سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند گفت: علاقه ای ندارم که به قیاس درباره خونین تر بودن انقلاب ایران و ایرلند بپردازم. اما می توانم ادعا کنم که رهبری کاریزماتیک امام خمینی (ره) و تاکید ویژه ایشان بر مقاومت غیرخشونت آمیز تا حد زیادی از بی رحمی های رژیم پهلوی کاست.

به گزارش سلام نو، مسعود اسلامی نوشت: نگاه من به صلح مانند 'ایگون هریس' سناتور اسبق ایرلندی ساده است با این تفاوت که دیدگاه من محدود به بازی اتهام و سرزنش نیست. صلح را می توان از پیوند زمینه های مشترک و برجسته کردن شباهت ها به دست آورد. به این ترتیب زمینه های مشترک بر اختلافات سایه می اندازد و صلح به تدریج شکل می گیرد.

هریس در مقاله ای تند و گزنده که 28 بهمن گذشته در ساندی ایندیپندنت منتشر شد ، نوشته بود که سکوت ایرلند تنها به چشم پوشی از جرثقیل های اعدام در ایران منجر می شود. او همچنین از حضور شخصیت های سیاسی ایرلندی در آیین بزرگداشت انقلاب اسلامی ایران در دوبلین انتقاد کرده و نوشته بود تا زمانی که آنها اسرائیل را هدف قرار داده و از ایران چشم پوشی می کنند، خود را در مظان اتهام ریاکاری سیاسی قرار می دهند.

سفیر ایران در این یادداشت با اشاره به برخی از واقعیت های تاریخی افزوده است: مردم ایران و ایرلند با انقلاب های خود بر سرکوبگری های داخلی و دخالت های خارجی غلبه کردند. هر دو ملت برای تعیین سرنوشت خود مبارزه کرده و به همین خاطر ازسوی بیگانگان مورد تحریم قرار گرفتند. براین اساس می توان امیدوار بود که روابط دوجانبه در سایه احترام متقابل و منابع مشترک توسعه یابد. این درحالی است که به نوشته سفیر کشورمان، هریس در یادداشت خود مسیر سیاه نمایی و برجسته کردن اختلافات ایران و ایرلند را در پیش گرفته و با این کار ، خود و خوانندگانش را از مشاهده بخش روشن تصویر محروم کرده است.

سفیر ایران ادعای هریس به اعدام 30 هزار شهروند ایرانی را کذب محض خوانده و متذکر شده است که بینش سرزنش طلب نویسنده باعث شده که وی حتی یک منبع قابل اعتماد برای ارائه چنین آمار تکان دهنده و وحشتناکی ارائه نکرده است.

اسلامی اشاره کرده که این آمارها معمولا از سوی یک گروهک افراطی منتشر می شود که در کشورهای اروپایی به عنوان گروه تروریستی شناخته می شود.

درباره آنچه هریس انقلاب 'خونین' ایران توصیف کرده بود، سفیر ایران نوشت: علاقه ای ندارم که به قیاس درباره خونین تر بودن انقلاب ایران و ایرلند بپردازم. اما می توانم ادعا کنم که رهبری کاریزماتیک امام خمینی (ره) و تاکید ویژه ایشان بر مقاومت غیرخشونت آمیز تا حد زیادی از بی رحمی های رژیم پهلوی کاست و تحت رهبری ایشان بود که سرکوب داخلی در کشور به مسالمت آمیز ترین شکل ممکن به پایان رسید.

وی درعین حال تصریح کرد که انقلاب ایران با تجاوز بیگانگان و ستون پنجم دشمن خونین شد.

سفیر کشورمان در ادامه، سیاست غرب برای پناه دادن به گروهک هایی که در ایران مرتکب جنایات تروریستی شده اند را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: برای اینکه درجه صلح دوستی ایران را درک کنید رفتار ایران را در قبال موج ترورهایی که در اوایل انقلاب سران کشور را هدف قرار داد با موج انتقام جویی جهانی که آمریکا پس از جریان 11 سپتامبر به راه انداخت را مقایسه کنید.

اسلامی در بخش دیگری از این یادداشت، ادعای هریس درباره اینکه «انقلاب ایران به دمکراسی ختم نشد» را به چالش کشید و افزود: چه او دوست داشته باشد یا نه واقعیت این است که انقلاب ایران ثابت کرده یک تحول تکاملی موفق بوده است. در طول چهار دهه گذشته، نهادهای مدنی، قانونی و سیاسی به شکل قابل توجهی متحول شده اند. براساس قانون اساسی ایران، تفکیک قوا نهادینه شده و 32 انتخابات سراسری در تنها 40 سال گذشته برگزار شده است.

وی تاکید کرد که انقلاب اسلامی ایران به دلیل تظاهرات گسترده و مشارکت مردم مشهور است و 'مدل دمکراسی خودش را ایجاد کرده است'.

سفیر ایران در این مقاله همچنین دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته را تبیین کرده و توضیح داده که ایران نه تنها در زمینه دارو و مواد غذایی به خودکفایی رسیده بلکه در زمینه های علوم، فناوری، آموزش، هنر و خدمات اجتماعی به سطح بالایی از رقابت پذیری دست یافته است. این پیشرفت ها در شرایطی رخ داده که ایران در طی چهل سال گذشته همواره هدف تبلیغات منفی گسترده و انتشار اطلاعات نادرست قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تصویر اشتباه و منحرفی که رسانه ها از واقعیت های ایران منتشر می کنند در افکار عمومی غربی تاثیر منفی گذاشته است. به همین خاطر است که 'بسیاری باور ندارند 7 هزار استاد زن در دانشگاه های ایران تدریس می کنند و تعداد دانشجویان زن از مرد تجاوز می کند. همچنین بیش از 70 هزار پزشک عمومی و 30 هزار متخصص زن در ایران خدمت می کنند'.

وی یادآور شد که صنعت فیلم سازی ایران در جوامع بین المللی هم مورد تقدیر قرار گرفته و زنان و مردان ایرانی در مسابقات ورزشی جهانی از جمله المپیک مدال آور بودند.

سفیر ایران با بیان این آمار نتیجه گیری کرد که این دستاوردهای قابل توجه، در قالب یک رژیم سرکوبگر دست یافتنی نیست.

اسلامی در بخش پایانی این یادداشت عنوان کرد که هیچ کشوری ایده آل نیست و همه دارای مشکلات و چالش های فراوانی هستند.'ایران هم چالش ها و مشکلات خودش را دارد و اقدامات زیادی را برای بهبود آن بایستی صورت دهد'.

وی تصریح کرد که صلح یک معادله سفید و سیاه نیست بلکه یک حوزه خاکستری برای نمایش انعطاف و پیشگیری از اختلافات است.

سفیر ایران یادآور شد که راه رسیدن به صلح از طریق طعنه و آسیب زدن طی نمی شود و بهتر است موفقت ها و دستاوردها را شناسایی کرد و از بازی اتهام و سرزنش دست برداشت./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید