قرار است نوای گروه موسیقی نواحی میسانِ اهواز پس از 14 سال در جشنواره موسیقی فجر شنیده شود.

به گزارش سلام نو، قاسم منصور آل کثیر هماهنگ کننده  گروه موسیقی میسان اهواز گفت: با توجه به رایزنی‌های انجام شده با دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر و توجه ویژه متولیان جشنواره به موسیقی جنوب کشور خصوصا موسیقی عربی، مقرر شد گروه موسیقی میسان اهواز در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هنرنمایی کند.

آل کثیر توضیح داد: اجرای گروه میسان اهواز روز ۲۹ بهمن ماه در سالن سوره حوزه هنری تهران راس ساعت ۱۹ است.

هماهنگ کننده گروه موسیقی میسان اهواز توضیح داد: این گروه موسیقی حدود ۴۵ دقیقه قطعاتی با عناوین "بیرزاوی اهوازی" و "علوانیه" را اجرا می کند.

آل کثیر افزود: امیدوارم با اجرای موسیقی اهوازی در جشنواره فجر بتوانیم توجه مسئولان کشوری نسبت به موسیقی غنی اهواز را جلب کنیم تا گامی موثر برای ثبت و ضبط موسیقی نواحی را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: پیش از این در سال ۸۳ بود که یک گروه موسیقی محلی اهوازی در جشنواره فجر هنرنمایی کرده بود و از آن موقع تا کنون که چهارده سال می گذرد اجرای موسیقی عربی در جشنواره فجر کشوری وجود نداشت.

آل کثیر یاداور شد: از موسیقی اهواز تنها سبک موسیقی علوانیه به ثبت ملی رسیده که تا کنون هیچگونه آلبوم رسمی از این سبک توسط هیچکدام از نهادهای مربوطه منتشر نشده و خواسته ی ما به عنوان فعالان حوزه میراث فرهنگی توجه و ثبت دیگر سبک های موسیقی اهواز و ثبت نشان ملی برای سازهای اهوازی است.

وی با بیان اینکه مهدی سواری سرپرستی این گروه را بر عهده دارد گفت: عادل حویزی نوازندگی ساز قانون، عباس یباری نوازنده ویلن، احمد سلامات نوازنده تیمپو، ماجد ناصری نوازنده تیمپو و دف، علی عموری نوازنده ساز سنتی کاصوره و مهدی آلبوعبید خواننده ی این گروه هستند.

گفتنی است،  جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ و با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت و اولین دوره آن با شرکت ۲۰ گروه در تهران برگزار شد. پس از چهار سال یعنی در سال ۱۳۶۸ دوره پنجم آن با طراحی آرم، نشانه و نماد و با عنوان «پنجمین جشنواره موسیقی فجر» ادامه یافت. این جشنواره هم‌اکنون ۳۴ ساله است و به ریاست علی ترابی مدیریت می‌شود./خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید