کلیساهای چوبی کوچک و بزرگ زیادی در دنیا وجود دارد که برخی از آن ها فقط با استفاده از چوب ساخته شده است.

۱. کلیسای Holy Trinity در گومل بلاروس

به گزراش سلام نو، در منطقه گومل بلاروس چندین کلیسای چوبی وجود دارد، اما یک کلیسای سبز رنگ چوبی در نزدیکی شهر دوبراش بیش از بقیه جلب توجه می‌کند. نام اصلی کلیسا «Holy Trinity» است. اکثر کلیساهای منطقه رنگ‌های شادی مثل آبی، صورتی، زرد، قرمز و سبز دارند. این کلیسای سبز رنگ با تاریخچه‌ی جالب، معماری و زیبایی خاص خودش شناخته می‌شود.

۲. کلیسای Búðir در ایسلند

کلیسای چوبی سیاه رنگ Búðir به قدری ساده ساخته شده که شاید اگر نماد کلیسا را از آن بردارند، کسی متوجه نشود اینجا یک کلیسا است. نکته‌ی جالب توجه در سادگی و رنگ‌آمیزی آن است، تمام ساختمان را رنگ سیاه زده‌اند به جز در ورودی و قاب پنجره‌ها. اطراف کلیسا هم سنگ‌های سیاه رنگ لاوا پراکنده شده که هارمونی جالبی با کلیسا می‌سازد. امروزه این کلیسای کوچک، بیشتر به سوژه‌ای مشهوری برای عکاسان تبدیل شده است تا یک عبادتگاه مذهبی.

۳. کلیسای جزیره کیژی روسیه

در شمال غربی روسیه جزیره‌ای به نام کیژی (Kizhi ) واقع شده است که کلیسای تاریخی کمتر شناخته‌شده‌ای دارد. این منطقه تاریخی به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و ستاره‌ی چشم‌نواز آن، کلیسای چوبی منحصر به فردش است. در ساخت این کلیسا از هیچ میخی استفاده نشده و دارای ۲۲ گنبد است.

۴. کلیسای کاتولیک در دوبروسلاوا اسلواکی

این کلیسای چوبی در شمال غربی اسلواکی در سال ۱۷۰۵ ساخته شد و در طول زمان دچار فرسودگی زیادی شد تا این که در سال ۲۰۰۲ یک بازسازی اساسی روی آن انجام شد.

۵. کلیساهای چوبی پیروگوو در اوکراین

دهکده کوچک پیروگوو (Pirogovo) در خارج از شهر کیف، جمعیت زیادی ندارد و تنها موردی که می‌تواند این دهکده را به بقیه بشناساند کلیساهای چوبی کوچک و زیبایش است. این کلیساها در قرن‌های ۱۷ تا ۲۰ ساخته شده‌اند و بازدید کننده‌های زیادی برای تماشا یا عبادت به این منطقه می‌روند. کلبه‌ها و آسیاب‌های بادی کنار کلیساها هم برای بازدیدکننده‌ها جالب هستند.

۶. کلیسای سنت نیکولاس در ایزمایلوفو مسکو

کرملین در میدان سرخ را همه تحسین می‌کنند اما کمتر کسی از وجود یک نسخه کوچکتر و زیبای مشابه کرملین خبر دارد. شاید این ناشناخته بودن ناشی از جدید بودن این کلیسا است چون در سال ۲۰۰۷ ساخته شده و بیشتر جنبه‌ی فرهنگی دارد. موزه و فروشگاه صنایع دستی در کنار کلیسا هم برای استقبال از گردشگران وجود دارد.

۷. کلیسای چوبی در مارمورش رومانی

هشت کلیسای چوبی در کنار هم در منطقه‌ای به نام مارمورش (Maramureș) ساخته‌ شده‌اند که هر کدام با دیگری متفاوت است. همه‌ی این کلیساها دارای سقفی با شیب تند هستند و در بیشتر آن‌ها برج ساعت وجود دارد. این ویژگی در اکثر کلیساهای شمال رومانی مشترک است.

۸. کلیسای هدال استیو در تلمارک نروژ

کلیساهای استیو (stave) سبک خاصی از کلیساهای چوبی در نروژ هستند که گفته می‌شود در زمان قدیم تا حدود ۱۰۰۰ کلیسا به این شکل در نروژ وجود داشته است اما حالا فقط ۳۰ کلیسا باقی مانده است. کلیسای چوبی هدال بزرگترین آن‌ها است. مردم بومی می‌گویند این کلیسا را تنها در سه روز ساخته‌اند. در ساخت این کلیسا هم از میخ استفاده نشده است. کلیسای هدال هنوز هم فعال است و مراسم‌ مذهبی یا عقدهای زوجین در این کلیسا برگزار می‌شود.

۹. کلیسای چوبی مالوپولسکا در لهستان

در یک دهکده‌ی کوچک در جنوب لهستان ۶ کلیسای چوبی ساخته‌اند که همگی قدمتشان به قرون وسطی برمی‌گردد. سبک معماری این کلیساها خاص و جالب است، سقف‌هایی بلند و تخته‌هایی که به شکل افقی به کار رفته از ویژگی این سبک است. در داخل کلیسا هم رنگ‌آمیزی دیوارها و دکوراسیون گوتیک لایه دیگری به زیبایی کلیسا اضافه می‌کند. این کلیساها جزو میراث جهانی یونسکو هستند و با توجه به این که از چوب ساخته شده‌اند مشخص است که در حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش زیادی شده است.

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید