فارغ از درستی یا نادرستی ایده کمپین های نه به خرید شاهد این هستیم که در عرصه عمل این کمپین ها توفیقی کسب نمی کنند. در این راستا هادی معتمدی، روانپزشک در گفت‌وگو با سلام نو از منظر روانشناختی این مساله را بررسی کرده است.

سلام نو - سرویس اجتماعی: در سالهای اخیر با گسترش کارکرد شبکه های اجتماعی کمپین های مجازی در مخالفت با گرانی برخی اجناس به وجود آمده است. کمپین هایی که اگرچه به معنای واقعی کلمه کمپین نیستند اما با پوشش رسانه ای مورد استقبال کسر قابل توجهی قرار می گیرند. هرچند این استقبال الزاما به معنای عمل به وعده های مطرح شده در این کمپین های نه به خرید نیست.

به گزارش سلام نو، بعضا دیده شده این کمپین ها که با حمایت سلبریتی ها توجه مخاطبین زیادی هم به خود جلب می کنند با واقعیات اقتصادی همخوانی ندارند. موافقان کمپین های نه به خرید اما استدلال متفاوتی دارند. آنها با مثال زدن نمونه های خارجی معتقدند این کار اگر با همراهی مردمی اجرایی شود، آثار مثبتی به همراه خواهد داشت.

فارغ از درستی یا نادرستی ایده کمپین های نه به خرید شاهد این هستیم که در عرصه عمل این کمپین ها توفیقی کسب نمی کنند. در این راستا هادی معتمدی، روانپزشک در گفت‌وگو با سلام نو از منظر روانشناختی این مساله را بررسی کرده است.

او با بیان اینکه از نظر روانپزشکی نه گفتن در ذهن مردم ما یک مساله آموزش ندیده است، اظهار کرد: نه به هرچیزی که به ضرر جامعه باشد اصلش خوب است اما این مساله نیاز به فرهنگسازی دارد. شما می بینید از دوران کودکی چیزهای بدی مثل سیگار،الکل، قمار، مواد مخدر و... را به ما پیشنهاد می کنند ما قدرت نه گفتن نداریم.

او افزود: گاهی چیزهایی وجود دارد که برای ما ضرر دارد و خودمان می دانیم منفعت ما نیست حتی گاهی باید از حق خود دفاع کنیم با این حال در این موارد خیلی از اوقات آموزش نه گفتن را که باید از دوران کودکی و دوران ابتدایی شروع شود را به بچه های خود یاد نداده ایم.

معتمدی با بیان اینکه این مردم به چیزهایی که برای خودشان مضر است نمی توانند نه بگویند، ادامه داد: طبیعی است اگر مردم در چیزی منفعتی پیدا کنند مثلا دو کیلو گوشت می خرند و در آن ده هزار تومان سود می برند یا از خرید یک خودروی پراید یک میلیون سود می برند دیگر توجهی نمی کنند که این می تواند مشکلات اجتماعی ایجاد کند و به اقتصاد کشور لطمه بزند.

این روانپزشک تصریح کرد: مردم این نه گفتن را چون یاد نگرفته اند در جایی که به ضررشان است نه نمی گویند در جایی هم که به نفعشان است شما شک نکنید نه نمی گویند، چون ما دیدگاه بلندمدت و آموزش بینش بلندمدت را به عنوان مهارت های زندگی به بچه ها یاد نمی دهیم. عادت کرده ایم نوک دماغ خود را ببینیم و باری به هر جهت زندگی کنیم حالا عجالتا خوش باشیم تا ببینیم چه می شود.

معتمدی خاطرنشان کرد: این مسائل منجر به این می شود کلیه کمپین هایی که ایجاد می شود برای نه گفتن به چیزی که منفعت مختصری در آن وجود دارد، موفق نمی شود. مطمئن باشید تا 100 سال دیگر هم اگر چنین کمپین هایی باشد مردم ما زیر بار نمی روند و باز ببینند یک جایی یک نان سنگک بخرند و 5 تومان در آن سود ببرند یا با خرید دلار مقدار هر چند اندکی سود ببرند شک نکنید صف می بندند و از آن سود اندک نمی گذرند و حتی اگر منجر به زیان دیدن کشور شود هم خیلی اهمیتی به آن نمی دهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید