سرپرست هیات تجاری سوریه اظهار کرد: با توجه به آنکه ایران در روزهای سخت مبارزه با تکفیری‌ها در کنار ملت سوریه ایستاد، معتقدیم که بازسازی سوریه باید با اولویت ایران صورت بگیرد و در میان همپیمانان ما، ایران بیش‌ترین سهم را داشته باشد.

به گزارش سلام نو، محمود ناصر الفتوح در دیدار با اعضای اتاق تعاون ایران، با اشاره به برنامه‌ریزی مسئولان ارشد دو کشور برای توسعه اقتصادی گفت: برای آنکه مبادلات اقتصادی دو طرف به حجم مناسبی برسد، باید ۱۸ تفاهم‌نامه همکاری تجاری که بین ایران و دمشق منعقد شده به اجرا درآید.

وی گفت: با توجه به آنکه ایران در روزهای سخت مبارزه با تکفیری‌ها در کنار ملت سوریه ایستاد، معتقدیم که بازسازی سوریه باید با اولویت ایران صورت بگیرد و در میان همپیمانان ما، ایران بیش‌ترین سهم را داشته باشد.

الفتوح، از شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایران برای ورود به پروژه‌های توسعه‌ای سوریه دعوت کرد و گفت: در حال حاضر روابط سیاسی دو کشور، در سطح بالایی قرار دارد و لازم است توسعه تجاری و تبادلات اقتصادی میان دو کشور نیز در قالب یک برنامه استراتژیک بلندمدت مدنظر قرار گیرد.

در همین حال، علی سیداحمد - کاردار سوریه در تهران - پیشنهاد گسترش مبادلات اقتصادی بر مبنای پول ملی دو کشور را مطرح کرد و گفت: بانک‌های دو کشور می‌توانند مبادلات اقتصادی را با لیر سوریه و ریال ایران انجام دهند.

وی از فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در سوریه خبر داد و مشارکت شرکت‌های ایرانی برای بازسازی و احداث زیرساخت‌های سوریه را خواستار شد.

به گفته کاردار سوریه در ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و سوریه ۲۰۰ میلیون دلار است که باید به حجم مناسبی برسد و افزایش یابد.

او تعرفه گمرکی مبادلات کالا میان دو کشور را چهار درصد ذکر کرد و گفت: درصددیم در مذاکره با مقامات گمرکی دو طرف این تعرفه را به صفر درصد برسانیم.

محمدحسین سجادنژاد - رایزن سابق بازرگانی ایران در سوریه - نیز در این نشست از انجام مذاکرات دو طرف برای توسعه حمل و نقل مشترک زمینی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل خبر داد و گفت: ۸۸ گروه کالایی اخیراً به لیست تجارت ایران و سوریه افزوده شده است.

وی با بیان این‌که سطح روابط تجاری ایران و سوریه اندک است و باید به سطح روابط سیاسی افزایش یابد، گفت: تعرفه تجاری بین دو کشور از سال ۱۳۹۰ به ۴ درصد رسیده بود که در توافقات اخیر پیشنهاد صفر شدن آن مطرح شده است./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید