آوتوواز حالا چند سالیست با مشارکت گروه رنو-نیسان به فعالیت خود ادامه می ده. کارخانه این شرکت با دارا بودن بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط تولید بزرگترین کارخانه خودروسازی در روسیه و حالا نیم نگاهی به بازار ایران دارد.

به گزارش سلام نو، آوتوواز (AvtoVAZ) به عنوان مالک برند لادا یکی از مشهور ترین شرکت های روسی در صنعت خودروسازیست که حالا چند سالیست با مشارکت گروه رنو-نیسان به فعالیت خود ادامه می دهد. آوتوواز سالیانه بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو طور تولید می کند. کارخانه این شرکت با دارا بودن بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط تولید بزرگترین کارخانه خودروسازی در روسیه و یکی از بزرگترین کارخانه های خودروسازی در سراسر جهان است.

در دور جدید تحریم ها، رنو و پژو بار دیگر بازار خودروی کشور را ترک کرده و تمام خودروهایی را که پلت‌ فرم مشترک داشتند را به حال خود رها کردند. در راستای تولید این خودروهای پلت فرم مشترک بسیاری از قطعه سازان قدیمی به ‌واسطه اعتمادی که به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت صنعت داشتند، مبالغ هنگفتی را خرج خرید تجهیزات ساخت خودروی مشترک با رنو و پژو کردند و اکنون تجهیزاتشان خاک می‌خورد.

چینی ها هم حضور خود را در ایران کم رنگ کرده اند و آمارها نشان از کاهش تولید خودروهای چینی در داخل کشور می دهد. در این میان شاید تنها خبری که ممکن است از جهاتی بار معنایی مثبت داشته باشد شایعات پیرامون مذاکره خودروساز روسی سازنده لادا برای ورود به بازار ایران است.

خودروسازی که البته یکی از شرکای رنو در بازار روسیه محسوب می شود. ویکتور کلادوف، مدیر بخش همکاری بین الملل و سیاست منطقه ای شرکت دولتی روستک در این راستا گفت:

خودروسازی روسی اتوواز درباره فروش خودرو با ایران مذاکره می کند و در این راستا، در خصوص تحویل و مونتاژ خودروهای اتوواز گفت وگو  شده است.

شرکت اتوواز که تولید کننده خودروی «لادا» است، خودروهای خود را در مصر مونتاژ می کند، اما نقل دیگری نیز وجود دارد که، خودروهای این شرکت در 34 کشور جهان مانند کشورهای مشترک المنافع، ترکیه، تونس، شیلی و کوبا به فروش می‌رسد.

خودروسازی اتوواز در سال های گذشته، مهم ترین و یکی از بزرگ ترین برندهای داخلی در روسیه بوده است. رنو یکی از سهامداران اصلی این شرکت به شمار می رود. اتوواز در سال 2016 توانسته است 408 هزار دستگاه خودرو شامل لادا، رنو، نیسان و داستر را تولید کند.

هدف اصلی این کمپانی فروش لادا در کشورهای مشترک منافع (CIS) است و در سال 2018 بیش از 26,305 خودروی این کمپانی در سه کشور قزاقستان، بلاروس و ازبکستان به فروش رسیده است.

احتمال تولید لادا در خطوط تولید پارس خودرو

پس از تحریم های اخیر صنعت خودروسازی کشور و در پی خروج رنو و کاهش فعالیت برلیانس در ایران، حالا گروه پارس خودرو به عنوان یکی از زیر مجموعه های سایپا، عملا شریک تجاری مشخصی را در کنار خود نمی بیند و با توجه به اشتراک فنی بین خودروهای لادا و رنو، به نظر می رسد که خطوط تولیدی این شرکت از شرایط بهتری برای میزبانی از مونتاژ خودروهای لادا در ایران برخوردار باشند. از این رو این گمانه زنی مطرح شده است که در صورت حصول توافق نهایی، پارس خودرو می تواند به میزبانی برای تولید خودروهای روسی در ایران تبدیل شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید