نخست وزیر هندوستان در دیدار با همتای کره ای خود بر گسترش و تقویت همکاری های نظامی و صنایع دفاعی میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش سلام نو، این مذاکرات در سئول انجام شد و سران دو کشور گفتند که مذاکرات مربوط به توافق تجارت آزاد میان کره و هند باید بسرعت نهایی شود.

سران دو کشور خاطر نشان کردند که انقلاب صنعتی چهارم در دنیا در حال شکل گیری است و برای همین لازم است کره جنوبی و هندوستان مناسبات قویتر نظامی و دفاعی داشته باشند و در زمینه صنایع تسلیحاتی همکاری عمیق تری ایجاد کنند.

دو طرف درباره توافق تجارت آزاد و همکاری مشارکتی اقتصادی نیز گفت و گو کردند مذاکراتی که از سال 2010 میلادی برای آزادسازی بازارهای متقابل هفت بار انجام شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

ارزش تبادلات هند و کره نزدیک به 21 میلیارد دلار در سال است و دو کشور می خواهند با امضای این توافقنامه این رقم را تا سال 2030 میلادی به 50 میلیارد دلار افزایش دهند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در پاسخ به سفر سال 2018 میلادی مون به دهلی نو به کره آمده و با رییس جمهوری این کشور درباره گسترش همکاری های تجاری، اقتصادی، آزادسازی تجارت، کشاورزی و شیلات گفت و گوهای مشروحی داشته است دو طرف سال قبل روابط راهبردی ایجاد کردند.

یونهاپ می نویسد که مذاکرات درخصوص ساخت نیروگاه برق هسته ای هند و مشارکت کره جنوبی در این برنامه احتمالا بخشی از گفت و گوها بوده است.

گزارش حاکی است که مون به نخست وزیر هند گفته است کره جنوبی 40 سال در زمینه ساخت راکتورهای هسته ای ایمن، تجربه دارد و امیدوار است بتواند برای ساخت یک نیروگاه برق هسته ای در هند با آن کشور همکاری کند و شرکت های کره ای در این عرصه وارد بازار هند شوند.

یونهاپ از قول نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی آورده است: سران دو کشور درباره کره شمالی و دیدار رهبر این کشور با رییس جمهویر آمریکا در پایان ماه جاری میلادی در ویتنام رایزنی کرده اند و نخست وزیر هند از تلاش کره جنوبی برای عاری سازی منطقه از تسلیحات اتمی و برقراری رژیم دائمی صلح پشتیبانی کرده است.

نخست وزیر هند از روز پنجشنبه دیدار رسمی دو روزه از کره جنوبی را آغاز کرد./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید