در شرایط فعلی برای تامین نیازهای ابتدایی ازدواج وام 15 میلیونی به هیچ وجه کفاف نمی دهد و وام سی میلیونی هم با اما و اگرهایی همراه است.

سلام نو - سرویس اجتماعی: التهابات اقتصادی و ناتوانی جوانان از تامین ابتدایی‌ترین ملزومات زندگی از یک سو و وام 15 میلیونی ازدواج که از سوی دولت در لایحه بودجه سال 98 گذاشته شده است کاری کرده که ازدواج برای بسیاری تبدیل به یک رویای تعبیرنشدنی شود.

به گزارش سلام نو، از همان ابتدا که لایحه بودجه سال آینده توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شد یکی از نکات بودجه که بیش از همه در ذوق می‌زد وام ازدواج 15 میلیونی بود که علی رغم نوسانات اقتصادی در سال 97 بدون هیچ گونه تغییری در بودجه آمده بود.

دولت در حالی مبلغ وام ازدواج را که دوره بازپرداختش پنج ساله است را 15 میلیون اعلام کرده که اعضای کمیسیون تلفیق چند روز پیش تاکید کردند که وام ازدواج دو برابر خواهد شد. دو برابر شدن وام ازدواج به معنای آن است که وام 60 میلیونی برای زوجین در نظر گرفته خواهد شد. با این وجود منابع جدیدی برای پرداخت این وام پیش بینی نشده و این نگرانی وجود دارد که در صورت تصویب وام 30 میلیونی تعداد امکان تامین منابع وجود نداشته باشد.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته است موفقیت در افزایش سقف وام ازدواج مستلزم کفایت منابع قرض‌الحسنه و همچنین طولانی شدن زمان بازپرداخت آن است. علی قربانی با اشاره به لزوم تجدید نظر در رابطه با مدت زمان بازپرداخت وام های ازدواج اظهار کرده است:در حال حاضر بازپرداخت وام ازدواج مانند قبل ۵ ساله است، اما با توجه به افزایش رقم تسهیلات این زمان باید افزایش یابد

این نماینده مجلس به نکته مهم دیگری هم اشاره کرده است و افزوده است: اگر تدبیری برای کاهش سقف اقساط وام ازدواج و همچنین طولانی شدن زمان بازپرداخت آن پس از افزایش رقم تسهیلات صورت نگیرد، بدهی افراد به شبکه بانکی بیشتر خواهد شد.

محمدمهدی تندگویان در رابطه با تامین منابع وام ازدواج گفته است مجلس باید تصمیم می‌گرفت کدام ردیف را به این موضوع اختصاص دهد. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه دو برابر شدن وام ازدواج در کمیسیون تلفیق مجلس رأی آورده است، اظهار کرده است: وام ازدواج 60 میلیونی برای زوجین در برخی مناطق از جمله پایتخت همچنان برای تشکیل یک زندگی کفاف نمی‌دهد، با این وجود در شهرستان‌ها این مبلغ قابل قبول‌تر است.

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران معتقد است دولت وقتی وام ازدواج را 15 میلیون اعلام کرده قطعا این رقم را با بانک مرکزی هماهنگ کرده است. با دو برابر شدن مبلغ وام ازدواج با احتساب در نظر گرفتن منابع جدید برای پرداخت آن،  پیش‌بینی  می شود تعداد پرداخت‌های بانکی برای وام ازدواج با کاهش مواجه شود. در این شرایط باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی برای حل این مشکل چه تدابیری را در پیش خواهد گرفت..

مدیران عامل بانک‌ها می گویند در حال حاضر در هر ماه مجموعه شبکه بانکی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار فقره ازدواج تسهیلات پرداخت می‌کنند، به همین دلیل  اگر قرار است سقف وام ازدواج  بدون اضافه شدن منابع جدید افزایش یابد ، این پرداخت به حدود ۶۰ هزار فقره در هر ماه کاهش پیدا کرده و موجب طولانی شدن صف وام و در انتظار ماندن جوانان خواهد شد. رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با اشاره به همین نکته گفته است: رقم وام ازدواج باید حداکثر 20 میلیون تومان باشد؛ اگر قرار باشد وام ازدواج 15 میلیونی دو برابر شود افراد کمتری می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند و ممکن است مانند سال‌های گذشته صف برای دریافت وام ازدواج تشکیل شود.محمدرضا حسین زاده همچنین خاطرنشان کرده است: منابع قرض‌الحسنه محدود است و هر چقدر منابع باشد، همان‌قدر اختصاص خواهد یافت و اگر مبلغ بالا برود، افراد کمتری می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند.

وام ازدواج از جمله راهکارهایی است که دولت در راستای حمایت از ازدواج جوانان سالهاست آن را اجرایی کرده است. با این حال در شرایط فعلی برای تامین نیازهای ابتدایی ازدواج وام 15 میلیونی به هیچ وجه کفاف نمی دهد و وام سی میلیونی هم با اما و اگرهایی همراه است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید