بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در وزارت اقتصاد با تایید دولت،‌در سال جاری مدیریت شرکتهای سهام عدالت استانی به صورت کامل به بخش غیر دولتی واگذار خواهد شد.

خبر مهم از شرایط جدید فروش سهام عدالت

به گزارش سلام نو، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در وزارت اقتصاد با تایید دولت،‌در سال جاری مدیریت شرکتهای سهام عدالت استانی به صورت کامل به بخش غیر دولتی واگذار خواهد شد.

چندی قبل رئیس سازمان بورس در خصوص تعیین تکلیف نمادهای استانی سهام عدالت، اعلام کرده بود، مقرر شده که همزمان با برگزاری مجامع شرکتهای مذکور در ۳۱ استان کشور، بازگشایی نماد شرکتها به صورت تدریجی انجام شود و فروش اتفاق افتد، فعلا برنامه‌ای برای فروش سهام عدالت در دستور کار نیست. در همین خصوص مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرده بود، فعلا شورای عالی بورس در خصوص بازگشایی نماد شرکت‌های استانی تصمیم گیری نکرده است و در گام اول باید مجامع عمومی این شرکتها برگزار شود.

آخرین بار در سال ۱۴۰۰ و در دولت دوازدهم موضوع تعیین تکلیف هییت مدیره شرکتهای سهام عدالت ۳۱ استان در در دستور کار قرار گرفت که به دلیل طرح برخی ابهامات از جمله مباحثی مثل حضور بازنشستگان دولتی در هییت مدیره این شرکتها موضوع از مسکوت ماند.

اما حالا وزیر اقتصاد در راستای تحقق شعار سال و حضور اقشار مختلف مردم در مدیریت نهادهای اقتصادی از خروج کامل دولت از مدیریت شرکتهای سهام عدالت استانی خبر داده است.

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد تا پایان سال جاری هییت مدیره تمام شرکتهای سهام عدالت استانی به مردم واگذار شده و دولت و مجموعه وزارت اقتصاد از این حوزه مدیریتی خارج خواهد شد./تسنیم

آیا سامانه سهام عدالت برای ثبت نام باز شده است ؟/ جاماندگان بخوانند

سهام عدالت نوعی یارانه است که شرکت و دولت سود به دست آمده را بین افراد تقسیم میکنند. قیمت سهام عدالت برای افراد متفاوت است. طبق آخرین اخبار حرف از بازشدن سامانه و ثبت نام افراد جامانده است. برای مشاهده جزئیات اندیشه معاصر را دنبال کنید

نحوه ثبت نام سهام عدالت

پس از ارائه لیست مورد نظر، توسط وزارت کار، پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری، ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جاماندگان آغاز شود و تمامی افراد واجد شرایط، مجاز به نام نویسی و دریافت سهام مورد نظر شوند. دقت شود که تمامی مواردی که در بالا ذکر شده است، طبق اطلاعیه های رسمی، پیش بینی بوده و درحال حاضر، لازم به ذکر است با توجه به اعلام رسمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، آغاز واگذاری آن به جاماندگان،در دستور کار است که از خرداد ماه، فراخوان واگذاری این سهام، به مشمولان، انجام می‌شود.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، پس از رونق بی سابقه بازار بورس، تعداد زیادی از افراد جامانده از اولین دوره ثبت نام سهام عدالت، خواستار برگزاری مجدد فرآیند نام نویسی سهام ، از سوی دولت شدند. لذا، در این راستا، دولت، اقدام به طراحی و تصویب طرح نام نویسی سهام ، برای اقشار ضعیف جامعه به منظور کمک به آن ها، کرده است که بر طبق آن، ثبت نام دور دوم سهام برای سه گروه اصلی جاماندگان امکان پذیر خواهد شد که این سه گروه به ترتیب شامل موارد زیر می باشند :

افرادی که اقدام به ثبت نام در دوره اول سهام عدالت کرده اند، اما، به هر دلیلی، مانند خرابی زیر ساخت های سیستمی، موفق به انجام این کار و دریافت سهام نشده اند.

افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح ثبت نام سهام عدالت، عضو کمیته مستضعفان و یا سایر سازمان های حمایتی گشته اند و یا قبل از این دوران، عضو خانواده نبوده و بعدا وارد آن شده اند.

افرادی که جزو ۶ دهک اول و ضعیف جامعه می باشند که دولت موظف به حمایت از آن ها می باشد.

جاماندگان به کجا مراجعه کنند

با توجه به اینکه در حال حاضر، تنها، طرح پیشنهادی ثبت نام و ارائه مجدد سهام عدالت، برای افراد واجد شرایط و مشمول آن، تصویب شده است، در نتیجه اطلاعات دقیقی، از جزئیات آن، همانند اینکه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۳ کی شروع می شود، وجود ندارد.

اما، با توجه به شرایط برگزاری ثبت نام اولیه سهام ، پیش بینی می شود که متقاضیان، برای ثبت نام دوره دوم نیز، همانند دوره اول، تنها کافی است تا با در دست داشتن مدارک لازم برای سهام ، از طریق سامانه و سایت ثبت نام سهام عدالت، مراحل مربوطه را طی کنند و نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای نمی باشد.

همچنین، لازم به ذکر است به تازگی، تعداد جاماندگان تحت پوشش دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی، مشخص شدند. بر این اساس، در مجموع حدود ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر جزو جاماندگان می باشند که حدود ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر، از این افراد، تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ نفر، تحت پوشش کمیته امداد هستند.

پشتوانه واحدهای سهام جاماندگان

در زمان تصویب اجرای طرح ثبت نام دور دوم سهام ، اسامی شرکت‌هایی که قرار است سهام آنها به مشمولین اختصاص یابد، شناسایی شد. این در حالی است که منابع در نظر گرفته شده در پرتفوی سهام عدالت، کفاف سهام‌های قابل واگذاری را نمی‌دهد.

از سوی دیگر واگذاری سهام شرکت‌های مس، پتروشیمی خلیج فارس و فولاد با مخالف دولت همراه شد. دلیل این مخالفت این بود که سهام این شرکت‌ها جزو سهم‌های غیرقابل انتقال دولت است. به همین جهت سهام‌های موجود در پرتفوی جاماندگان سهام به طور قطعی انتخاب نشده است.

نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

در سال ۱۳۸۴ بود که تخصیص و ثبت نام سهام آغاز شد. در آن زمان برخی از ثبت نام سهام به هر دلیلی جا ماندند. بعد از آغاز واریز سود سهام عدالت و سپس رشد قیمت شرکت‌های بورسی و آزادسازی سهام استقبال جاماندگان سهام از آن بیشتر شد و تقاضا برای سهام از سوی جاماندگان افزایش یافت.

در همین راستا در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی‌های لازم جهت ثبت نام دور دوم سهام برای جاماندگان آغاز شد و اعطای سهام به مشمولین، مورد تصویب شورای عالی و هیات دولت قرار گرفت.

رییس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.

عسگر توکلی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت توسط افراد سودجو، هک کردن و برداشت از حساب برخی افراد هنوز ادامه دارد.

وی افزود: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند. سپس از دریافت کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را برای واریز پول وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند. از شهروندان درخواست می‌کنیم اصلا به این پیامک‌ها توجه نداشته باشند و خبرهای موثق را از طریق رسانه‌های رسمی و صدا و سیما پیگیری کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید