چیزی تا خورشید گرفتگی ۸ آوریل نمانده است و بر اساس گزارشات این پدیده، ایالات متحده، مکزیک و کانادا را تاریک خواهد کرد، زیرا ماه به طور کامل خورشید را در امتداد نواری به عرض ۱۸۵ کیلومتر و طول ۱۶۰۰۰ کیلومتر می‌پوشاند.

تماشای خورشیدگرفتگی امروز دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ در این شهرها

چیزی تا خورشید گرفتگی ۸ آوریل نمانده است و بر اساس گزارشات این پدیده، ایالات متحده، مکزیک و کانادا را تاریک خواهد کرد، زیرا ماه به طور کامل خورشید را در امتداد نواری به عرض ۱۸۵ کیلومتر و طول ۱۶۰۰۰ کیلومتر می‌پوشاند.

در ایالات متحده، خورشید گرفتگی از تگزاس تا مین را فرا می‌گیرد و از چندین شهر بزرگ از جمله سن آنتونیو، دالاس، لیتل راک، ایندیاناپولیس، کلیولند و بوفالو عبور می‌کند. خورشید گرفتگی در واقع آنقدرها هم نادر نیست، برای مثال خورشید گرفتگی کامل در یکی از نقاط کره زمین هر ۱۶ ماه یکبار اتفاق می‌افتد و خورشید گرفتگی جزئی نیز هر پنج ماه یکبار یا بیشتر اتفاق می‌افتد.

اکنون محققان به دنبال کشف شهرهایی روی زمین هستند که شاهد بیشترین خسوف‌ها هستند. در نتیجه این پژوهش‌ها همچنین دقت تخمین فرکانس خورشید گرفتگی را افزایش خواهد یافت. در واقع آن‌ها به بررسی داده‌های ۱۵۰۰۰ ساله خسوف خیره کننده پرداختند. این به آنها اجازه داد تا برآوردهای ارائه شده در سال ۱۹۸۲ توسط ستاره‌شناسی به نام ژان میوس، که خورشید گرفتگی کامل و حلقوی را در یک دوره ۶۰۰ ساله مطالعه کرد، بهبود بخشند.

یکی از اعضای تیم نجوم «زمان و تاریخ» در بیانیه‌ای گفت:«ردیابی ردپای ستاره‌شناس مشهور ژان میوس یک پروژه هیجان‌انگیز و یک مشکل شگفت‌انگیز و چالش‌برانگیز بوده است. ما مجبور بودیم بیش از یک تریلیون بررسی در کسوف‌ها انجام دهیم تا بتوانیم یک عدد واحد را محاسبه کنیم.»

کدام شهرها در صدر جدول کسوف قرار دارند؟

نتایج این تیم نشان می‌دهد که یک شهر به صورت تصادفی به طور متوسط هر ۳۷۴ سال یک بار خورشید گرفتگی کامل را تجربه می‌کند. همان شهر هر ۲۲۶ سال یک بار یک خورشید گرفتگی حلقوی یا حلقه آتش و هر ۲.۶ سال یک خورشید گرفتگی جزئی را تجربه می‌کند.

فردا خورشیدگرفتگی در این شهرها

دلیل این اتفاق این است که خورشید در عرض‌های جغرافیایی بالا برای مدت طولانی تری در افق است، به این معنی که زمان بیشتری برای وقوع خورشید گرفتگی در آنجا وجود دارد. بنابراین، از نظر آماری، برای مثال نرپژ مکان مناسبی برای انتظار خسوف است، چراکه از شمالی‌ترین سکونتگاه‌های جهان است، البته تنها با حدود ۲۰۰۰ نفر جمعیت!

محققان همچنین کشف کردند که شهرهای نیمکره شمالی بیشتر از شهرهای نیمکره جنوبی خورشید گرفتگی کامل را تجربه می‌کنند. این به این دلیل است که تابستان در نیمکره شمالی، زمانی که ساعاتی را که خورشید در افق این قسمت از کره زمین می‌گذراند، با نقطه‌ای در مدار زمین که در آن سیاره ما و خورشید به طور گسترده‌ای از هم جدا شده‌اند، همزمان است. این بدان معنی است که خورشید در آسمان کوچکتر است و بنابراین احتمال بیشتری دارد که در تابستان نیمکره شمالی کاملاً توسط قرص ماه پوشانده شود.

اما زمان نزدیک شدن زمین به خورشید در طول سال، در چرخه‌ای که حدود ۲۵۰۰۰ سال طول می کشد، تغییر می‌کند. این بدان معناست که در حدود ۱۰۰۰۰ سال آینده، این نقطه با زمستان در نیمکره شمالی مصادف خواهد شد و فراوانی خورشید گرفتگی‌ها در نیمکره جنوبی خواهد بود.

اگر قصد دارید هر یک از مراحل ماه گرفتگی کامل را در ۸ آوریل مشاهده کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که چگونه آن را ایمن مشاهده کنید. نگاه کردن به خورشید بدون محافظت کافی در هر زمان برای چشم مضر است، بنابراین ناظران ماه گرفتگی باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

عینک آفتابی نیز نمی‌تواند از چشم ‌ها در برابر تأثیر خورشید محافظت کند، بنابراین به عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی ساخته شده از مواد فیلتر خورشیدی ایمن نیاز خواهید داشت.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید