۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 8916931

چند روز پیش درست در روزی که سامانه همتا بسته شد یکی از فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین به خبرنگار سلام نو گفت: بازار در روزهای آینده با التهاب زیادی همراه خواهد بود و قیمت موبایل افزایش زیادی خواهد داشت. سامانه همتا اگر مجددا باز شود کاهش قیمت خواهیم داشت اما باز هم قیمت ها به قیمت های هفته پیش برنمی گردد.

سلام نو - سرویس اقتصادی: گوشی تلفن همراه ارزان نمی‌شود اما شاید گران تر بشود. این جمله ای است که خیلی از فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین می گویند. در این بین بسته شدن سامانه همتا هم مشکلاتی در تغییر قیمت موبایل ایجاد کرده است.

به گزارش سلام نو، التهابات عجیب و غریب بازار ارز باعث افزایش سه برابری قیمت گوشی شد. از همان روزهای نخست پس از گرانی، وعده کاهش قیمت تا سقف 50 درصد مطرح شد. وزیر ارتباطات در همان زمان در گفت و گویی ادعا کرد کاهش قیمت گوشی تا سی درصد خیلی کار سختی نیست. او گفته بود اگر گوشی هایی که در گمرک مانده ترخیص شود و مشکلات واردات حل شود، گوشی ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان می شود. آذری جهرمی همچنان اظهار کرده بود کاهش قیمت ارز افت 20 درصدی قیمت گوشی را به همراه خواهد داشت.

آن طور که در اخبار آمده بود گوشی های مانده در گمرک حداکثر 700 هزار گوشی بودند که در این ماه ها به صورت تدریجی ترخیص شد و حتی بعضی از فروشندگان گوشی شانس این را داشتند تا با ارز 4200 تومانی این گوشی ها را برای فروش بگذارند. هرچند آن طور که بسیاری از خریداران گوشی گفته اند تخفیف محسوسی در قیمت این گوشی ها در این فروشگاه ها دیده نشده است.

نکته دیگر اینکه 700 هزار گوشی که آقای آذری جهرمی می گفت در صورت ترخیص مشکل قیمت گوشی را حل می کند تنها نیاز یک ماه بازار است. از وقتی هم که تصمیم گرفته شد این گوشی ها به صورت تدریجی وارد بازار شوند تغییری در قیمت گوشی ها ایجاد نشد.

یکی از دلایلی که هنوز که هنوز است مشکل قیمت گوشی حل نشده و بلکه حادتر شده است موانع پیش پای واردات گوشی است. محمدمهدی غفوریان، رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی البرز در این باره گفته است دولت تمایلی برای تخصیص ارز برای واردات موبایل ندارد و ترجیح می‌دهد این واردات و تأمین کالا توسط وارد کننده‌های اصلی تامین شود اما در حال حاضر که کالایی وجود ندارد باید بخشی از این نیاز توسط سایت مسافری تأمین شود.

مشکلات مربوط به واردات مسافری گوشی تلفن همراه با بسته شدن سامانه همتا در روزهای اخیر تشدید شد. سامانه همتا همان  سایت ثبت گوشی همراه مسافری است که به منظور مقابله با قاچاق ایجاد شده است.

به گفته یک کارشناس حوزه مخابرات و فناوری با واردات گوشی‌های مسافری با کد ملی، به صورت غیرمستقیم این اجازه به قاچاقچیان داده شد که فعالیتشان را ادامه دهند، با این تفاوت که شرکت‌هایی که گوشی وارد می‌کنند، علاوه بر این‌ که باید ۱۶ درصد عوارض گمرکی بدهند، هزینه‌های دیگری هم  باید بپردازند، اما کسی که قاچاق می‌کند، همان ۱۶ درصد را پرداخت می‌کند و نظارتی هم رویش نیست. نه مالیات می‌دهد، نه گوشی را گارانتی می‌کند و گاهی اوقات هم حتی متعهد به دستگاهی که توسط او فروخته شده، نیست.

میثم دادخواه به ایسنا گفته است: مشکل عرضه گوشی با یک اقدام غیرمعقول که باز کردن سایت همتا برای گوشی مسافری بود حل شد اما واقعیت این است که باز کردن واردات گوشی‌های مسافری به آن شکل اشتباه بود و باعث شد قاچاق تلفن همراه به شکل دیگری شروع شود. اما در این مدت، جلوی این روش را نگرفتند و سه ماه به همین شکل پیش رفت و بازار به این روال عادت کرد، اما این روش را به یک‌باره بستند که موجب افزایش قیمت گوشی هم شده است.

چند روز پیش درست در روزی که سامانه همتا بسته شد یکی از فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین به خبرنگار سلام نو گفت: بازار در روزهای آینده با التهاب زیادی همراه خواهد بود و قیمت موبایل افزایش زیادی خواهد داشت. سامانه همتا اگر مجددا باز شود کاهش قیمت خواهیم داشت اما باز هم قیمت ها به قیمت های هفته پیش برنمی گردد.

فروشنده دیگری هم با بیان اینکه بازار موبایل فروشندگان را سردرگم کرده است گفت خود من نمی دانم باید در حال حاضر گوشی خریداری کنم یا منتظر بمانم.

چند روز پیش همزمان با بسته شدن سامانه همتا بسیاری از فروشندگان گوشی موبایل ترجیح دادند گوشی های خود را به مردم نفروشند. آن طور که به نظر می رسد نباید منتظر ارزانی گوشی باشیم.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید