نماینده دائم کوبا در سازمان ملل متحد روز شنبه تاکید کرد: متاسف هستیم از این که آمریکا تلاش می کند، به حملاتی که علیه دولت قانونی نیکلاس مادورو انجام شده است، یک مشروعیت بین المللی اعطا کند.

به گزارش سلام نو،  «مایک پمپئو» شنبه در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که زمان حمایت از مردم ونزوئلا فرا رسیده است تا دولت جدید دمکراتیک خود را با ریاست جمهوری موقت خوان گوایدو تشکیل دهند و این کابوس را به پایان برسانند.

وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد: رفتارهای مادور موجب آواره شدن سه میلیون ونزوئلایی شده که خود عامل تهدید صلح و امنیت منطقه و بین الملل است.

کوبا به همراه ایران، ترکیه، مکزیک، کوبا و بولیوی، مادورو را رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا دانستند و از بیانیه «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی این کشور و معرفی خود به عنوان رئیس جمهوری موقت، تبری جستند.

جلسه روز شنبه شورای امنیت به درخواست آمریکا برای بررسی تحولات اخیر ونزوئلا برگزار شد.

در این جلسه، تعدادی از اعضا از جمله چین، روسیه و گینه استوایی از سیاست‌های مداخله‌جویانه کاخ سفید و متحدانش در منطقه و تلاش برای انجام کودتا در ونزوئلا بشدت انتقاد کردند.

ونزوئلا در روزهای گذشته صحنه تحولات گسترده است. ماجرا از آن جا شروع شد که گوایدو چهارشنبه گذشته ضمن فراخوان به هوادارانش برای راهپیمایی در سراسر ونزوئلا، با حضور در میان آنها، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

به دنبال این موضوع، آمریکا و چند کشور محدود منطقه آمریکای جنوبی از گوایدو اعلام حمایت کردند.

به رسمیت شناخته نشدن مادورو از سوی واشنگتن و برخی همپیمانان آن، در شرایطی است که انتخابات ونزوئلا در ماه مه (اردیبهشت ماه) برگزار و وی برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید