بخش قابل‌توجهی از 62 پلاک سبز در پرونده‌ اخیر تغییر کاربری باغات تهران، قطعاتی هستند که در یک سال گذشته عوارض آنها به شهرداری پرداخت شده است. شهرداری تهران اعلام کرده است با اجرای نسخه جایگزین برج‌باغ از هم اکنون، مسیر انحرافی مواجهه با این اراضی، مسدود شده است. نسخه جایگزین، امکان احداث «خانه‌باغ» و همچنین ایجاد کاربری‌های سبز و عمومی بر روی معدود «قطعات باغی» باقیمانده در شهر را برای مالکان آنها فراهم می‌کند.

سلام نو - سرویس اجتماعی: برج باغ را که در گوگل جست‌وجو کنید دو صفحه اول پر است از پیشنهادهای برج باغ‌های بسیار لاکچری‌ای که هر کدام چند میلیارد تومان ارزش دارند، برج باغ‌های خوش آب و رنگ، مدرن و هوشمندی که روی جنازه باغ‌های سبز تهران بنا شده‌اند و ساخت هر کدامشان به قیمت بریدن چند صد درخت تمام شد.

در سال 1382 شورای دوم شهر تهران در مصوبه‌ای با نیت حفظ باغ‌های تهران، به متولیان ساخت و ساز اجازه داد صرفا در 30 درصد از مساحت باغ، ساخت و ساز انجام دهند و ۷۰ درصد باقی مانده باغ را حفظ کنند. متولیان ساخت برج باغ در صورت رعایت این ضوابط موارد تشویقی گوناگونی هم‌چون تراکم بیشتر دریافت می‌کردند.

این مصوبه قرار بود حافظ باغ‌های تهران و البته تامین کننده منافع صاحبان باغ باشد اما در نهایت وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که تنها برنده این میدان صاحبان باغ‌ها بودند و به واسطه این مصوبه هزارن درخت بریده شدند و باغ‌های بسیاری در تهران از بین رفت. همین مسئله باعث شد تا برج باغ به کلیدواژه فساد و ناکارآمدی تبدیل شود.

گزارش آسیب‌شناسی از فرجام صدور پروانه برای برج‌باغ‌ها که سال گذشته منتشر شد که این مصوبه با انحرافی 70 درصدی از خطوط قرمزش به اجرا درآمد، مسئله‌ای که باعث شد تا حفظ باغات تهران به مطالبه عمومی مردم از شورای شهر جدید تبدیل شود.

بر همین اساس تلاش شورای شهرتهران برای لغو این مصوبه آغاز شد. تلاشی که منجر به تصویب مصوبه‌ای جدید برای حفاظت از باغ‌های تهران به نام خانه باغ شد.

خانه باغ به جای برج باغ

علی اعطا در حاشیه صد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران درباره روند بررسی لایحه جایگزین مصوبه برج باغ در شورای شهر تهران اظهار کرد: لایحه جایگزین مصوبه برج باغ مدت نسبتاً طولانی در سه کمیسیون معماری و شهرسازی، محیط زیست و سلامت و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه گذشته و امروز(هفتم اسفند)  شورای شهر تهران در صحن مطرح و بررسی شد و احتمالا در جلسه آینده نیز همچنان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان این‌که بر اساس این مصوبه ساخت و ساز در باغ ها به شدت کاهش پیدا می‌کند، عنوان کرد: باغ‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ باغ‌هایی که مساحت آن ها تا ۳ هزار متر مربع است، از ۳ تا ۵ هزار متر مربع و باغاتی که مساحت آن‌ها بیش از ۵ هزار متر مربع خواهد بود. بر همین اساس سطح اشغال، تراکم و تعداد طبقات نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهادی که درباره درصد سطح اشغال باغات بالای ۵ هزار متر مربع در صحن مطرح و به تصویب رسید، توضیح داد: براساس این پیشنهاد، مالک باغ بالای ۵ هزار متر اگر تمایل داشته باشد ۷۰ درصد از سطح باغ را در اختیار شهرداری قرار دهد در ۳۰ درصد باقی مانده می‌تواند ۴ طبقه ساخت و ساز انجام دهد و بر همین اساس مشخصاً ساخت و ساز در باغات به شدت کاهش پیدا می‌کند، اما برای اینک‌ه صاحبان باغ ها از محل ملک خود منتفع شوند تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

مشکل اساسی این جا است که تا پیش از اجرایی شدن این مصوبه با استفساریه شهرداری 62 برج باغ در نهایت باید به بهره برداری برسد، اتفاقی که اعتراض شدید مردم را در پی داشت.

بخش قابل‌توجهی از 62 پلاک سبز در پرونده‌ اخیر تغییر کاربری باغات تهران، قطعاتی هستند که در یک سال گذشته عوارض آنها به شهرداری پرداخت شده است. شهرداری تهران اعلام کرده است با اجرای نسخه جایگزین برج‌باغ از هم اکنون، مسیر انحرافی مواجهه با این اراضی، مسدود شده است. نسخه جایگزین، امکان احداث «خانه‌باغ» و همچنین ایجاد کاربری‌های سبز و عمومی بر روی معدود «قطعات باغی» باقیمانده در شهر را برای مالکان آنها فراهم می‌کند.

حکم حکومتی باغ‌ها را نجات می‌دهد؟

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر و از مخالفین این استفساریه در مورد دلایل رای ندادن به گفت: درست است که این 62 باغ پرونده‌شان قبل از لغو مصوبه برج باغ تشکیل شد اما می‌توانستیم راه‌ حل دیگری پیدا کنیم تا بتوانیم مانع ساخت و ساز در این 62 باغ شویم.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر می‌توانستند در راستای حفظ این 62 باغ با قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری جلساتی برگزار کنند و ضمن برشمردن مزایای داشتن باغ در تهران آن‌ها را مجاب کنند که برخلاف رای شورای شهر تهران رای ندهند،اظهارکرد: بر اساس قانون حقوق مالکان و مکتسبه  نباید منافع عموم مردم را نادیده بگیرند.

حال باید دید آیا زور مردم و حافظان باغ‌های تهران آن‌قدر است که بتواند این 62 باغ را نیز نجات دهد یا این باغ‌ها آخرین قربانیان گریز ناپذیر یک مصوبه 14 ساله هستند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید