ایران با اینکه یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی دنیای را دارد ولی خالص صادرات آن چنان قابل توجهی ندارد، در حالی ما اگر در دهه های گذشته با آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی ارتباط بهتری داشتیم و برنامه صادرات گاز به آن‌ها را نهایی می‌کردیم امروز هم تراز صادراتی بهتری به خصوص در حوزه گاز داشتیم، هم توانمان برای چانه زنی بیشتر بود.

سلام نو – گروه اقتصادی: ساز و کار مالی ایران و اروپا در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان به راه افتاد، ساز و کاری که در از همان لحظه‌های نخست واکنش‌های متعدد و متفاوتی را در بین اهالی سیاست و اقتصاد در ایران برانگیخت.

برخی معتقد بودند این ساز و کار مالی ویژه راه تنفس مالی را برای ایران می‌گشاید و باعث آرامش نسبی بازار ایران می‌شود، در طرف مقابل گروهی دیگر این ساز و کار را وعده‌ای تو خالی ارزیابی کردند که با وعده داده شده در ابتدای راه فاصله زیادی داشت و عملا فرق چندان با طرح نفت در برابر غذا ندارد.

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو در پاسخ به این پرسش که این ساز و کار تا چه اندازه برای اقتصاد ایران مفید است گفت: به طور کلی من با هرگونه خود تحریمی مخالفم و معتقدم هر گشایشی، هر چقدر هم که اندک باشد، اگر بتواند روابط ما را با جهان منهای آمریکا گسترش دهد مثبت است و باید مورد استقبال قرار بگیرد.

بسته شدن فضای اقتصاد ایران به هر شکلی به ضرر کشور است

وی در ادامه گفت: فرض کنید در این شرایط ما سالی ده میلیارد یورو با اروپا معادلات تجاری داریم، هر چقدر هم که این عدد کم باشد آیا از دست دادن آن منطقی است؟

این استاد دانشگاه مشکل اصلی اقتصاد ایران سومدیریت دانست و گفت: مشکل اقتصاد ایران با این کانال حل نخواهد شد و کارکرد این کانال مالی این است که بخشی از روابط اقتصادی ایران و اروپا را به خصوص در حوزه خرید نفت سامان دهد ولی باید بدانیم بسته شدن فضای اقتصاد ایران به هر شکلی به ضرر کشور است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی ایران برای تعامل با اقتصاد جهان گفت: این قابل کتمان نیست که بخشی از سیستم بانکی ما امروز اسیر پولشویی است و ما اگر قصد کار کردن با دنیا را داریم باید قوانین مبارزه با پولشویی را بپذیریم. متاسفانه اگر کسی در این ممکلت کار نکند کسی با او کاری ندارد.

نمی‌توان کشور را با تفکر بسته اداره کرد

پازوکی در ادامه گفت: ایران با اینکه یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی دنیای را دارد ولی خالص صادرات آن چنان قابل توجهی ندارد، در حالی ما اگر در دهه های گذشته با آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی ارتباط بهتری داشتیم و برنامه صادرات گاز به آن‌ها را نهایی می‌کردیم امروز هم تراز صادراتی بهتری به خصوص در حوزه گاز داشتیم، هم توانمان برای چانه زنی بیشتر بود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما اگر امروز حتی یک درصد شانس معامله با شرکت‌های آمریکایی داشته باشیم باید برای آن تلاش کنیم چون به نفع منافع ملی است.

وی در ادامه گفت: باید بداینم کشور را نمی‌توان با تفکر بسته اداره کرد و حتی برای حمایت از تولید ملی هم نیاز به بازارهای جهانی داریم تا بتوانیم کالای خود را به فروش برسانیم.

پازوکی با دفاع از برجام گفت: برجام همین حالا هم به شدت قابل دفاع است و همین حالا هم آمریکا خواهان خروج ایران از آن است تا فشارها را دوباره روی ایران تشدید کند ولی ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم. اکنون اسرائیل، عربستان و آمریکا مایل هستند ایران با اروپا به مشکل برخورد کند، چرا ما باید با ترک گفت‌وگو به آن‌ها کمک کنیم.

وی با سخت توصیف کردن سال آینده گفت: سال پیش رو سال بسیار سختی و ما باید برای بهتر کردن شرایط تلاش کنیم و حتی اگر کاری به اندازه یک ریال به سود ما باشد باید آن را انجام بدهیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید