پس از مصوب شدن طرح ترافیک جدید به گفته حسن رسولی، عضو شورای شهر طرح جدید ترافیک پس از ایام نوروز سال 98 اجرایی می شود. باید منتظر ماند و دید روی کدام یک از طرح های پیشنهادی اجماع می شود و یک سال آینده با تمهیدات اندیشیده شده چه گشایش هایی در مسیر کنترل و کاهش آلودگی هوا ایجاد می شود.

سلام نو – سرویس اجتماعی: بعد از چندین سال که طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد در پایتخت عملیاتی شد امروز مسئولین مدیریت شهری می گویند این طرح با نقصان هایی رو به رو است و باید تغییراتی به ویژه در طرح زوج و فرد اعمال شود.

به گزارش سلام نو، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است طرح زوج و فرد جواب نداده است. او اظهار کرده است: مطالعات نشان داده که طرح زوج  و فرد، طرح  درستی نبوده و در بلندمدت نه‌تنها آلودگی هوا را کاهش نداده بلکه باعث شده مردم به سوی خرید خودروی ارزان‌قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شده است.

او برای جلوگیری از کاهش آلودگی هوا احتمال داده بود طرح ترافیک زوج و فرد حذف شود. در جلسه امروز شورای ترافیک که با حضور معاون شهردار، نماینده وزارت کشور، نماینده استانداری، رئیس پلیس راهور تهران،  و مشاوران دانشگاهی شورای ترافیک برگزار شد حاضران بر لزوم تغییر در طرح ترافیک تاکید داشتند و مقرر شد طرح های پیشنهادی شورای ترافیک در رابطه با تغییر طرح زوج و فرد برای سنجش میزان پذیرش اجتماعی مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد و در روزهای آینده تعیین تکلیف شود.

در سال های اخیر مشخص شده که طرح زوج و فرد بازدارندگی خود را از دست داده و در این مدت اثر مثبتی در کنترل آلودگی هوا نداشته است. مساله ای که در جلسه امروز شورای ترافیک هم روی آن تاکید شد. در این جلسه دو پیشنهاد اصلی مطرح شده که پورسیدآقایی موافقت خود را با هر دو پیشنهاد اعلام کرده و از رسانه ها خواسته است ابعاد مختلف این پیشنهادها را با تمرکز روی دو مولفه پذیرش اجتماعی و کاهش آلودگی هوا بررسی کنند.

یکی از گزینه هایی که امروز پیشنهاد شده ادامه یافتن سیاست تردد نوبتی در محدوده طرح زوج و فرد با اعمال تغییراتی است. در این تغییرات مقرر شده در صورت تصویب خودرو ها متناسب با پلاک سمت راست در سه دسته طبقه بندی بشوند به صورتی که پلاک های هر دسته تنها دو روز در هفته امکان ورود به محدوده طرح زوج و فرد داشته باشند. در این روش قرار است خودروهایی که رقم سمت راست پلاک آنها " 1 تا ۳" است در روزهای شنبه و سه شنبه، خودروهایی که پلاک سمت راست آنها " ۴ تا ۶ " در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و پلاک‌های " ۷ تا ۹" در روزهای دوشنبه و پنجشنبه امکان ورود به محدوده دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد را داشته باشند.

گزینه محتمل دیگری که شورای ترافیک پیشنهاد داده است برداشته شدن محدودیت تردد خودروها با اعمال شرایطی است. یکی از شرایط این است که هر خودرو تنها 50 روز در سال بتواند به صورت رایگان وارد محدوده دوم طرح ترافیک شود و در صورتی که بیش از 50 روز وارد محدوده زوج و فرد سابق شود مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت کند. ایده ای هم برای نحوه اعمال این سهمیه شناور داده شده که بر مبنای آن مبلغ مشخصی (مثلا 500 هزار تومان) تحت عنوان اعتبار اولیه به پلاک خودروها اختصاص پیدا می کند و در نتیجه عوارض تردد از اعتبار در نظر گرفته کم می شود. طبیعتا پس از پایان اعتبار صاحب خودرو یا باید اعتبار خود را شارژ کند یا عوارض تردد برای رفت و آمد در منطقه زوج و فرد سابق پرداخت کند.

پورسیدآقایی در رابطه با ساکنین منطقه طرح ترافیک اظهار کرده است: برای ساکنین این محدوده از شهر هم تدابیر خاصی اندیشیده شده است. برای تردد ساکنین نیز  تخفیف‌های خاصی در نظر گرفته می‌شود. مطالعات این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب در شورای ترافیک تهران، اجرای طرح زوج و فرد بعد از سال‌ها در تهران ملغی خواهد شد.

پس از مصوب شدن طرح ترافیک جدید به گفته حسن رسولی، عضو شورای شهر طرح جدید پس از ایام نوروز سال 98 اجرایی می شود. باید منتظر ماند و دید روی کدام یک از طرح های پیشنهادی اجماع می شود و یک سال آینده با تمهیدات اندیشیده شده چه گشایش هایی در مسیر کنترل و کاهش آلودگی هوا ایجاد می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید