اگر روزی یک جمع توتالیتر بخواهد قانون اساسی را اصلاح کند حتما قانونی بدتر از قانون فعلی به وجود می‌آید، در نتیجه قانون اساسی‌ای مطلوب خواهد بود که برآیند خرد جمعی تمام گفتمان‌های درون جمهوری اسلامی باشد، وگرنه شرایط بسیار بدتر خواهد شد و همین قانون اساسی به خصوص در فصل سوم ظرفیت‌های خوبی دارد.

سلام نو - سرویس سیاسی: در چند روز گذشته دوباره بحث تغییر در قانون اساسی، آن هم از سوی دو چهره موثر پیشین و فعلی مجلس شورای اسلامی، یعنی محمدرضا باهنر و علی مطهری مطرح شد.

به گزارش سلام نو، محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی که با فرارو داشت درباره قانون اساسی ایران گفت: قانون اساسی ما یکسری اصول لایتغیر دارد که قوانین اساسی همه کشور‌های دنیا آن را دارند. در قانون اساسی آمده که اصول اسلامیت و جمهوریت نظام غیرقابل تغییر است.

او با اشاره به تجربه پیشین اصلاح قانون اساسی گفت: ما تجربه‌ای نداشتیم که باعث شد بعد از ۱۰ سال یکسری اصول قانون اساسی را اصلاح کنیم. ۱۰ سال دیگر ممکن است اصلاحاتی شود و مثلاً نخست‌وزیر بازگردد این‌ها اصول تجربی قانون اساسی است و اشکالی هم ندارد.

علی مطهری، نماینده فعلی مجلس نیز در گفت‌وگویی که با اعتماد آنلاین داشت، تغییر قانون اساسی را غیرممکن ندانست و گفت:  با توجه به تجربه ای که از سال ۶۸ یعنی زمان بازنگری در قانون اساسی تا به امروز داشتیم، به این نتیجه رسیده ایم که در موادی از قانون اساسی کاستی هایی وجود دارد که باید اصلاح شود.

هر چند در نهایت خود مطهری نیز تایید کرد که عزم جدی برای اصلاح قانون اساسی در کشور وجود ندارد اما صحبت آن مطرح است.

عبدالله ناصری:تنها راه اصلاحات گسترده اصلاح قانون اساسی است

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب و از نزدیکان سید محمد خاتمی در گفت‌وگو با سلام نو با ضروری دانستن اصلاح قانون اساسی گفت: امروز ضرورت فوق‌العاده‌ای برای اصلاح قانون اساسی وجود دارد چون به نظر می‌رسد تنها راهی که امکان انجام اصلاحات گسترده‌تر را فراهم می‌کند اصلاح قانون اساسی و اصلاح برخی ساختارهای موجود در آن است.

وی افزود: هر چند هم اکنون در روح همین قانون اساسی هم ظرفیت‌های بسیاری برای پاسخگویی به نیازهای مردم وجود دارد ولی باید پذیرفت در حال حاضر مردم مسائل و مشکلاتی مواجه هستند که قانون درباره آن سکوت کرده و اساسا قانونی درباره آن وجود ندارد.

تغییر جدی در قانون اساسی حمایت بیشتر نسل جوان از نظام سیاسی را در پی دارد

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی قانون اساسی گفت: به هر شکل با وجود نگاه رسمی‌ای که حکومت به قانون اساسی دارد و با توجه به رویه‌های فعلی که در کشور وجود دارد بعید است بتوان از ظرفیت‌های فعلی قانون اساسی استفاده کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امروز بخش اعظمی از جامعه مدنی از ساختار سیاسی فعلی عبور کرده است، در نتیجه به نظر می‌رسد اگر جامعه جوان با یک تغییر جدی در قانون اساسی مواجه شود حفظ نظام سیاسی را به شکل جدی‌تری پیگیری می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به ضورت درک این ضرورت از سوی حاکمیت گفت: امروز اصولی در قانون اساسی است که از موانع جدی  پیش برد عقلانی امور مردم است و اگر این ضرورت از سوی حاکمیت درک شود تمام توان در به صورت خود به خود برای اصلاح قانون اساسی به کار گرفته می‌‍شود.

قانون اساسی‌ای مطلوب خواهد بود که برآیند خرد جمعی تمام گفتمان‌های درون جمهوری اسلامی باشد

اما امروز نگرانی‌ای که درباره اصلاح قانون اساسی وجود دارد این است که با توجه به ترکیب سیاسی و وضعیت فعلی کشور در مسیر تغییر قانون اساسی تمرکز بیشتر قدرت و کاهش ظرفیت‌های دمکراتیک رخ بدهد.

ناصری با تصریح این نگرانی گفت: چنین مشکلی اکنون هم وجود دارد و قانونی مثل نظارت استصوابی که منشا بسیاری از بحران‌ها و انحرافات است در مجلس تصویب شده که در مغایرت با روح قانون اساسی است.

وی در ادامه گفت: اگر روزی یک جمع توتالیتر بخواهد قانون اساسی را اصلاح کند حتما قانونی بدتر از قانون فعلی به وجود می‌آید، در نتیجه قانون اساسی‌ای مطلوب خواهد بود که برآیند خرد جمعی تمام گفتمان‌ها و حوزه‌های اجتماعی جمهوری اسلامی باشد، وگرنه شرایط بسیار بدتر خواهد شد و همین قانون اساسی به خصوص در فصل سوم ظرفیت‌های خوبی دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید