چندی پیش کارت سوخت احیا شد و دولت هم تلویحا از افزایش قیمت بنزین خبر داد. حالا که مجلس با این افزایش بها مخالفت کرده و دولت هم تاکید کرده که دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین ندارد باید منتظر ماند و دید آیا وعده مسئولین برای ثابت ماندن قیمت بنزین محقق می شود یا خیر.

سلام نو - سرویس اقتصادی: ماه‌هاست بحث افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی در رسانه ها مطرح است. با سیگنال‌هایی که از سوی مسئولان در چند ماه اخیر داده شد انتظار می رفت یا قیمت بنزین در سال 98 افزایش پیدا کند یا طرح سهمیه بندی مجددا اجرایی شود. با این وجود به گفته مسئولان فعلا هیچکدام از این اتفاقات قرار نیست بیفتد.

به گزارش سلام نو، در روزهایی که اهالی بهارستان سخت مشغول بررسی جزئیات بودجه سال آینده هستند افزایش قیمت بنزین و همچنین سهمیه‌ای و یا چند نرخی کردن آن توسط تعدادی از نمایندگان مطرح شد اما نهایتا مجلس آن را تصویب نکرد. نمایندگان در بررسی جزئیات بودجه با ۵۹ رأی موافق، ۱۱۲ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کردند.

روحانی چند روز پیش در سخنان نابه‌جا اما درستی گفته بود دلیل قاچاق ارزانی است. این حرف اگر چه در شرایط بدی رسانه ای شد اما واقعیت این است که منطق اقتصادی این حرف نادرست نیست. مصداقا این مساله را درباره قاچاق بنزین به وضوح می توان مشاهده کرد. ارزان بودن قیمت بنزین در قیاس با دیگر کشورها هم عاملی برای مجاب شدن مسئولان برای افزایش قیمت بنزین است. با این وجود افزایش قیمت بنزین نگرانی هایی هم برای مردم ایجاد می کند. افزایش تورم و افزایش هزینه های زندگی در این شرایط سخت از دیگر مسائلی است که باعث مخالفت با افزایش قیمت بنزین شده است. وزیر نفت در این باره اظهار کرده بود: بلاشک افزایش قیمت سوخت آثار تورمی نیز در جامعه خواهد داشت؛ تورم دو بخش دارد یکی در عدد و رقم و محاسبات و دیگری در آثار روانی آنکه از نظر بسیاری آثار روانی بسیار مهم‌تر از عدد و رقم است.

علی مطهری هم نسبت به افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داده و اظهار کرده است: تا سال ۸۳ سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت بنزین با افزایش همراه بود و مردم با این موضوع مشکلی نداشتند. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، مجلس هفتم قانون تثبیت قیمت‌ها را تصویب کرد که به موجب آن قیمت بنزین ثابت ماند که مشکلاتی را برای کشور از جمله قاچاق بنزین ایجاد کرد.

زنگنه چندی پیش در پاسخ به این سوال که اگر سهمیه‌بندی سوخت اجرایی نشود، برنامه وزارت نفت برای ساماندهی وضعیت سوخت چیست، تصریح کرد: برای ساماندهی سوخت راهی جز سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت وجود ندارد.

با این وجود وزیر نفت اخیرا در جمع خبرنگاران اظهار کرده است: باید دید مردم چه نظری درباره افزایش قیمت بنزین دارند و اگر مخالف این اقدام هستند نباید نسبت به افزایش قیمت اقدام کرد. ما مشکلاتی مثل قاچاق داریم اما مشکل بنزین را باید در کارخانه های خودروسازی دنبال کنید نه داخل پالایشگاه ها . البته در گذشته زنگنه گفته بود افزایش قیمت نفت تا حدی خواهد بود که مردم تحمل کنند!

به گفته وزیر نفت ظرفیت تولید بنزین پایه کشور که در سال ۹۱ روزانه ۵۸ میلیون لیتر بوده، در بهمن ۹۷ با افزایش ۵۰ میلیون لیتری و رشد دو برابری به روزانه ۱۰۱ میلیون لیتر رسیده است. این جهش بی سابقه ای که وزیر نفت در رابطه با تولید بنزین به آن اشاره کرده این نکته را به اذهان متبادر می سازد که چرا ماه های اخیر بارها و بارها سخن از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت مطرح شده است. البته واقعیت این است فاجعه قاچاق بنزین آنقدر سهمگین است که شاید ناتوانی احتمالی در کنترل آن کار را به جایی برساند که امثال زنگنه چنین موضعی داشته باشند.

کاظم جلالی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیرا نسبت به تداوم قاچاق سوخت هشدار داده و گفته است اگر قاچاق سوخت ادامه پیدا کند، ناگزیر به واردات بنزین خواهیم شد.اینکه عدم افزایش قیمت بنزین با منطق اقتصاد و آنچه در سایه مدیریت مسئولان می گذرد منطقی دارد یا خیر یک مساله است و موضع گیری های برخی نمایندگان و کارشناسان که معتقدند مردم طاقت افزایش قیمت بنزین را ندارند یک مساله دیگر. چندی پیش کارت سوخت احیا شد و دولت هم تلویحا از افزایش قیمت بنزین خبر داد. حالا که مجلس با این افزایش بها مخالفت کرده و دولت هم تاکید کرده که دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین ندارد باید منتظر ماند و دید آیا وعده مسئولین برای ثابت ماندن قیمت بنزین محقق می شود یا خیر.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید