استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین المللی با بیان اینکه اروپا می خواهد که روابط خود را با ایران حفظ کند، گفت: برای تجارت با اروپا باید به اف ای تی اف بپیوندیم.

به گزارش سلام نو، مدت ها بود که ایران منتظر اجرایی شدن ساز و کار مالی اروپا با عنوان اس پی وی بود اما سرانجام اتحادیه اروپا نتوانست به توافق جامعی در این خصوص برسد و نهایتا سه قدرت بزرگ اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس ساز و کار مالی جدید با عنوان اینستکس را ثبت کردند.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در این خصوص به ایرنا، گفت: اس پی وی موافقتی بود که بر اساس گفته مقامات می توانست راه های تجاری ایران و سیستم های بانکی ایران باز کنند. اما اینستکس محدوده ای است که در آن شرکت ها و سیستم های درجه دوم اروپایی می توانند فعالیت کنند، این ساز و کار دوم در حال حاضر سه موضوع مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی می پردازد.

بیگدلی گفت: البته هنوز چیزی قطعی نشده است، وزرای خارجه این سه دولت اعلام کردند که هنوز شرکت ها و بانک هایی که می خواهند با ایران داد و ستد کنند اعلام آمادگی نکرده اند که تا چه حد می توانند این کار را انجام دهند، شرکت های اروپایی هنوز نگران تحریم های اروپا هستند.

او قبول کامل اف ای تی اف از سوی ایران را عاملی برای تسهیل روابط ایران و اروپا دانست و گفت: از سویی دیگر ما هم هنوز اف ای تی اف را تصویب نکرده ایم، این شرطی است که از ابتدا اروپا برای کمک به ایران گذاشته بود. یعنی اجرای تمام و کمال ساز و کار مالی اروپا به پذیرفتن اف آی تی اف بستگی دارد.

این استاد دانشگاه در مورد روند اجرایی شدن اینستکس گفت: بر اساس این ساز و کار ما کالایی را به اروپا می فروشیم، پول این کالا در پاریس متمرکز می شود، در آلمان عملیات تجاری روی آن صورت می گیرد و لندن محاسبات آن را به عهده دارد.

بیگدلی افزود: این ساز و کار مالی آخرین راهکار ما است و امیدواریم که مشکلات برطرف شود، خصوصا مشکلاتی که از سوی خود ماست و به داخل ایران مربوط است. ما باید به کشورهای عضو اف آی تی اف بپیوندیم. اروپا می خواهد که روابط خود را با ایران حفظ کند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید