نخست وزیرارمنستان درباره تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: ایران یکی از شرکای مهم ارمنستان است. طبیعتا ما همه تحولات مرتبط با ایران را رصد می کنیم.

به گزارش سلام نو، روابط و مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و ارمنستان پس ازاستقلال این کشور در سال 1991 میلادی بتدریج در یک مسیرصعودی و همکاری های نزدیک قرار گرفت و روند رو به رشدی را طی کرده، اما باتوجه به ظرفیت های بالای موجود دوکشور ؛ می توان انتظار داشت سطح و حجم این روابط از وضعیت فعلی به مراتب افزایش بیشتری پیدا کند.

حوزه انرژی و گردشگری از جمله حوزه هایی است که در هر دو کشور پتانسیل های بسیاری برای پرداختن به آنها وجود دارد، ولی هنوز به سطح قابل قبول نرسیده است و انتظار می رود با سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران ؛ فصل تازه ای از توسعه مناسبات فیمابین آغاز شود.

در همین راستا « نیکول پاشینیان » نخست وزیر ارمنستان امروز ( چهارشنبه ) در صدر هیاتی بلند پایه به تهران سفر می کند تا زمینه و بستر لازم برای توسعه روابط این دو همسایه درحوزه های مختلف به ویژه روابط تجاری و اقتصادی دوکشور مورد بررسی قرار گیرد.

پاشینیان که پس از انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر ارمنستان بارها از توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته ، بر ضرورت برداشته شدن گام های اساسی در این مسیر تاکید کرده است.

وی پیش از آغاز سفر به ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط کنونی دو کشور گفت: دوستی میان دو ملت ارمنستان و ایران عامل مهمی در کمک به صلح و ثبات منطقه محسوب می شود.

«همکاری ما نیز که بر اصول تفاهم و منافع متقابل استوار است،ریشه در همین روابط محکم صدها ساله دارد. روابط و همکاری های دوستانه با ایران بخشی از سیاست خارجی ما بوده و ما متعهد به توسعه بیش از پیش این روابط هستیم.»

نخست وزیر ارمنستان افزود: ظرفیت های بسیاری به ویژه در زمینه امور تجاری و اقتصادی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. یقین دارم با تماس ها و گفتگوهای انجام شده در سطوح مختلف، استفاده کامل از این ظرفیت ها در دستورکار قرار می گیرد.

وی در باره دستورکار مذاکراتش با مقامات ایران گفت : « روابط ارمنستان و ایران دارای دستورکاری غنی و جامع می باشد وهدف از سفر من پیشبرد این دستورکار است.می توان به این سفر به عنوان مقصد دوره ای گفتگوهای منظم میان دو کشور نگاه کرد که موضوعات مورد علاقه طرفین در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

پاشینیان گفت: بخش نوینی در روابط دو کشور ایجاد شده که مربوط به حصول توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اوراسیا و ایران است . این توافقنامه و عضویت ایران در آن افق های جدیدی در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری برای کشورهای عضو ترسیم می کند. توافقنامه ایران- اوراسیا در مورد تجارت آزاد، فرصت ها و امکانات جدیدی برای همکاری ها فراهم می سازد. ضروری است که در ماههای آتی در این مورد اقدامات مقدماتی جدی محقق گردد.

از نخست وزیر ارمنستان درباره اسناد همکاری که در این سفر امضا خواهد شد ؛ سئوال کردیم .

پاشینیان در جواب گفت : در حال حاضر مقامات دو کشور در حال بررسی اسنادی هستند که قرار است به امضا برسد. باید به این موضوع نیز اشاره کنم که عرصه وسیعی برای توسعه همکاری ها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که دو کشور بیشتر در چه زمینه هایی می توانند روابط خود را گسترش دهند، تصریح کرد: در تمامی زمینه ها پتانسیل و ظرفیت های بسیاری برای گسترش روابط وجود دارد که باید با بهره وری حداکثری مورد استفاده قرار گیرند بویژه در راستای توسعه همکاری های تجاری- اقتصادی و افزایش حجم مبادلات کالا. در مجموع برای استفاده کامل از امکانات موجود در این زمینه باید گام های ضروری برداشته شود.

** گسترش همکاری های دوجانبه در حوزه انرژی

پاشینیان اظهار داشت : تردیدی وجود ندارد که در زمینه انرژی ظرفیت بالایی برای گسترش روابط وجود دارد. ما در این زمینه برنامه های جدی مشترکی داریم . به عنوان مثال تبادل برق و گاز و همچنین احداث خط سوم انتقال برق ولتاژ بالا. مذاکرات درباره طرح نیروگاه برق آبی در منطقه « مغری » که اخیرا توسط مجلس ایران تصویب شده، ادامه دارد و برنامه های دیگری نیز در حال بررسی است.

** همکاری های فرهنگی عرصه ای مهم برای توسعه روابط

پاشینیان در بخش دیگری از این مصاحبه ؛ به عرصه های فرهنگی همکاری میان دو کشور اشاره کرد و گفت : از جمله همکاری های فرهنگی میان دو کشور می توان به نشر کتاب، فعالیت های سینمایی مانند تولید فیلم، بازسازی و حفظ آثار باستانی - تاریخی و فعالیت های موزه ای و کتابخانه ای اشاره کرد که در کانون توجه نهادهای ذیربط دو کشور قرار دارند.

« ما در چارچوب یونسکو نیز همکاری داریم. همانگونه که میدانید در راستای تلاش های ایران، مجموعه های دینی تادئوس مقدس و استپانوس مقدس در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.»

وی افزود:ارمنستان بسته کاملی برای ارائه مسجد کبود ایروان جهت ثبت درفهرست میراث جهانی یونسکو آماده کرده است. برگزاری نمایشگاه با عنوان ( ارمنستان- ایران ، خاطره یک سرزمین) در موزه ملی ایران که در آن نمونه اشیاء استثنائی از موزه تاریخ ارمنستان به نمایش گذاشته شد، تحول فرهنگی مهمی بوده است.

« در ارمنستان جشنواره بین المللی فیلم (زرد آلوی طلائی) برگزار می شود که فیلم هایی از کارگردانان ایرانی از جمله عباس کیارستمی و اصغر فرهادی به نمایش در آمده اند. در این بین اصغر فرهادی ریاست هیات داوران پانزدهمین دوره جشنواره زرد آلوی طلائی را بعهده داشته و فیلم 'جدائی نادر از سیمین' او نیز برنده بخش ویژه فیلم های خارجی جشنواره شد. برنامه هائی از این دست فرصت خوبی برای مردم ارمنستان و ایران جهت آشنایی و ارتباط با فرهنگ های یکدیگر است .»

** پتانسیل فنی و تخصصی در همکاری های صنعتی

پاشینیان در ادامه این مصاحبه در مورد اینکه آیا ایران و ارمنستان می توانند در زمینه خودروسازی و یا سایر زمینه های صنعتی همکاری متقابل داشته باشند، گفت: ما از سرمایه گذاری های ایران در ارمنستان و همکاری های مشترک در بخش صنعتی استقبال می کنیم.

وی گفت : بی تردید ارمنستان برای همکاری در زمینه های یاد شده دارای پتانسیل کافی فنی، اقتصادی و تخصصی است. در دسامبر 2018در «وانازور» سومین شهر بزرگ ارمنستان، کارخانه مشترک تولید سیلندرهای گاز کامبوزیتی افتتاح شد و دست اندرکاران این کارخانه اطمینان داده اند که توزیع محصولات این کارخانه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

«سرمایه گذاران ایرانی می توانند شرکای ارمنستانی و سازمان های مرتبط را در جریان برنامه های آتی خود قرار دهند. نهادهای دولتی ارمنستان نیز همواره آماده اند تا در صورت ضرورت مساعدت لازم را بعمل بیاورند .»

** تاکید بر توسعه همکاری های گردشگری

نخست وزیرارمنستان ضمن اعلام اینکه توسعه روابط وهمکاری های گردشگری ازاولویت های سیاست دولت کنونی این کشور محسوب می شود، در مورد روابط دوجانبه در امور گردشگری گفت: میدانید که حکومت ها با تاریخ ، فرهنگ و سنت های خود به جهانیان معرفی می شوند.

بدیهی است که بخش گردشگری به مردم دو کشور کمک می کند تا با تاریخ، فرهنگ، آداب و سنن، ارزشهای معنوی و دینی و پیشرفت های علمی - فنی یکدیگر آشنا شوند. توسعه گردشگری از اولویت های ارمنستان است و ما در راستای ایجاد جذابیت در بخش های مختلف کشورمان برای گردشگران از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

وی به لغو روادید میان ایران و ارمنستان در سال 2016 میلادی اشاره کرد و گفت : پس از لغو روادید در سال 2016، شمار گردشگران ایرانی در جمهوری ارمنستان به طور محسوسی افزایش یافت و این تعداد بویژه در ایام نوروز بیشتر میشود. در این ایام اقدامات ویژه ای برای تامین امنیت گردشگران انجام می شود و سامانه ای برای ارایه خدمات به زبان فارسی به طور شبانه روز فعال خواهد شد .

پاشینیان درپاسخ به سوالی در باره وضعیت ارامنه در ایران و ارزیابی وی درمورد نگاه جمهوری اسلامی به ارامنه در ایران گفت: باید به این موضوع اشاره کنم که دیاسپورای(شهروندان دور از وطن)قوی و سرزنده از ارکان اساسی توسعه و پیشرفت ارمنستان است .

«جامعه ارامنه درکشورهای مختلف جهان نقش ارتباطی را در تحکیم روابط دو جانبه ایفا می کنند. ارامنه ایران نیز همانگونه که در پیشرفت و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران نقش عملی داشته، از اولین روزهای برقراری مجدد استقلال ارمنستان به عاملی در ترغیب گسترش روابط دوجانبه تبدیل شد. ما از برخورد گرم و دلسوزانه جمهوری اسلامی ایران نسبت به جامعه ارامنه در ایران قدردانی می کنیم .»

**رصد تحولات جهانی مرتبط با ایران

نخست وزیرارمنستان درباره تحریم های آمریکا علیه ایران نیز خاطرنشان کرد:ایران یکی از شرکای مهم ارمنستان است. طبیعتا ما همه تحولات مرتبط با ایران را رصد می کنیم. حتما آگاه هستید که درسال 2015 ارمنستان جزو اولین کشورهائی بود که از حصول توافق هسته ای استقبال کرد زیرا سیاست ارمنستان حرکت در راستای ثبات منطقه و نیز همکاری ها در منطقه بوده است.

وی افزود: در شرایط کنونی نیز ارمنستان به فعالیت های سیستماتیک خود ادامه می دهد وهم با طرف ایرانی و دیگر طرفهای گفتگو می کند. ما موضوعات مورد علاقه خود و مواضع خود را آشکارا اعلام می کنیم. اطمینان داریم که رویکرد سازنده ارمنستان می تواند عامل مثبتی جهت یافتن راه حلی برای مشکلات اساسی باشد .

یاداور می شود براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دولت ارمنستان، ایران در سال 2017 به عنوان ششمین شریک تجاری مهم ارمنستان معرفی شد این در حالی است که در سال 2018 ایران به پنجمین شریک تجاری مهم ایروان ارتقا یافت.

مراودات تجاری ارمنستان با ایران در سال 2018 تا 40.5 درصد در مقایسه با سال 2017 افزایش یافت. صادرات از ارمنستان به ایران در سال 2018 حدود 94.2 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 2017 حدود 12درصد افزایش داشت. واردات ارمنستان از ایران نیز 269.4 میلیون دلار در سال 2018 اعلام شد که 54.2 درصد در مقایسه با سال قبلش رشد داشت.

این امارها طی سال های اخیر نشان از افزایش سطح روابط تجاری میان دو کشور بوده است./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید