روزنامه گاردین با ارایه تحلیلی نوشت: پاسخ ایران از طریق حملات هوایی به مواضع رژیم اسرائیل می تواند بحران غزه را به جنگی تمام عیار در خاورمیانه تبدیل کند.

گاردین: پاسخ ایران به اسرائیل می تواند به جنگی تمام عیار تبدیل شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،روزنامه گاردین با ارایه تحلیلی اعلام کرد که واکنش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل به پاسخ تلافی‌جویانه ایران در حمله به مواضع این رژیم، می‌تواند به بروز جنگی تمام عیار در منطقه منجر شود و رهبران غربی باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این شرایط بکار بگیرند.

این روزنامه انگلیسی افزود: پاسخ ایران از طریق حملات هوایی به مواضع رژیم اسرائیل می تواند بحران غزه را به جنگی تمام عیار در خاورمیانه تبدیل کند و آمریکا و سایر کشورها از جمله انگلیس را به این درگیری ها سوق دهد.

به نوشته گاردین، این سناریویی است که دولت های غربی و عربی از زمان حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به مواضع رژیم صهیونیستی از آن وحشت داشتند و اکنون بدترین آن به وقوع پیوسته است و هیچ کس نمی داند که چگونه پایان خواهد یافت.

این رسانه افزود: رویارویی بی سابقه بین ایران و (رژیم) اسرائیل باید قبل از این که به طور کامل از کنترل خارج شود، متوقف شود.

اولین گزارش ها از نیروهای رژیم اسرائیل نشان می دهد که ایران ده ها پهپاد را به سمت اهداف احتمالی در سرزمین های اشغالی پرتاب کرده است. خبرهای بعدی نشان داد که ایران اقدام به پرتاب موشک های کروز کرده که تهدیدی به مراتب بزرگتر و سریع تر است.

در مقابل اسرائیل اعلام کرد که سامانه های دفاع هوایی و ضد موشکی آن در حال آماده باش کامل هستند. حزب الله لبنان و نیروهای یمنی نیز در آنچه که حمله ای هماهنگ به نظر می رسید، موشک هایی را به سمت اسرائیل شلیک کردند.

گاردین مدعی شد اگر پهپادها و موشک های ایرانی به اهدافی در خاک اسرائیل یا شهرهای آن اصابت کنند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همان طوری که تهدید کرده به آن پاسخ خواهد داد. هفته گذشته جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز اشاره کرد که ایالات متحده از هر گونه اقدام نظامی تلافی جویانه رژیم اسرائیل حمایت خواهد کرد و احتمالا به آن ملحق خواهد شد.

این روزنامه در ادامه تحلیل خود آورده است: آنچه که اکنون نیاز هست حفظ خونسردی است که نتانیاهو و متحدان تندروی ائتلاف فاقد چنین خصیصه ای هستند. این موضوع اهمیت تلاش های آمریکا و انگلیس برای استفاده از همه ابزارهای دیپلماتیک و قدرت تشویقی خود را برای تعدیل واکنش اسرائیل و توقف حملات بیشتر از سوی ایران نشان می دهد. اولین اقدام نتانیاهو ممکن است همان طوری که در گذشته نیز وعده داده حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد. نتیجه این امر تشدید تنش ها و منتهی شدن این درگیری ها به جنگی تمام عیار خواهد بود.

گاردین افزود: بسیار مهم است که این آتش هر چه سریع تر خاموش شود زیرا در غیر این صورت به سراسر منطقه گسترش خواهد یافت. چنین فاجعه ای، وخامت اوضاع در غزه را طولانی تر و مذاکرات مربوط به گروگان ها را نابود می کند و باعث گسترش اوضاع بی ثابت به لبنان، شاید عراق و سوریه، خلیج فارس و دریای سرخ خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد: رویارویی بی پایان ایران و آمریکا می تواند باعث تفرقه در غرب شود، اقتصاد جهان را تضعیف کند، به بی ثباتی در کشورهای غربی حامی غرب منجر شود، جاه طلبی های ژئوپلتیک چین را تقویت کند و مقابله با روسیه در اوکراین را به حاشیه براند. این رویداد بیش از همه هدیه ای برای نتانیاهو و متحدان راست افراطی او خواهد بود که تنها سیاست آنها به راه انداختن جنگ های دائمی است.

گاردین در پایان با اشاره به این که ائتلاف راست افراطی نتانیاهو در وضعیت دشواری قرار دارد نوشت: رفتار شرم آور نتانیاهو در جنگ غزه انتقاد شدید بین المللی را برانگیخت و رژیم اسرائیل نتوانست حماس را شکست بدهد. مخالفان نتانیاهو می گویند او جنگ غزه را طولانی می کند و آن را گسترش می دهد تا خود و کابینه اش را نجات دهد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید