عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اروپایی‌ها نشان دادند می توانند به صورت مستقل از آمریکا تصمیم بگیرند، اظهار کرد: قطعا باید شرایط دیگری اتفاق بیفتد تا بتوان از مزایای دیگر استفاده کرد اینکه به غذا و دارو و محصولات کشاورزی بخواهیم بسنده کنیم مورد تایید دولت ما هم نخواهد بود و باید امکانات این ابزار را گسترش داد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بعد از ماه‌ها سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا به ثبت نهایی رسید و به گفته رئیس انرژی اتمی انتظار می‌رود اروپایی ها قدم‌های نهایی را بردارند. علی اکبر صالحی گفته است: اروپایی‌ها در بعد اقتصادی قدم امیدوار کننده‌ای برداشتند و قطعا این قدم نهایی نیست.

به گزارش سلام نو، علی اکبر صالحی همکاری با اروپایی‌ها در بعد فنی را خوب توصیف و حتی پروژه‌هایی را در ایران انجام می‌دهند. با این وجود باید منتظر گام بعدی اروپایی ها در بعد اقتصادی باشیم. صالحی با اشاره به آینده روابط ایران و اروپا اظهار کرد: چنانچه طرف مقابل در چارچوب تعهدات برجامی عمل نکند تصمیمات مقتضی را در زمان خود خواهد گرفت. عضو کمیته ارزی اتاق ایران نیز معتقد است این توافق میان اروپا و ایران در گام اول مثبت است اما باید گسترش پیدا کند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به سازوکار جدید مالی میان ایران و اروپا یادآور شد: به هر حال خروج آمریکا  از برجام این توافقنامه مهم رابا چالش رو به رو کرد. اروپایی ها از روز اول وعده داده بودند کنار ایران می مانند و با سازوکارهایی که ایجاد کردند قول دادند تا مشکلات را برطرف کنند. با این حال تاخیر آنها در عمل ناامیدی زیادی ایجاد کرد تا حدی که برخی پیش بینی کردند اروپا نمی تواند این سازوکار وعده داده شده را اجرایی کند. این کار بالاخره بعد از هشت ماه محقق شد و اروپا سازوکار جدیدی مطرح کرد که بر مبنای آن درباره دارو و محصولات عذایی شرایطی را ایجاد کردند که بتواند تحریم ها را به نوعی خنثی کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به هر حال اینکه این کانال ایجاد شده یک قدم مثبت است به نوعی اروپایی ها نشان دادند می توانند به صورت مستقل از آمریکا تصمیم بگیرند.

لاهوتی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود این ابزار مالی تا حدودی اجرایی شود، اظهار کرد: ممکن است سازوکار ویژه مالی تمام خواسته های ما را جواب ندهد اما اروپایی ها برای حفظ شان خود هم شده اروپا باید کاری کنند تا ابزاری که ایجاد شده کارایی داشته باشد.

او ادامه داد: برای ادامه روند باید کشورهایی مثل چین و روسیه هم به آن بپیوندند. به نظر من شرکت های روسی و چینی حتما باید امکان این را داشته باشند تا به این ابزار متصل شوند چرا که طرف مذاکرات ما فقط اروپا نیست. بدین ترتیب با تلاش و جدیت ما باید بتوانیم این امکانات را در آینده ایجاد کنیم و بتوانیم از مزایای این ابزار استفاده کنیم.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه این ابزار تجاری که شکل گرفته در گام اول می تواند به عنوان یک حرکت مثبت تلقی بشود، افزود: واقعیت این است که ما عادت کرده ایم قبل از اجرای هر موضوعی قضاوت کنیم. الان چه کسانی که خوشبین هستند و چه کسانی که بدبین هستند دارند قضاوت قبل از موعد می کنند.

او اظهار کرد: یک مدت باید طول بکشد تا ببینیم سازوکارهای اجرایی این ابزار چگونه خواهد بود. قضاوت قطعی درباره این که بعد سیاسی spv بیشتر است یا بعد اقتصادی زود است. در واقع این یک ابزار اقتصادی است حالا اگر اروپا می خواهد پیامی به آمریکا بدهد موضوع فرعی است. برای ما اهمیت اقتصادی این ابزار مهم است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: این قرارداد اتحادیه اروپا است و قرارداد فقط مربوط به کشورهای اروپایی نیست. تمام طرف های اروپایی نسبت به برجام متعهد هستند درست است آلمان فرانسه و انگلیس به عنوان ناظر در این توافقات حضور داشتند اما این به این معنا نیست که کشورهای دیگر متعهد نیستند.  قرارداد برجام به تاییدیه شورای امنیت رسیده و تایید سازمان ملل را دارد کسانی که به آن پایبند هستند خودشان را متعهد به تعهدات جهانی می‌دانند اینجا آمریکایی ها نشان دادند که هم قابل اعتماد نیستند و هم خیلی پایبند به تعهداتشان نیستند.

او با بیان اینکه spv  در گام اول مثبت بوده بر لزوم گسترده شدن آن تاکید کرد و گفت: قطعا باید شرایط دیگری اتفاق بیفتد تا بتوان از مزایای دیگر استفاده کرد اینکه به غذا و دارو و محصولات کشاورزی بخواهیم بسنده کنیم مورد تایید دولت ما هم نخواهد بود و باید امکانات این ابزار را گسترش داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید