از سه اقدام دولت برای کاهش قیمت گوشت دو اقدام اول انجام شد و سومی عملا آن طور که باید شاید انجام نشد ولی در مجموعه هر سه اقدام با هم نتوانستند تاثیر موثری روی کاهش قیمت گوشت داشته باشند.

به گفته این نماینده مجلس، دولت واردات گوشت با ارز نیمایی را آزاد کرده است و به هر ترتیب این شائبه ایجاد شده است که واردکنندگان منتظر استفاده از این رانت بوده اند. بنابراین مسئولان باید به این وضوع ورود کرده و پشت پرده آن را برای مردم شفاف کنند.

به هر شکل ظاهرا گوسفندها این روزها به درد موبایل‌ها دچار شده‌اند و برای افزایش قیمت و سود بیشتر در انبارها دپو شده‌اند تا برای روز موعد آزاد شوند و سود سرشاری را نصیب صاحبانش کنند.

به نظر می‌رسد اگر دولت فکری جدی برای مبارزه با این محتکران نکند در گوشت با بحرانی مثل بحران موبایل مواجه می‌شویم، بحرانی که قابل حل نیست و مردم مجبور می‌شوند به آن عادت کنند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: این روزها دلار دوباره اوج گرفته، سکه ناآرام شده و گوسفندها پا به پای پراید و سمند گران می‌شوند. فضای بازار ایران حسابی عجیب شده است و گوسفند پا به پای موبایل و دلار و پراید افزایش می‌یابد.

چشم‌های متعجب مردم به صفحه نمایش تلویزیون دوخته شده و افزایش روز شمار گوسفند و پراید را تماشا می‌کنند و می‌پرسند چگونه وقتی تحریمی جدیدی وضع نشده، مشکل جدیدی پیش نیامده و بحران تازه‌ای به چشم نمی‌خورد قیمت بعضی کالاها عجیب و غریب بالا می‌رود و هیچ کس هم نمی‌تواند آن را مهار کند؟

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی دلایل این مسئله را در نوسان دلار می‌داند و می‌گوید: با نوسانات نرخ دلار انگیزه برای قاچاق گوسفند افزایش یافته که باعث گرانی گوشت قرمز شده است؛ به گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.

راهکارهایی که حتی مُسکّن هم نبودند!

تدبیر اول دولت برای این کار واردات گوسفند از رومانی بود، وارداتی که البته با توجه به مقیاسش بعید است بتواند تاثیر مثبتی روی قیمت گوسفند و گوشت بگذارد.

اقدام دیگر دولت برای کاهش قیمت گوشت توضیح گوشت با کارت ملی بود که تلاش کرد گوشت سرد و گرم را با قیمیتی زیر قیمت بازار عرضه کند یا در اقدامی دیگر تلاش کرد گوشت سهمیه بندی شده را به صورت اینترنتی تقسیم و به خانه‌های مردم بفرستد.

از این سه اقدام دولت برای کاهش قیمت گوشت دو اقدام اول انجام شد و سومی عملا آن طور که باید و شاید انجام نشد ولی در مجموع هر سه اقدام با هم نتوانستند تاثیر موثری روی کاهش قیمت گوشت داشته باشند و افسار گوسفندهای ایرانی را بکشند یا حتی کمکی به توزیع عادلانه گوشت بکنند.

پای رانت خوارها در میان است

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روایت متفاوتی از دلایل ترمز بریدن گرانی گوشت گوسفند دارد. وی با بیان اینکه رانت واردات کالای اساسی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: متاسفانه این رانت گسترده در جایی توزیع می شود که استحقاق دریافت این رانت وجود ندارد چراکه مردم کالاها را گران می خرند.

وی تاکید کرد: مردم برای تهیه گوشت قرمز مورد نیاز با مشکلات جدی مواجه اند، به ادعای دولت در سال جاری واردات گوشت ۲۰ درصد افزایش یافته است اما واقعا معلوم نیست ارز یارانه ای به چه کسانی پرداخت شده و نحوه توزیع به چه شکل بوده است.

این نماینده مجلس یک روایت خاص از احتکار گوشت در ایران را مطرح می‌کند. او می‌گوید که اخیرا اخباری از دپو گوشت در سردخانه ها و کانتینرهای یخچال دار و در نهایت انتقال آن‌ها به رستورانها شنیده شده است. از طرف دیگر بحث دپو ۱۷ هزار تن گوشت وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی و انبارهای بنادر مطرح شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید