همراه باشید تا بدانیم نوجوانان کدام کشورها به سیگار گرایش بیشتری دارند.

چرا نوجوانان به دام سیگار و ویپینگ می‌افتند؟

به گزارش سلام نو آنطور که روزیاتو نوشته است با وجود هشدارهای فراوان درباره مضرات دخانیات، آمار سیگار کشیدن در بین نوجوانان نه تنها رو به کاهش نیست، بلکه روندی نگران‌کننده را نیز به خود گرفته است. در این میان، سیگارهای الکترونیکی یا ویپ‌ها با ظاهری فریبنده و طعم‌های متنوع، به جایگزینی وسوسه‌انگیز برای سیگارهای سنتی تبدیل شده‌اند و زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند.

کشش مرگبار:

اگرچه ویپ‌ها در ابتدا به عنوان راهی کم‌ضررتر برای ترک سیگار به بزرگسالان معرفی شدند، اما به سرعت توجه نوجوانان را به خود جلب کردند. طعم‌های میوه‌ای و تنوع ظاهری، این محصولات را در نگاه نوجوانان جذاب جلوه می‌دهد و غافل از آنکه، آنها را در معرض خطرات جدی سلامتی قرار می‌دهد.

مهمان ناخوانده:

ویپ‌ها حاوی نیکوتین، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، طعم‌دهنده‌ها و مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی مانند فرمالدئید و فلزات سنگین هستند. استنشاق این مواد می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و حتی بیماری‌های ریوی شدید شود.

آماری نگران‌کننده:

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه فلوریدا انجام شده، استفاده روزانه از ویپ در بین نوجوانان آمریکایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۵، تنها ۲ درصد از نوجوانان مصرف روزانه ویپ را گزارش کرده بودند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۷.۲ درصد افزایش یافت.

دختران پیشتاز:

جالب توجه است که در سال ۲۰۱۵، پسران بیشتر از دختران به ویپ روی می‌آوردند، اما در سال ۲۰۲۱ این روند کاملاً معکوس شد و ۵.۶ درصد از دختران در مقایسه با ۴.۵ درصد پسران، مصرف روزانه ویپ را داشتند.

معتاد به نیکوتین، گرفتار در دام:

استفاده از ویپ خطر ابتلا به اعتیاد به نیکوتین، مشکلات رفتاری، اختلالات خلقی و بیماری‌های مزمن در آینده را افزایش می‌دهد.

چرا آمریکا؟

ایالات متحده یکی از بالاترین نرخ‌های سیگار کشیدن نوجوانان را در جهان دارد. این موضوع تا حد زیادی به عرضه زودهنگام و گسترده ویپ‌ها در این کشور نسبت داده می‌شود. متاسفانه، سایر کشورها نیز شاهد افزایش مصرف دخانیات در بین نوجوانان هستند، اما شیوع آن در آمریکا به طور قابل توجهی بیشتر است.

به امید فردایی عاری از دود:

نتایج این تحقیق که در مجله Ochsner Journal منتشر شده است، زنگ خطری برای مسئولان بهداشت و آموزش در سراسر جهان است. برای مقابله با این معضل، نیازمند اقدامات جدی و هماهنگی بین‌المللی برای افزایش آگاهی از مضرات دخانیات، به خصوص ویپ‌ها، در بین نوجوانان و محدود کردن دسترسی آنها به این محصولات هستیم. تنها با تلاش مشترک می‌توانیم نسلی سالم و عاری از دود را پرورش دهیم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید