اسب ها حیوانات گله هستند که به طور طبیعی به صورت گروهی زندگی می کنند. اسب هایی که در نزدیکی مراتع زندگی می کنند، به صورتی گروهی به چراگاه رفته و غذای کافی در دسترس همگی آن ها وجود دارد.

انواع روش های تغذیه اسب چگونه است؟

تقریبا بر همگان اثبات شده است که تغذیه صحیح و اصولی، اولین و مهم ترین بخش در زندگی جانداران است که می تواند انرژی لازم را برای ادامه حیات آن ها فراهم کند. در اسب ها نیز تامین تغذیه مناسب جهت عملکرد بهتر در تولید مثل و دیگر ارگان های بدن ضروری و مهم است. اسب ها در طول روز نیاز به خوراکی هایی دارند که در عین حال مغذی باشند و هر ماده را به میزان لازم به بدن اسب برساند. ما در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ تغذیه صحیح اسب را در طول روز بررسی می کنیم تا علاوه بر مدیریت خوب، ایمنی و رفاه را برای این حیوانات فراهم کنید.

تعداد و زمان وعده های غذایی

اسب ها حیواناتی گیاهخوار هستند که بیشتر در چراگاه های مشغول صرف غذا هستند. اسب هایی که در نزدیکی چراگاه ها و مرتع زاده یا متولد می شوند، از حالت طبیعی و غریزی خود پیروی می کنند اما دیگر اسب ها که در باشگاه ها حضور دارند و از مراتع و غذاهای طبیعی نسبتا دور هستند، معمولا از کنسانتره اسب، مکمل و دیگر مواد غذایی که بتواند انرژی را به آن ها برگرداند، به طور منظم دریافت می کنند.

در شرایطی که اسب بتواند از چراگاه و مرتع استفاده کند، معمولا بیش از ۶۰ درصد مواقع در طول روز صرف خوردن غذا می کنند اما این زمان برای اسب هایی که از کنسانتره و مکمل استفاده می کنند تقریبا نصف می شود؛ چراکه ارزش غذایی یونجه و علوفه نسبت به کنسانتره بسیار کم تر است.

اسب ها برخلاف ظاهر فیزیکی بزرگی که دارند، معده آن ها نسبتا کوچک تر است و به همین دلیل این موجودات به گونه ای تکامل یافته اند که به جای یک یا دو وعده در طول روز، چندین وعده مصرف کنند اما در عین حال پذیرای مقدار نسبتا کمی از مواد غذایی هستند.

امروزه بسیاری از افرادی که از اسب ها نگهداری می کنند، از مرتع و چراگاه ها محروم هستند و بیشتر از کنسانتره در جیره غذایی این اسب ها استفاده شود که ممکن است شرایط زیر ایجاد شود:

  • اگر اسب ها ابتدا کنسانتره را مصرف نمایند، ممکن است اشتهایشان را برای مصرف علوفه از جمله یونجه و کاه از دست بدهند و در نهایت یونجه ای که در اختیارشان قرار گرفته را هدر دهند و از مواد مغذی موجود در علوفه ها بی بهره خواهند ماند.
  • مصرف زیاد و خودسرانه کنسانتره سبب بروز اختلالات گوارشی می شود. کنسانتره اشکال غلیظی از انرژی است که میزان نشاسته در آن نسبتا بالا است، از این رو با توجه به شرایط بدنی اسب باید میزان مصرف کنسانتره را از دامپزشک جویا شد تا از احتمال بروز مشکلات اینگونه به صفر برسد.

پیشنهاداتی برای تغذیه اسب

انواع روش های تغذیه اسب چگونه است؟

  1. اگر مصرف کنسانتره اسب شما بالا است (اسب مسابقه ای) سعی کنید تعداد وعده های این حیوان را حداکثر ۳ مرتبه قرار دهید و از مصرف بیش از نشاسته توسط اسب جلوگیری کنید.
  2. حتما توجه کنید که یونجه را پیش از کنسانتره به اسب بدهید؛ زیرا این موضوع سبب می شود تا علاقه اسب نسبت به مصرف علوفه ها افزایش پیدا کند تا کنسانتره را به میزان کمتری مصرف نماید.
  3. اگر اسب شما بی اشتها باشد، سعی کنید وعده های کم اما در تعداد بالا در اختیار اسب قرار دهید؛ چراکه این موضوع در بهبود و تحریک اشتهای آن ها موثر خواهد بود.

تغذیه گروهی اسب ها، کمک به اشتهای بیشتر

انواع روش های تغذیه اسب چگونه است؟

اسب ها حیوانات گله هستند که به طور طبیعی به صورت گروهی زندگی می کنند. اسب هایی که در نزدیکی مراتع زندگی می کنند، به صورتی گروهی به چراگاه رفته و غذای کافی در دسترس همگی آن ها وجود دارد. همچنین اسب هایی که از این مورد محروم هستند نیز مجدد به صورت گروهی تغذیه می شوند. تغذیه اسب ها به صورت گروهی بسیار کارآمد است؛ چراکه اسب ها نیاز به نگهداری جداگانه ندارند. تغذیه اسب ها به صورت گروهی در عین حال که می تواند بسیار کارآمد باشد، چندین اشکال نیز دارد که در ادامه بررسی می کنیم؟

  • یکی از مهم ترین معایبی که تقریبا بر همگان واضح و روشن بوده این است که تامین نیازهای غذایی اسب ها با شرایط متنوع، بسیار سخت و دشوار است. به عنوان مثال ممکن است کره اسب ها تغذیه متفاوت تری نسبت به اسب های بالغ تر دارند که باید این تفاوت را بسیار مهم دانست. توجه کنید که زیاده روی در تغذیه یا کمبود مواد با ارزش در بدن این حیوانات، می تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات شود.
  • از دیگر مشکلات تغذیه گروهی این است که ممکن است برخی اسب ها میزان بسیار زیادی غذا مصرف کرده و چاق شوند در حالی برخی دیگر از آن ها حتی نتوانند به میزان مورد نیاز بدنشان غذا دریافت کنند. همچنین ممکن است در رقابتی که بین اسب ها برای دریافت غذا ایجاد می شود، آسیب هایی نیز در انتظار این حیوانات به دلیل درگیری رخ دهند؛ از این رو در ادامه چندین پیشنهاد برای تغذیه گروهی برای شما ارائه می دهیم.

پیشنهاداتی برای تغذیه گروهی اسب ها

  • فضایی را تعبیه کنید که تمامی اسب ها به طور همزمان بتوانند تغذیه کنند.
  • در هنگام تغذیه اسب ها، تمامی آن ها را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید همه آن ها غذای کافی در دسترس دارند.
  • اگر یکی از اسب ها مزاحم بوده و هم نوعان خود را اذیت می کند، در یک زمان دیگر، به صورت جداگانه آن را تغذیه کنید.
  • سعی کنید از وسایلی که استفاده کنید که برای اسب ها طراحی شده باشد؛ اینگونه از هدر رفت مواد غذایی جلوگیری می کنید.
  • اسب ها را به گروه های مختلفی تقسیم بندی کنید تا فرایند تغذیه گروهی آن ها ساده شود؛ زیرا همانطور که بالاتر ذکر کردیم، اسب ها در گروه های مختلفی هستند که نیازهای تغذیه ای متفاوت دارند.
  • تغییرات وزنی اسب ها را در بازه های مختلف بررسی کنید؛ زیرا این موضوع می تواند اطلاعات بسیاری در حوزه تغذیه به شما بدهد.

تغذیه انفرادی اسب ها

در تغذیه انفرادی، هر اسب می تواند بر حسب نیاز خود غذا دریافت کند و برای صاحب اسب نیز بسیار ساده تر است که نظارت صحیح و اصولی ای بر روی تغذیه این حیوان داشته باشد. همچنین تغذیه انفرادی می تواند آسیب هایی که بر اثر تغذیه گروهی به اسب وارد می شود را کاهش دهد.

در نظر داشته باشید که تغذیه انفرادی وقت گیر و بسیار زمانبر است که می توان آن را از معایب اصلی این روش دانست اما در نظر داشته باشید که با طراحی مناسب انبار و غرفه هر اسب می توان دسترسی را به غذا را توسط اسب بسیار ساده تر کرد و زمان کمتری برای آن در نظر گرفت.

جمع بندی پایانی

اسب ها حیواناتی هستند که به طور طبیعی در مراتع سرسبز و چراگاه ها به صورت گروهی تغذیه می کنند و در طول روز بیش از ۶۰ درصد مواقع در حال غذا خوردن هستند اما امروزه این حیوانات از زادگاه اصلی خود فاصله گرفته اند که همین موضوع سبب تغییر در روتین تغذیه آن ها شده است از این روز ما در این مقاله سعی کردیم تمامی موارد مرتبط با تغذیه اسب ها در شرایط امروزی را توضیح دهیم تا بتوانید موقعیت بهتر و راحت تری برای اسب های خود فراهم نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید