کریمی سنجری گفت: وقتی شما قیمت خودرو را آزاد می کنید به دلیل اینکه عرضه و تقاضا تقریبا متوازن هستند  شرایط هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع خریدار می شود. به شرطی این مساله محقق می شود که تبصره ای به آن اضافه نشود.تجریه نشان داده قیمت گذاری دستوری خیلی نمی تواند در مسیر توسعه باشد

سلام نو - سرویس اقتصادی: سرنوشت بازار خودرو در سال 98 سوال کسر قابل توجهی از افراد جامعه است. تکلیف قیمت خودرو به ویژه خودروهای داخلی و همچنین بحث عرضه و تقاضا ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است قیمت خودرو در سال آینده به صورت بالقوه هم مستعد افزایش قیمت و هم کاهش قیمت است.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با سلام نو با بیان اینکه قیمت خودرو در سال 98 قابل پیش بینی نیست، اظهار کرد: قیمت خودرو در سال آینده بستگی به شرایط سیاسی و اقتصادی دارد. اینکه چه اتفاقی در شاخص‌های اقتصادی بیفتد در قیمت سال آینده تاثیر دارد. اما روی هم رفته به لحاظ تولیدی تقریبا همه ظرفیت تولید خودروسازان پیش خور شده و برایشان تعهد ایجاد شده است.

او افزود: البته این شرکت‌ها در کنار  تعهدات خود و برای  تامین نقدینگی می توانند 20 درصد میزان تولید هر ماه خود را با قیمت حاشیه بازار فروش نقدی داشته باشند. باید بپذیریم بخش زیادی از تولید سال 98 بال قیمت قدیمی پیش خور شده و این امر به لحاظ مالی به شرکت های خودروساز بستگی دارد. باید ببینیم سرمایه در گردش و نقدینگی این شرکت ها چقدر کمک می کند. در حال حاضر ورودی این شرکت ها از طریق 20 درصد فروش نقدی و ماب التفاوت حاصل از پیش فروش‌ها است.

کریمی سنجری با اشاره به تعیین کنندگی نرخ ارز در قیمت خودرو گفت: باید ببینیم نرخ ارز در سال آینده جهت گیری کاهشی خواهد داشت یا افزایشی . اگر افزایشی باشد نهادهای تولید افزایش پیدا می کنند و با توجه به اینکه ورودی های شرکت‌ها محدود است اگر روند افزایش هزینه ها ادامه دار باشد این مساله شرکت ها و طرف عرضه را تضعیف می کند و می تواند قیمت خودرو را افزایش بدهد.

او ادامه داد: اگر عرضه خودرو پایداری لازم را داشته باشد با توجه به اینکه در قیمت فعلی بازار حباب وجود دارد در صورتی که تولید روند مستمر و پایداری داشته باشد امیدواریم حباب ریزش پیدا کند و قیمت ها کاهش داشته باشد. می شود این طور گفت که قیمت خودرو در سال آینده به صورت بالقوه مستعد هم افزایش قیمت و هم کاهش قیمت است. اتفاقات اقتصادی و سیاسی و هزینه های تولید و عملکرد شرکت ها به علاوه فاکتورهای تاثیرگذاری مثل دلال ها که نمی شود آنها را نادیده گرفت در قیمت خودرو در سال آینده تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تحریم ریشه اصلی تمام مشکلات اقتصادی است، یادآور شد: سومدیریت‌ها پشت تحریم پنهان می شوند. به هر حال ما در منطقه و کشوری زندگی می کنیم که همواره بحث تحریم وجود داشته و باید متناسب با تبعات شرایط تحریم ساختارهای اقتصادی و تولید خود را اصلاح کنیم. در طی این سالها به دلیل سوء مدیریت نتوانسته ایم اصلاحاتی در این زمینه ایجاد کنیم و شدت تاثیر تحریم توسط سومدیریت دوچندان شده است.

آزادسازی قیمت خودرو به شرط اضافه نشدن تبصره مثبت است

کریمی سنجری معتقد است آزادسازی قیمت خودرو به شیوه درستی اتفاق نیفتاده است. او در این باره اظهار کرد: بیش از 1 میلیون خودرو تا 30 دی پیش فروش شده و به دستور وزیر باید با قیمت قبل به مشتری تحویل بشود. این بدان معناست که ظرفیت تولید یک سال شرکت های خودروساز با هزینه های جدید  اما قیمت فروش قدیم محاسبه می شود.

او تاکید کرد: طبیعتا این نوع از ازادسازی درست نیست. با تبصره و دستور اثرات ازادسازی را از بین بردند. به نظر من در هر شرایطی ایران خودرو و سایپا در کنار سایر شرکت های تولید کننده توان اینکه نیاز بازار را پاسخ بدهند، دارند. در سال گذشته 1.7 میلیون خودرو شمارش شده که نزدیک 1.5 میلیون آن تولید داخل بوده است. با توجه به افت تقاضا به نظرم به شرطی که بحث تامین قطعات شرکت های خودروساز به خوبی انجام شود توان پاسخگویی به بازار حداقل در شرایط عادی وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: وقتی شما قیمت خودرو را آزاد می کنید به دلیل اینکه عرضه و تقاضا تقریبا متوازن هستند  شرایط هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع خریدار می شود. به شرطی این مساله محقق می شود که تبصره ای به آن اضافه نشود. فعلا آزادسازی قیمت نیفتاده اما قطعا آزادسازی قیمت ها مورد تایید است و تجریه نشان داده قیمت گذاری دستوری خیلی نمی تواند در مسیر توسعه باشد و پاسخ درستی نه به خودروساز و نه به خریدار نمی‌دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید