مشخص نیست این پوسته حصر به چه معناست و چه کسی متولی برداشتن این پوسته است. در حالی که خبرهای رسیده از محصورین حکایت از درخواست آنان برای برگزاری دادگاه صالحه است، مجتبی ذوالنوری از جمله نمایندگان مجلس که در طول مدت حصر چند باری با مهدی کروبی دیدار کرده است، بسته شدن پرونده حصر را منوط به عذرخواهی محصورین دانسته است.

سلام نو - سرویس سیاسی: از حصر فقط پوسته آن باقی مانده است. این حرفی است که روز گذشته حسام الدین آشنا در دانشگاه تهران گفته است. حرفی که عینا از زبان روحانی در دیدار چند ماه قبل  رییس جمهور با نمایندگان فراکسیون امید زده شده است.

به گزارش سلام نو، پنج ماه پیش علیرضا رحیمی بعد از دیدار روحانی با فراکسیون امید در صفحه توییتر خود نوشت: روحانی در دیدار با نمایندگان فراکسیون امید گفته است ماه‌ ها طول کشید تا چند روزنامه برای محصورین آزاد شد. وزیر من به طور منظم به دیدار آنها می ‌رود.

در طی هشت سالی که از شروع دوران حصر آقایان موسوی، کروبی و زهرا رهنورد می‌ گذرد در زمان های مختلف بارها و بارها شایعاتی درباره کم و کیف حصر و احتمال به پایان رسیدن آن شنیده شده است.  مسئله حصر و نحوه تداوم یا اتمام آن، همواره واکنش های زیادی را در فضای سیاسی  به همراه داشته است.

در روزهای اخیر باز هم بحث حصر به صدر اخبار آمده است. روز گذشته مصطفی کواکبیان در برنامه ای که انجمن اسلامی دانشگاه تهران جنوب به مناسبت برنامه 16 آذر ترتیب داده بود از گلایه اش نسبت به رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی گفت. او در پاسخ به سوالات متعدد دانشجویان درباره حصر به سوال یکی از دانشجویان که پرسیده بود از روز اول تبلیغات انتخابات سال 94 در سالن حجاب که از فریاد رفع حصر صدایتان گرفت تاکنون چه اقدامی برای رفع حصر انجام داده اید، این طور گفت: رئیس جمهور مسئولیت پیگیری این کار را دارد و ما به عنوان نماینده تنها می توانیم این مطالبه را بیان کنیم.

با این حال حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور روایت دیگری از اختیارات روحانی دارد. او گفته است: شک نکنید که شرایط آقای موسوی از نظر حصر بسیار تغییر کرده است؛ حصر برداشته نشده، اما از نظر من شاید تا برداشته شدن حصر یک پوسته مانده است. آنچه باید توسط دولت و رییس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد، افتاده است و آنچه که مانده تنها یک پوسته است که امیدواریم به دعای شما و به همت آنها که حاضر شدند در این زمینه هزینه دهند، این اتفاق بیفتد.

اخبار ضد و نقیض درباره حصر

البته مشخص نیست این پوسته حصر به چه معناست و چه کسی متولی برداشتن این پوسته است. در حالی که خبرهای رسیده از محصورین حکایت از درخواست آنان برای برگزاری دادگاه صالحه است، مجتبی ذوالنوری از جمله نمایندگان مجلس که در طول مدت حصر چند باری با مهدی کروبی دیدار کرده است، بسته شدن پرونده حصر را منوط به عذرخواهی محصورین دانسته است. پیش تر سردار کوثری هم در این باره گفته بود: «رفع حصر یعنی دادگاه. ما دوست نداریم کسی در حصر باشد؛ اما آقای کروبی و مخصوصا آقای موسوی باید پاسخ‌گوی خون‌های ریخته‌شده در جریان فتنه ٨٨ باشند. اینها که مدام می‌گویند رفع حصر، بدانند که رفع حصر یعنی دادگاه. من قاضی نیستم؛ اما اگر اینها دادگاهی شوند، حکمشان بسیار شدید خواهد بود... . نظام دوست ندارد مسئولین پیشین خود را محاکمه و تنبیه کند.»

ذوالنور نامه اخیر مهدی کروبی را عامل جلوگیری از گشایش بیشتر در خصوص حصر می داند و می گوید: برخی دوستان اصلاح طلب که کاسب حصر هستند نگذاشتند روند رفع حصر کروبی جلو برود . چراکه در صورت آزادی کروبی و موسوی آنها دیگر خریدار ندارند و دستاویزی برای افکار عمومی و تاثیر بر آنها برای کاسبان حصر وجود ندارد. لذا زمانی که رفع حصر داشت صورت می گرفت اصلاح طلبان زمینه آن را خراب کردند تا از آن جلو گیری کنند. این نماینده مجلس همچنین گفته است: طبیعتا تا زمانی که عذرخواهی از جانب محصورین صورت نگیرد از جانب نظام هم نمی توان توقعی داشت چراکه نظام نمی تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد.

این سخن ذوالنور درست برخلاف سخن هاشم زایی دیگر نماینده مجلس است. او گفته است اتفاقا به خاطر جلب اعتماد عمومی بهتر است مساله حصر هر چه زودتر فیصله یابد. او با بیان اینکه در این کشور خیلی ها به مسائل ملی فکر نمی کنند و برای افکار عمومی خیلی ارزش قائل نیستند، اظهار کرده است: حتی در روستاهای دور افتاده کشور که سفر می کنیم اولین سوال جوانان و مردم این است که داستان حصر قانونی است یا خیر و چه کسی و در کجا تصمیم می گیرند و مگر می شود بدون مدت و بدون برگزاری دادگاه صالحه حصر اتفاق بیفتد. همه سوال می کنند و ما می گوییم انشالله حل می‌ شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید