اسماعیل نجار طرح آمادگی مدیریت بحران استان‌ها که ویژه ایام نوروز است را ابلاغ کرد. این طرح از 25 اسفند آغاز و تا 16 فروردین 98 ادامه دارد.

به گزارش سلام نو، اسماعیل نجار اظهار داشت: به منظور ایجاد هماهنگی و اتخاذ تمهیدات بازدارنده برای مدیریت مطلوب مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های لازم به دستگاه های اجرایی، امدادی و عملیاتی استان های سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در این طرح آمادگی مدیریت بحران و در راستای ایجاد آمادگی لازم مابین مدیران ذیربط مدیریت بحران، از جمله اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ها و شهرستان های تابعه و روسا و دبیران کارگروه های تخصصی 14 گانه استانی ضمن تعیین سه رده جانشینی برای هر یک از اعضا، باید لیست نهایی اعضا به همراه اطلاعات تماس هر یک از افراد حداکثر تا تاریخ 20 اسفند 97 به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: همچنین به منظور ارتقای سطح عملکرد استان ها در زمان بروز حوادث احتمالی نظارت مستمر بر فعالیت واحد کشیک دستگاه های امدادی و عملیاتی در سطوح استانی و شهرستانی در دستور کار قرار می گیرد و گزارش عملکرد این واحدها باید به صورت مستمر و روزانه برای سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

نجار توضیح داد: با توجه به وقوع آتش سوزی، برق گرفتگی، سقوط داربست و نظایر آن در سنوات گذشته در نمایشگاه های نوروزی، نظارت و تاکید بر رعایت ملاحظات ایمنی در اینگونه اماکن در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: نظر به آشنا نبودن غالب مسافرین نوروزی با مناطق پرخطر و حادثه خیز استان ها، ضروری است آگاه سازی مسافرین نوروزی مبنی بر پرهیز از سکونت و استقرار در بستر و حریم رودخانه ها و مناطق پرخطر و حادثه خیز به انحای مختلف از جمله نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده در دستور کار قرار بگیرد و گزارش عملکرد مستند در این خصوص برای سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: همچنین به منظور پیشگیری از گسترش هرگونه حریق احتمالی به ویژه در جنگل ها، مراتع، عرصه های طبیعی و تفرجگاه ها و هوشیاری لازم در برخورد به موقع با افراد سهل انگار به خصوص در محل اسکان مسافرین نوروزی در روز طبیعت بخشنامه های لازم به دستگاه های امدادی و عملیاتی استان های سراسر کشور ابلاغ شده است.

به گفته نجار، به منظور بهره گیری به هنگام از ظرفیت ها و توان تجهیزاتی موجود در استان های سراسر کشور در هنگام وقوع حوادث احتمالی ضمن به روزرسانی فهرست تجهیزاتی و تدارکاتی دستگاه های بخش دولتی و خصوصی استان، فهرست یادشده باید حداکثر تا تاریخ 20 اسفند جاری برای سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

وی افزود: همچنین در راستای بهره برداری از توان تجهیزاتی موجود در استان های سراسر کشور در هنگام وقوع حوادث احتمالی ضمن تنظیم و ابلاغ دستورالعمل های لازم به دستگاه های بخش نظامی، دولتی، عمومی و خصوصی در خصوص همکاری در استفاده از این تجهیزات، باید نسخه ای از این دستورالعمل ها حداکثر تا تاریخ 20 اسفند 97 به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: لایروبی مسیل ها و نهرها به ویژه تخلیه رسوبات از دهانه پل ها در داخل و حریم شهرها و روستاها به صورت مستمر با همکاری دستگاه های ذی ربط در دستور کار قرار گرفته و باید گزارش عملکرد دستگاه های ذی ربط به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

وی گفت: همچنین در اجرای این طرح نوروزی به منظور اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه اطلاعیه ها و اخطاریه های سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور مبنای عمل قرار می گیرد و باید رونوشت تمام مکاتبات استان ها در این زمینه به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال می شود.

نجار خاطرنشان کرد: همچنین به منظور افزایش سطح هماهنگی مابین سازمان مدیریت بحران کشور و استان ها، ادارات کل مدیریت بحران استان ها باید ضمن برقراری ارتباط مستمر با واحد هشدار سریع سازمان مدیریت بحران کشور و ارسال گزارش عملکرد خود را به صورت روزانه، نسبت به بارگذاری اطلاعات حوادث رخ داده در استان در سامانه مدیریت اطلاعات حوادث کشور (سما) به صورت برخط اقدام کنند.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ ‌کننده، سیاستگزار، هدایت ‌کننده و نظارت‌ کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید