۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 9095498

انتخابات ریاست جمهوری 1400 برای هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا اهمیت فزاینده‌ای دارد. اصلاح طلبان مایل هستند با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 روند حضور خود در قدرت را تداوم بخشند و اصولگرایان مایل هستند با اتکا به عملکرد اصلاح‌طلبان دوباره کنترل مهم‌ترین نهاد انتخابی کشور را به دست بگیرند و قدرت را به شکل یک دست کسب کنند.

انتخابات ریاست جمهوری 1400 و رییس جمهور قرن جدید

سده جدید هجری خورشیدی با طلوع خورشید در روز اول سال 1400 آغاز می‌شود. سده‌ای که با پیام حسن روحانی آغاز می‌شود و با ظهور رییس جمهوری جدید ادامه خواهد داشت. بخشی از اهمیت نمادین انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم به همین مسئله باز می‌گردد، رییس جمهوری جدید برای قرنی جدید!

با این اوصاف چه کسی پیروزی انتخابات ریاست جمهوری 1400 خواهد بود؟ صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب در این رابطه می‌گوید« خیلی از کسانی که سال ۹۴ در انتخابات مجلس شرکت کردند و به تکرار می‎کنم آقای خاتمی لبیک گفتند، دیگر پای صندوق رأی انتخابات سال ۹۸ حاضر نمی شوند. ۲ بار که سهل است حتی اگر آقای خاتمی ۲۰ مرتبه هم بگوید تکرار می کنم آن اتفاق ۹۴ نخواهد افتاد؛ چون میزان سرخوردگی از فراکسیون امید مجلس اگر بیشتر از آقای روحانی نباشد کمتر نیست.»

او از نخستین فعالین سیاسی اصلاح طلبی است که صراحتا از پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 سخن گفت و تاکید کرد که « دولت احمدی نژاد تکرار نمی شود اما کسر قابل توجهی از 24 میلیونی که به روحانی رأی دادند، در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت نخواهند کرد، در عوض آن 16 میلیون نفری که به آقای رئیسی رأی دادند به حسب تکلیف شرعی همچنان در انتخابات شرکت می کنند و حتی 3-4 میلیون از آرای روحانی نیز به آن سبد اضافه می شود بنابراین در سال 1400 نامزد جریان اصولگرا با 20 میلیون رأی پیروز انتخابات خواهد شد.»

البته چهره‌هایی هم‌چون علی مطهری و بهزاد نبوی نیز اعتقاد دارند در صورت ائتلاف میانه‌روها می‌توان به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 امیدوار بود.

چهره‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400

با توجه به این صحبت‌های آیا اصلاح‌طلبان بازی را از پیش باخته‌اند؟ پاسخ به این سوال، حداقل در حال حاضر، غیر ممکن است. اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 چهره‌هایی را آماده کرده‌اند و حتی نگاهی به حضور مستقل غیر ائتلافی دارند، در ادامه با برخی چهره‌های مطرح اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 آشنا می‌شویم.

1- محمد رضا عارف؛ اصلاح طلب یواش

شرکت عارف در انتخابات ریاست جمهوری 1400 امری است که از فردای پیروزی روحانی در سال 92 قطعی به نظر می‌رسید. عارف خود را گزینه در آب نمک خوابیده نظام می‌داند و عملکردش در طول این مدت نشان داده که او یک کاندیداتوری ریاست جمهوری و حمایت جدی از اصلاح‌طلبان طلب‌کار است و با ریاست فراکسیون امید در مجلس قانع نشده است.

عارف بعد از انصراف از انتخابات 92 قهرمان اصلاح‌طلبان شد و توانست با یک و نیم میلیون رای عنوان نماینده اول تهران را از آن خود کند. عارف امروز دو مشکل اساسی دارد. اول آنکه او به عنوان یکی از نمایندگان کم تحرک شناخته می‌شود و این موضوع اصلا برای یک نامزد ریاست جمهوری مناسب نیست. حاشیه دوم عارف البته خودساخته نبوده است. حمیدرضا فرزند عارف در یک گفت و گوی تصویری گفته ژن خوبی از پدرش به او رسیده و این موضوع باعث شد ژن خوب کلیدواژه‌‌ای برای حمله به آقازادگی در کشور تبدیل شود که این کلیدواژه قبل از همه دامن محمدرضا عارف را گرفت.

جوانان اصلاح طلب از عارف راضی نیستند و نوک پیکان انتقادات خود را به سوی او گرفته‌اند. آیا عارف می‌تواند از این انتقادات رهایی یابد؟ مشخص نیست. طیفی از اصلاح طلبان معتقدند اگر اصلاح طلبی در حمایت از عارف است پس می‌توان از لاریجانی هم حمایت کرد.

2- اسحاق جهانگیری؛ سوخته در آتش روحانی

اسحاق جهانگیری رییس شورای مرکزی کارگرزاران بود و همین حال هم عضو ارشد این حزب است. او معاون اول روحانی است و در دولت اول اعتدال نقشی کلید داشت و با حضور در نقش کاندیدای پوششی برای روحانی این نقش را به اوج رساند، اما در نهایت در ماجراهایی چون دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری مشهور شد اعتبارش در معرض خطر جدی قرار گرفت.

با تمام این‌ها او همچنان گزینه جدی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است و حداقل از عارف کارآمدتر، کم‌حاشیه‌تر و اصلاح‌طلب‌تر است. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و چهره نزدیک به خاتمی، درباره جهانگیری گفته است:« آقای جهانگیری کماکان یکی از روسای‌جمهور بالقوه اصلاح‌طلبان در هر مقطع تاریخی است. جهانگیری در این سالها تمام قد از مبارزه با فساد سخن گفته و اگر نامزد انتخابات شود مبارزه با فساد را شعار انتخاباتی خود قرار می‌دهد.»

3- محسن هاشمی؛ میراث‌دار مشی پدر

اصلاح طلبان هرچقدر به حضور محسن هاشمی در قامت شهردار رضایت ندارند به همان اندازه مایل به ریاست او بر مجلس یا حضور او در انتخابات ریاست جمهوری هستند. محسن رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران است و مورد اعتماد نظام. او از سوی دیگر سابق روشنی در مدیریت اجرایی مترو دارد و البته صاحب بِرند هاشمی رفسنجانی هم است.

بسیاری او را شبیه ترین فرزند آیت الله مرحوم به او در منش و روش سیاسی اش می دانند. او که این روزها پنجاه و هفتمین سال زندگی اش را پشت سر می گذارند، بعد از رحلت پدر ورودش به عرصه سیاسی را خیلی جدی تر و پررنگ تر دنبال می کند و با هوشمندی شورای شهر تهران را اداره می‌کند.

تصویر محسن هاشمی با تیتر به ایران 1400 فکر کنیم روی جلد روزنامه سازندگی گمانه زنی‌ها برای حضور او در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 1400 را تقویت می‌کند. اتفاقی که هیچ وقت از سوی او تکذیب نشد و حزب کارگزاران هم چندان بدش نمی‌آید دو نامزد جدی هم‌چون هاشمی و جهانگیری را برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح کند.

نامزدهای جدی دیگر انتخابات ریاست جمهوری 1400 چهره‌هایی هم‌چون ابراهیم رییسی، علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف هستند که در گزارشی دیگر به شکل دقیق‌تری باید به آنان پرداخت. آن چنان که اصلاح طلبان نیز همچانان زمان دارند تا برگ‌های تازه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 رو کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید