به گفته یک کارشناس بین الملل در یک ماه گذشته تعداد زیادی از فرماندهان نظامی در ونزوئلا از مادورا جدا شده و به سمت گوایدو گرایش پیدا کرده اند. این بدین معناست که اهداف آمریکا در ونزوئلا در مسیر تحقق است.

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: «طی یک ماه گذشته تعداد زیادی از فرماندهان نظامی در ونزوئلا از مادورا جدا شده و به سمت گوایدو گرایش پیدا کرده اند. به همین دلیل است که می‌بینیم گوایدو با خیال راحت رفت و آمد می‌کند و از ونزوئلا خارج می‌شود. ضمن اینکه خیلی از مردمی که طرفدار مادورا بودند هم این روز‌ها به سمت گوایدو رفتند؛ لذا شاید این روند کمی طولانی شود، اما به هرحال در راستای اهداف و خواست ایالات متحده پیش می‌رود.»

به گزارش سلام نو، از همان ابتدا آغاز تنش و درگیری در ونزوئلا ایالات متحده مشخصا موضع خود را که کاملا ضد دولت ونزوئلا بود را اعلام کرد و حتی گوایدو رهبر معترضان را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا پذیرفت. از سوی دیگر بنا بر گفته مادورا رئیس جمهور این کشور، طی این مدت کاخ سفید به روش‌های مختلف تلاش کرده است که با کمک به معترضان، شرایط را برای آن‌ها فراهم کند تا به نوعی دولت مستقر را کنار بگذارند.

از سوی دیگر از همان آغاز اختلاف میان روس‌ها و آمریکایی‌ها در این باره بسیار مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و روس ها، کاخ سفید را متهم به دخالت در امور داخلی ونزوئلا کردند و از مادورا حمایت کردند. اما حالا مقامات روسی به یک مسئله مهم و قابل توجه اشاره کرده اند و مدعی شده اند که ایالات متحده در حال آمادگی نیرو‌های نظامی خود برای اعزام به ونزوئلا است.

به گزارش اسپوتنیک، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه اخیرا اعلام کرده است که از سر زورگویی و سلطه بر ملت ونزوئلا، آمریکا آماده جنگ علیه کشور مستقل می‌شود و مقدمات آن را از طریق اعزام نیروی نظامی به پورتوریکو و کلمبیا فراهم کرده است. این مسئله دقیقا زمانی مطرح شد که تلاش ایالات متحده برای ارسال کمک‌های خود به معترضان، بی نتیجه ماند که ناراحتی کاخ سفید را به همراه داشت. اما آیا ترامپ که اخیرا در تلاش است نیرو‌های خود را از سوریه و افغانستان خارج کند، به فکر یک جنگ تازه در آمریکای لاتین است؟

در همین خصوص علی بیگدلی مدرس روابط بین المللی عنوان کرد: «من فکر نمی‌کنم که ایالات متحده آمریکا صراحتا دست به اقدام نظامی علیه ونزوئلا بزند. به خصوص الان که هر روز وضعیت مادورا در حال وخیم‌تر شدن است و شرایط گوایدو چه در داخل و چه خارج مرز‌های ونزوئلا روز به روز بهتر می‌شود؛ لذا بعید است که الان آمریکا وارد یک جنگ نظامی شود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که چنین اقدامی نیازمند آن است که دولت آمریکا به افکار عمومی داخلی و بین المللی هم پاسخگو باشد.»

وی افزود: «از طرف دیگر همین چند وقت پیش بود که ترامپ اعلام کرد قصد ندارند دیگر وارد هیچ جنگی بشوند و الان سعی دارند نیرو‌های خود را از سوریه و افغانستان بیرون ببرند. مسئله دیگر این است که الان ترامپ سعی دارد برای انتخابات سال ۲۰۲۰ شرایط خود را بهبود ببخشد و الان همین دیدار در ویتنام هم در همین راستا است؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم که تمایلی داشته باشد که در یک سال و نیم باقی مانده از دوره ریاست جمهوری خود، وارد یک جنگ نظامی مستقیم شود.»

او تاکید کرد: «اینکه روس‌ها در چنین وضعیتی ادعا‌هایی از این دست را مطرح می‌کنند به دلیل نگرانی از آینده سرمایه‌گذاری‌های خودشان است که در ونزوئلا انجام داده اند. واقعیت این است که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای آن‌ها زمینه نفوذ در آمریکای لاتین را ایجاد کرده و الان اصلا تمایل ندارند این نقطه نفوذ را از دست بدهند. به همین دلیل هم از همان ابتدا در مقابل ایالات متحده ایستادند و از مادورا حمایت کردند؛ لذا من فکر نمی‌کنم که ارتش آمریکا به صورت علنی وارد جنگ با ونزوئلا شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال جنگ نظامی با ونزوئلا تا چه حد برای آمریکا سود و منفعت دارد، گفت: «قطعا سود زیادی خواهد داشت و این سود از دو جهت است. از یک طرف به دلیل دیدگاه راست رادیکالی که ترامپ و اطرافیانش دارند و به دنبال یارکشی و جذب کشور‌ها هستند، خیلی تمایل دارد که ونزوئلا را هم مانند برزیل و کشور‌های اروپای شرقی، با خود همراه کند. او بار‌ها گفته است که در قاره آمریکا جایی برای سوسیالیست وجود ندارد و به همین دلیل الان یک اضطرابی هم در بین کشور‌هایی که نگاه سوسیالیستی در آن‌ها حاکم است ایجاد شده که شاید بعد از ونزوئلا نوبت به آن‌ها برسد.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «از جهت دیگر مسائل اقتصادی هم می‌تواند برای ایالات متحده اهمیت داشته باشد. زیرا به هرحال ونزوئلا دارای منابع نفتی و طبیعی قابل توجهی است و از این جهت می‌تواند برای آمریکا بسیار جذاب باشد. البته این دلیل به اندازه مسائل ایدئولوژیکی که عرض کردم برای ترامپ اهمیتی ندارد. برای کاخ سفید الان ریشه کن کردن نگاه سوسیالیستی در قاره آمریکا اولویت نخست است، اما به هرحال نمی‌توان جذابیت‌های اقتصادی ونزوئلا را نیز نادیده گرفت. در مجموع به نظر من حمله آمریکا به ونزوئلا منفعت بسیاری دارد، اما شرایط داخل آمریکا به نحوی نیست که آمادگی یک جنگ نظامی مستقیم را داشته باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا نخواهد وارد جنگ با ونزوئلا شود، چه راهکار‌هایی دارد که بتواند به اهداف خود در این کشور دست پیدا کند، گفت: «ببینید طی یک ماه گذشته تعداد زیادی از فرماندهان نظامی در ونزوئلا از مادورا جدا شده و به سمت گوایدو گرایش پیدا کرده اند. به همین دلیل است که می‌بینیم آقای گوایدو با خیال راحت رفت و آمد می‌کند و از ونزوئلا خارج می‌شود. ضمن اینکه خیلی از مردمی که طرفدار مادورا بودند هم این روز‌ها به سمت گوایدو رفتند؛ لذا شاید این روند کمی طولانی شود، اما به هرحال در راستای اهداف و خواست ایالات متحده پیش می‌رود.»

بیگدلی در پایان تاکید کرد: «نشانه‌های که هر روز بر عمق و گستره آن‌ها افزوده می‌شود حاکی از آن است که مادورا در یک حالت انفعالی قرار گرفته است و در مقابل پیروزی‌های گوایدو روز به روز بیشتر می‌شود و محبوبیتش افزایش پیدا می‌کند؛ لذا به نظر من نمی‌توان سرنوشت مطلوبی را برای مادورا متصور شد. همانطور که عرض کردم درست است که این روند کمی طولانی می‌شد، اما به هرحال در نهایت من فکر می‌کنم که مادورا پیروز این ماجرا نخواهد بود. ضمن اینکه ایالات متحده هم دست بردار نخواهد بود تلاش می‌کند این روند سرعت بیشتری پیدا کند.»/فرارو

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید