مسئول سابق طالبان اظهار کرد: واشنگتن در راستای اطمینان‌بخشی به طالبان از ابتدای ماه یا چند روز قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات، کار خارج کردن نیروهای خود از افغانستان را آغاز خواهد کرد.

به گزارش سلام نو، شبکه تلویزیونی "شمشاد" افغانستان به نقل از شیر محمد عباس استنکزی، مذاکره‌کننده ارشد طالبان امروز (چهارشنبه) گزارش کرد: آمریکا در خارج کردن نیروهایش از افغانستان بسیار جدی است و ما فکر می‌کنیم آنها به زودی از افغانستان خارج خواهند شد.

استنکزی افزود: دور بعدی مذاکرات صلح در ۲۵ فوریه آتی برگزار خواهد شد.

خلیلزاد پیشتر به نیویورک تایمز گفته بود که مسئولان آمریکایی و طالبان به چارچوب اولیه‌ای برای دستیابی به توافق صلحی که به درگیری‌ها میان این جنبش و دولت کابل پایان دهد، دست یافتند.

فرستاده آمریکا گفته بود، پیش‌نویس چارچوب کاری که باید پیش از دستیابی به توافقنامه آن را عملی کنیم در اختیار داریم.

وی افزود: طالبان به شکل رضایت‌بخشی به انجام آنچه جهت ممانعت از تبدیل افغانستان به جایگاه تروریست‌های بین‌المللی لازم است، پایبندی دارد.

پیش از این یک مسئول برجسته آمریکایی گفته بود، آمریکا به خارج کردن نیروهای خود از افغانستان پس از جنگی که برای ۱۷ سال ادامه داشت، پایبند است.

این مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت: پیشرفت بزرگی در مذاکرات چند روز گذشته با طالبان در قطر حاصل شد و در این مذاکرات به خروج نیروهای خارجی پرداخته شد.

وی افزود: نیاز به انجام مذاکرات بیشتری درباره آتش‌بس وجود دارد.

این منبع ادامه داد: قطعاً ما برای حضور نظامی دائمی در افغانستان تلاش نمی‌کنیم.

خبرگزاری "جمهور" به نقل از سید اکبر آغا، مسئول سابق طالبان گزارش داد، در نشست قطر برای برگزاری دور بعدی مذاکرات میان خلیلزاد و نمایندگان طالبان در اواخر فوریه تصمیم‌گیری شد.

سید اکبر آغا در ادامه تاکید کرد: واشنگتن در راستای اطمینان‌بخشی به طالبان از ابتدای ماه یا چند روز قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات، کار خارج کردن نیروهای خود از افغانستان را آغاز خواهد کرد.

او در ادامه گفت: آغاز عملیات خارج کردن سربازان آمریکایی از افغانستان به منزله طرحی تشویقی برای تقویت دور آتی مذاکرات میان دو طرف است که به بررسی راهکار آتش‌بس و گام‌های بعدی در روند صلح اختصاص دارد./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید