایش مشارکت سیاسی هواداران اسراییل

اما نکته‌ای که به آن اشاره نشده، اقدامی است که آیپک با چنین اطلاعات گسترده‌ای انجام می‌دهد: مدیریت کمک مالی برای اهداف سیاسی. درواقع خودِ آیپک پولی به نمایندگان پرداخت نمی‌کند، اما اطمینان حاصل می‌کند که هواداران این لابی بدانند از پول خود چگونه استفاده کنند. اگر این لابی در تجارت مرتبط با توزیع پول در حوزه سیاسی حضور نداشت، فقط باید به لابی سیاسی با نمایندگان کنگره می‌پرداخت و در آن صورت، مدیر سیاسی آن نیم میلیون دلار در سال درامد نداشت.

به‌طور خلاصه باید گفت اقدامات سیاسی آیپک دقیقاً مطابق همان چیزی است که عمر به آن اشاره داشته است. البته مخالفان عمر به روشی قدیمی روی آورده و او را به ضدیت با یهود متهم کردند.

فارغ از اینکه در توییت‌های عمر چنین مطلبی به چشم نمی‌خورد، اساساً تمام اعضای آیپک یهودی نیستند. 100 هزار نفر از اعضای آیپک یهودی نبوده و بسیاری از این افراد را مسیحیان اوانجلیست یا سایر مسیحیان تشکیل می‌دهند.

نشریه چشم انداز ایران

برگردان: هادی عبادی

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید