یک ژنرال بازنشسته آلمانی که از سال 2002 تا 2005 رئیس کمیته نظامی ناتو بوده است، نوشت، اقدامات آمریکا نشان می دهد واشنگتن از تعهدات خود در قبال متحدان اروپایی اش دست برداشته است و این خیانت به امنیت متحدان اروپایی آن محسوب می شود.

به گزارش سلام نو ، ژنرال کویات، پایان دادن به چنین پیمانی و خروج آمریکا از آن را دارای عواقب بسیار بدی برای همه دانست و گفت، اوضاع سخت تر از قبل خواهد شد.

کویات که مدتی بازرس کل ارتش آلمان بوده است، ابراز امیدواری کرد واشنگتن و مسکو بتوانند این پیمان را حفظ کنند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اول ماه فوریه (12 بهمن ) اعلام کرد این کشور دوم فوریه بطور رسمی از پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج می شود و پس از 6 ماه از این تاریخ نیز پیمان موشکی لغو خواهد شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز پس از این اقدام آمریکا، وزیران دفاع و خارجه خود را به دفترش فراخواند و دستور تعلیق پیمان منع گسترش موشک های هسته ای کوتاه و میان برد از طرف روسیه را صادر کرد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال 1987 میان «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر شوروی و «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود.

بر اساس این پیمان، تولید موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد با برد 500 تا پنج هزار و 500 کیلومتر منع شده است.

خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌تواند به یک رقابت تسلیحاتی در سراسر اروپا، مشابه آنچه در دهه 1980 در این قاره رخ داد، دامن بزند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید