فراموش نکنید که تغییرات خلقی و تغییر سطح انرژی بخش‌های طبیعی از دوران بلوغ هستند. در این دوران فرزند شما دوست دارد تا هویت خودش را پیدا کند. این می‌تواند به معنی تجربه دوستی‌ها و روابطی خارج از دنیای خانواده باشد.

۱۰ نکتۀ روانشناسی دربارۀ بلوغ که والدین باید بدانند

اکثر ما دوره بلوغ را پشت سر گذاشته‌ایم. دوره‌ای حساس که احساسات و رفتارهای فرد به طرز عجیب و غریبی دستخوش تغییر شده و نسبت به هر دوره دیگری در زندگی حساس‌تر خواهد شد. پشت سر گذاشتن دوره بلوغ برای خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند همیشه یک چالش بوده است. پدر و مادر نقش اساسی در سپری کردن این دوره داشته و باید سعی کنند با رفتار مناسب و برخورد بجا فرزند خود را در مسیر درست همراهی کنند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد ۱۰ نکته روانشناسی بلوغ که والدین باید بدانند صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

با دوره بلوغ آشنا شوید

دوره بلوغ برای دختران از سن ۸ تا ۱۳ سالگی و برای اکثر پسران از سن ۹ تا ۱۴ سالگی آغاز می‌شود. البته که زمان شروع این دوره حساس می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد و گاها دیرتر یا زودتر از زمان طبیعی آغاز شود.

نکته جالب توجه این است که دلیل اصلی شروع دوران بلوغ تغییرات هورمونی پیام رسان‌های شیمیایی مغز هستند. هورمون‌هایی که به ما می‌گویند چه کاری را انجام دهیم و چه کاری را انجام ندهیم. همچنین در دوران بلوغ سطح هورمون‌های جنسی هم تغییر می‌کنند.

دوران بلوغ نه تنها برای فرزند شما بلکه برای خودتان هم تغییرات زیادی به همراه خواهد داشت. در این زمان فرد در حال انتقال از دوره کودکی به بزرگسالی است و تغییرات فیزیکی، روانی و عاطفی شدیدی را تجربه خواهد کرد.

در دوران بلوغ انتظار چه چیزهایی را داشته باشید؟

همان طور که گفتیم بلوغ تغییرات روانی، فیزیکی، اجتماعی، احساسی و جنسی به همراه دارد. در این دوران:

  • هورمون‌های جنسی بیشتری در بدن فرد تولید می‌شوند
  • پوست فرزند شما دچار تغییرات اساسی می‌شود و اغلب آن‌ها پوست چرب و مستعد جوش را تجربه می‌کنند
  • چربی موها بیشتر از حد طبیعی شده، به طوری که مرتب باید موهایشان را بشویند
  • بوی بدن شدیدتر شده، به این معنی که تعریق شدیدتری هم دارند
  • اندازه اندام‌های جنسی تغییر می‌کند

به این نکته هم دقت کنید که مدت زمان بلوغ می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از افراد این زمان ۱۸ ماه طول می‌کشد و در برخی شرایط تا ۵ سال هم ادامه پیدا می‌کند. به طور کلی ژنتیک، فاکتورهای اجتماعی و همچنین تغذیه نقش موثری در مدت زمان این دوره دارند.

تغییرات احساسی و اجتماعی در دوران بلوغ

فراموش نکنید که تغییرات خلقی و تغییر سطح انرژی بخش‌های طبیعی از دوران بلوغ هستند. در این دوران فرزند شما دوست دارد تا هویت خودش را پیدا کند. این می‌تواند به معنی تجربه دوستی‌ها و روابطی خارج از دنیای خانواده باشد. به علاوه اینکه در این دوران وارد روابط احساسی می‌شوند و شروع به کشف هویت‌ جنسی و جسمی خود می‌کنند. این موضوع کاملا طبیعی بوده و دور از انتظار نیست.

اکثر آن‌ها در این دوران شکست عشقی را تجربه می‌کنند و دلیل اصلی این موضوع نداشتن آگاهی، تجربه و همچنین شناخت کافی از روابط و دنیای بیرونی است. پیشنهاد می‌کنیم به عنوان یک پدر و مادر در این دوران حامی باشید و اجازه دهید که زمان کار خودش را بکند. اگر به دنبال روش مقابله با شکست عشقی هستید می‌توانید نگاهی به بلاگ درمانکده بیندازید.

از طرفی این روابط چیزهای زیادی هم برای یاد گرفتن دارند. آموخته‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند تا تجربیات پایه و اساسی در رابطه با شناخت روابط سالم و ناسالم را بدست بیاورند و اینکه چطور مشارکت موثری در طول روابط بزرگسالی خود داشته باشند.

در این دوران آن‌ها نسبت به تغییرات فیزیکی و ظاهری خود حساس‌تر می‌شوند. به علاوه اینکه مسئله حریم شخصی برایشان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که در عین نظارت بر روی این تغییرات فضای کافی به آن‌ها بدهید.

تغییرات خلقی یک مسئله اجتناب‌ناپذیر در دوران بلوغ است. به این خاطر که آن‌ها در حین تغییرات فیزیکی و هورمونی زیادی که تجربه می‌کنند باید یاد بگیرند چطور احساسات و عواطف خودشان را کنترل کنند. البته این کار آسانی هم نیست و در طی زمان توانمندی بیشتری نسبت به آن پیدا می‌کنند.

همچنین اکثر جوانان در دوران بلوغ خود خطرات بیشتری را به جان می‌خرند و قوانین و چهارچوب‌های خانواده را زیر پا می‌گذارند. این هم بخشی از دوره رشد مغزی و عاطفی بوده و به آن‌ها احساس هویت داشتن و استقلال می‌دهد.

۱۰ نکتۀ روانشناسی دربارۀ بلوغ که والدین باید بدانند

چطور می‌توانید در دوران بلوغ حامی باشید؟

در این قسمت از متن قصد داریم ببینیم که چطور می‌توانید در دوران بلوغ حامی باشید. در ادامه بیشتر در مورد نکته‌های روانشناسی بلوغ که والدین باید بدانند صحبت خواهیم کرد:

۱۰ نکته روانشناسی درباره بلوغ

  1. به آن‌ها اطمینان دهید که فرد مورد اعتمادی هستید و می‌توانند در شرایط سخت و بحرانی به شما تکیه کنند.
  2. آن‌ها را برای دوران بلوغ آماده کنید. در یک مکالمه خودمانی و دوستانه در رابطه با تغییراتی که قرار است تجربه کنند صحبت کنید. اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید از یک متخصص کمک بگیرید. برای پیدا کردن بهترین روانپزشک تهران سری به وب سایت درمانکده بزنید.
  3. در این دوران حمایت نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین حتما تلاش‌ها، دستاوردها و رفتارهای مثبت آن‌ها را تحسین کنید.
  4. خودتان را جای فرزندان‌تان قرار دهید و از جایگاه آن‌ها به مسائل نگاه کنید. بدین شکل راحت‌تر می‌توانید رفتارها و احساسات‌شان را درک کنید.
  5. خونسردی خودتان را حفظ کنید، مخصوصا زمانی که کودک شما طغیان‌های عصبی شدیدی را تجربه می‌کند. قبل از صحبت کردن به آن‌ها فرصت آرام شدن بدهید.
  6. وارد میدان شوید و خودتان را از زندگی آن‌ها دور نکنید. اگر که می‌خواهند در رابطه با مسئله‌ای صحبت کنند خودتان را آماده و داوطلب نشان دهید.
  7. حتما با همسر و شریک زندگی‌تان در مورد نگرانی‌هایی که در رابطه با دوران بلوغ فرزند خود دارید صحبت کنید. همچنین می‌توانید تجربیات و نگرانی‌هایتان را با دیگر والدین در میان بگذارید. این کار به عادی‌سازی روند بلوغ و این دوره کمک می‌کند و احساس آرامش بیشتری به شما می‌دهد.

۱۰ نکتۀ روانشناسی دربارۀ بلوغ که والدین باید بدانند

  1. به فرزندتان اجازه دهید به روش خودش احساساتش را ابراز کند. این می‌تواند انتخاب یک پوشش عجیب و غریب یا حتی کوتاه کردن موها باشد.
  2. در مورد تغییرات ظاهری که تجربه می‌کنند صحبت کنید. به عنوان مثال اگر صورت فرزندتان در این دوران مداوم جوش می‌زند به آن‌ها پیشنهاد دهید که می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و اینکه به آن‌ها اطمینان دهید این تغییرات دائمی نیستند و جوش‌ها هم بالاخره روزی از بین می‌روند.
  3. عجول نباشید. سپری شدن دوران بلوغ به زمان نیاز دارد و این می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. سعی کنید در این دوران وقت بیشتری با فرزند خود بگذارید و از این زمان لذت ببرید.

سخن پایانی

این بود نکاتی که باید در رابطه با بلوغ جنسی، جسمی، روانی، احساسی و اجتماعی فرزند خود می‌دانستید. باز هم تاکید می‌کنیم که شما به عنوان والدین نقش موثری در پشت سر گذاشتن این زمان دارید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که قبل از فرا رسیدن این دوره آگاهی و اطلاعات بیشتری نسبت به آن پیدا کنید. نگران نباشید، در این مسیر تنها نیستید و می‌توانید از متخصصین همین حوزه کمک بگیرید. اگر به دنبال پزشک هستید می‌توانید از سایت درمانکده کمک بگیرید. پایگاه اطلاعاتی کامل که اطلاعات تمامی پزشکان معتبر و با تجربه را در اختیارتان می‌گذارد. از متخصص کودکان گرفته تا دکتر مغز و اعصاب و…

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید