سفیر آفریقای جنوبی با بیان اینکه به اصل حاکمیت قانون احترام گذاشت، گفت: هر کشوری قوانینی را برای برگزاری انتخابات دارند و ونزوئلا متفاوت نیست.

به گزارش سلام نو، جری ماتجیلا روز شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست آمریکا درباره مساله داخلی ونزوئلا برگزار شد، افزود: احزاب سیاسی در هر کشوری قوانینی را برای برگزاری انتخابات دارند و ونزوئلا متفاوت نیست.

وی ادامه داد: این کشور، انتخابات ریاست جمهوری خود را بر اساس قوانین ملی حاکم بر انتخابات، در تاریخ 20 مه 2018 برگزار کرد. این انتخابات نیز طبق توافقنامه تضمین انتخابات انجام شد که پیش از برگزاری آن، توسط تمام احزاب سیاسی به امضاء رسید و تحت نظارت شورای ملی انتخابات ونزوئلا بود.

سفیر آفریقای جنوبی اضافه کرد: بر این اساس، سیریل راماگوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، دومین دور رئیس جمهوری مادورو را پس از مراسم تحلیف تبریک گفت.

ماتجیلا با تاکید بر اینکه باید به اصل حاکمیت قانون احترام گذاشت، گفت: در ونزوئلا هم بر اساس قانون انتخابات برگزار شده است و هر گونه شکایت یا اختلاف نیز باید با استفاده از فرایندهای مناسب و پیش بینی شده در قانون اساسی و قوانین انتخاباتی ونزوئلا به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: این عمل، استاندارد است و در واقع بهترین روش در تحقق دمکراسی، تن دادن به حاکمیت قانون است.

سفیر آفریقای جنوبی با حمایت از بیانیه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد داووس که خواستار کاهش تنش برای جلوگیری از خشونت شد، اظهار کرد: ما همچنین از درخواست دبیرکل مبنی بر 'ضرورت فوری برای همه بازیگران که به گفت وگوی جامع و معتبر سیاسی برای رسیدگی به بحران طولانی مدت در کشور، با احترام کامل به حاکمیت قانون و حقوق بشر متعهد شوند' حمایت می کنیم.

ماتجیلا از طرف های ونزوئلایی خواست تا در روند گفت وگوی ملی مشارکت کنند که اتحاد و آشتی بهترین راه برای حل این وضعیت است و گفت: تکرار می کنیم که هر گونه اقدام یا شکایات هر دو حزب باید از طریق روند قانونی کشور رسیدگی شود.

وی همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت انسان دوستانه مهاجران ونزوئلایی، افزود: ما از جامعه بین المللی و همچنین سازمان های مربوطه می خواهیم با دولت ونزوئلا و همسایگان آن برای کمک به کسانی که نیازمند هستند، همکاری کنند.

سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد، ادامه داد: تاکید می کنم که آفریقای جنوبی کاملا مخالف هرگونه تلاش برای تغییر دولت بر خلاف قانون اساسی و قانون ونزوئلا است. شورای امنیت هرگز نباید به ابزاری تبدیل شود که تغییرات غیرقانونی هر دولت را تایید کند.

ماتجیلا خاطرنشان کرد: این شورا باید راه هایی را ایجاد کند که محیط هایی برای گفت و گو و همکاری شکل گیرد تا مشکلات و سختی هایی را که مردم ونزوئلا متحمل می شوند، کاهش دهد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید