امید به اینکه قیمت دلار در سال آینده با جهش خاصی رو به رو نباشد زیاد است هرچند در این بین موانعی همچون وضعیت تحریم ها، صادرات نفتی و مسائل سیاسی نظیر تصویب یا عدم تصویب FATF و همچنین تحولات احتمالی در صحنه بین المللی می تواند تاثیر به سزایی در قیمت ارز در سال 98 داشته باشد.

سلام نو - سرویس اقتصادی: شاید یکی از مهم ترین سوالات این روزها در محافل اقتصادی این باشد که قیمت دلار در سال به کجا خواهد رسید؟ جالب اینجاست که این سوالات دیگر نه الزاما از سوی فعالان اقتصادی بلکه توسط مردم عادی نیز مطرح می شود.

به گزارش سلام نو، التهابات اقتصادی ناشی از نوسانات ارزی در سال 97 زندگی بسیاری از مردم عادی را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد معیشت مردم آسیب پذیری بیشتری پیدا کند.  افت عجیب و غریب ارزش پول ملی از یک سو و تکثیر ناامیدی بین اقشار مختلف مردم توجهات به سمت قیمت دلار را زیادتر کرده است.

با توجه به اینکه اکثر تحلیل ها نشان از آن دارد که سال آینده سال سختی برای اقتصاد ایران خواهد بود این مساله که سبد مصرفی افراد تحت تاثیر تورم و رکود چه تغییری خواهد  کرد دغدغه بسیاری از افراد جامعه است.

بعد از تحولات ارزی به ویژه در شش ماهه اول قیمت دلار به یک ثبات نسبی رسید اما به خاطر پدیده چسبندگی قیمت تفاوتی در قیمت کالاها به وجود نیامد. از دی ماه نیز بازار وارد مدار صعودی با شیب کم شد و حالا هم به نظر می رسد با شیب کم در حال کاهش است. این شرایط باعث شده تحلیلگران درباره بازار سال آینده و همچنین قیمت ارز نظرات گوناگونی داشته باشند.

مجید حاجی نوروز، کارشناس امور بانکی معتقد است اگر دولت در سال 98  بتواند به اندازه کافی نفت بفروشند و ارز وارد کشور کند می‌تواند نرخ دلار وارد کانال کاهشی کند. او همچنین اظهار کرده است: عمده‌ ارزی که در کشور ما استفاده می‌شود، ارز برآمده از فروش نفت است. با این شرایط اگر بتوانند نفت بفروشند و ارز وارد کشور کنند می‌توانند نرخ دلار را پایین بیاورند. به نظر من باید قیمت دلار و ارز را پایین بیاورند.

بسیاری از صاحب نظران و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند اگر سیاست های واقع بینانه ای توسط دولت و مجلس اتخاذ می شد وضعیت نرخ دلار به این حال و روز نمی افتاد. در همین راستا بسیاری به سیاست های پوپولیستی دولت در دور اول ریاست جمهوری روحانی مبنی بر نگه داشتن بی مورد قیمت ارز انتقاد دارند.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس اقتصادی با وجودی که معتقد است در شرایط فعلی که  اقتصاد کشور در آن قرار دارد هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی برای نرخ دلار در سال آینده مطرح کند، اظهار کرده است: اگر دولت شرایط تامین، توزیع، نظارت و سیاست‌گذاری کالا را درست کند، حتما قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و هرچقدر از سیاست‌گذاری واقع‌بینانه فاصله بگیرد نرخ دلار افزایش می‌یابد.

هادی حق شناس، اقتصاددان نیز با اشاره به نقش دولت در رابطه با کنترل بازار ارز گفته است: دولت اگر به جا ورود می کرد یا به جا خروج می کرد، ما به قیمت بالای دلار که تا نزدیکی 20 هزار تومان رفت، نمی رسیدیم. این نماینده پیشین مجلس در گفت و گویی که با سلام نو داشته است پیش بینی کرده است سال آینده قیمت دلار بین 10 تا 12 هزارتومان نوسان داشته باشد. او البته این پیش بینی را منوط به نداشتن شوک سیاسی در کشور و فضای بین المللی دانسته است.

غلامحسین شافعی نیز در رابطه با تغییر نرخ ارز در سال آینده گفته است:  سال آینده یعنی سال 98 امکان دارد با پیاده‌سازی برخی سیاست‌ها شاهد تعدیل نرخ ارز باشیم اما از سوی دیگر این امکان هم وجود دارد که سال 98 با اجرای برخی برنامه‌های غیرمترقبه قیمت دلار دوباره گران شود.

امید به اینکه قیمت دلار در سال آینده با جهش خاصی رو به رو نباشد زیاد است هرچند در این بین موانعی همچون وضعیت تحریم ها، صادرات نفتی و مسائل سیاسی نظیر تصویب یا عدم تصویب FATF  و همچنین تحولات احتمالی در صحنه بین المللی می تواند تاثیر به سزایی در قیمت ارز در سال 98 داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید