داروی ارزان دیابت، باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان خون می شود.

پیشگیری از سرطان خون با مصرف داروی ارزان قیمت دیابت + جزییات

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، آیا یک داروی رایج دیابت که مورد مصرف میلیون‌ها نفر است می‌تواند از سرطان جلوگیری کند؟ نتایج تحقیقات امید به موفقیت را در این زمینه را افزایش داده‌اند.

یک داروی ارزان قیمت دیابت، ممکن است مصارف و کاربردهایی بیشتر از کاهش قند خون داشته باشد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد متفورمین، می‌تواند به محافظت در برابر سرطان خون کمک کند. البته این مساله پیشتر در تحقیقات مشخص شده بود که متفورمین می‌تواند در بیماری‌های مرتبط با افزایش سن از جمله بیماری قلبی و زوال شناختی اثر محافظت کننده داشته باشد.

به نوشته روزنامه سان، دانشمندان دانمارکی دریافتند که بیماران دیابتی که این دارو را مصرف می‌کنند، کمتر به «نئوپلاسم‌های میلوپرولیفراتیو» (نئوپلاسم‌های میلوپرولیفراتیو(MPNs) انواعی از سرطان خون هستند که با یک جهش (تغییر) غیر طبیعی در یک سلول بنیادی در مغز استخوان شروع می‌شوند . این تغییر منجر به تولید بیش از حد هر ترکیبی از گلبول‌های سفید ، گلبول‌های قرمز و پلاکت ها می‌شود) مبتلا می‌شوند. این نوع از سرطان خون همچنین می‌تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی و آسیب اندام را افزایش دهد.

متفورمین دارای اثرات ضد التهابی است که از پیش مشخص شده بود در برابر بیماری‌های رایج مرتبط با افزایش سن از جمله بیماری قلبی و زوال شناختی محافظت می‌کند. تحقیقات قبلی همچنین نشان داده که این دارو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد.

داروی ارزان دیابت، عامل پیشگیری از سرطان خون

دانیل تویت کریستنسن از دانشگاه آلبورگ، می‌گوید: ما از بزرگی ارتباطی که در داده‌ها دیدیم شگفت‌زده شدیم. قوی‌ترین اثر را در افرادی که بیش از پنج سال متفورمین مصرف کرده‌اند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک سال این درمان را مصرف کرده‌اند، دیدیم.

آخرین تحقیق که در انجمن هماتولوژی آمریکا منتشر شده است، چگونگی تأثیر این دارو بر سایر بیماری ها از جمله سرطان خون را بررسی کرده است. این تحقیق شامل ۳.۸۱۶ بیمار بود که همگی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ مبتلا به MPN (نوعی از سرطان خون) تشخیص داده شده بودند و ۱۹.۰۸۰ نفر که این بیماری را نداشتند.

نتایج این تحقیق نشان داد احتمال ابتلا به سرطان خون در افرادی که به مدت پنج سال از این دارو استفاده کرده بودند، نسبت به افرادی که آن را مصرف نکرده بودند، ۴۵ درصد کمتر بود.

یافته‌های جدید از یک مطالعه مشاهده‌ای به دست آمده، که در آن دانشمندان فقط از سوابق برای مشاهده الگوهای مختلف رفتار، مانند ابتلا به سرطان خون یا عدم ابتلا به سرطان خون استفاده می‌کنند.

نویسندگان این تحقیق گفتند انجام مطالعات مشاهده‌ای آسان‌تر از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده است، اما مستعد خطا هستند، زیرا ارتباط لزوما علت را ثابت نمی‌کند. بنابراین نمی توانیم فرض کنیم که متفورمین به طور مستقیم سرطان خون را کاهش می‌دهد.متفورمین اولین بار در دهه ۱۹۵۰ در فرانسه برای درمان دیابت مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۵۸ در انگلستان تجویز شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید